Ferrari
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Toen Renault vorige maand zijn elektrische Twingo van minder dan €20.000 voorstelde, waren niet enkel wij geïnteresseerd. Ook Volkswagen zou oren hebben naar dit nieuwe platform voor modellen onder de ID.2 van €25.000.
Net geen maand geleden kondigde Renault met (gepaste?) trots Ampere aan, de nieuwe dochteronderneming van de Franse groep die volledig zal instaan voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische platforms, softwaresystemen en de nodige infrastructuur. Een van de belangrijkste doelstellingen van Ampere is het goedkoper maken om elektrische modellen te bouwen. En Renault had meteen een zeer interessant concreet voorbeeld meegebracht: de volgende generatie elektrische Twingo, die minder dan 20.000 euro zou kosten! Nog een trap goedkoper dan de aanstaande generatie ‘betaalbare’ EV’s van Renault, maar ook Volkswagen en Stellantis, die voor zo’n 25.000 euro op de markt worden gebracht vanaf 2024.
Renault-CEO Luca de Meo gaf al aan tijdens de presentatie dat er gesprekken lopen met andere constructeurs om deze Ampere-technologie te delen. Nu blijkt dat het niet de minste namen zijn: niemand minder dan de Volkswagen-groep zou interesse hebben! Volgens informatie van het Duitse Handelsblatt zou Volkswagen er zelf niet in slagen om goedkopere elektrische modellen te ontwikkelen onder de ID.2, die vanaf zo’n 25.000 euro op de markt moet komen in 2025, met voldoende marge om ze rendabel te houden. De timing van Renault zou dus perfect zijn voor een samenwerking om elektrische Volkswagens (en Cupra’s en Skoda’s) verder te democratiseren.
Nu moeten we er wel bij vermelden dat de gesprekken tussen beide partijen nog in een zeer vroeg stadium zitten. Maar Volkswagen is niet vies van een samenwerking om de overgang naar elektrische mobiliteit betaalbaarder te maken. Zo heeft het zijn MEB-platform al geleend aan Ford, dat er de nieuwe Explorer en vermoedelijk ook de nieuwe Capri op bouwt. VW kreeg dan weer toegang tot de technische basis van de E-Transit Custom voor de volgende generatie Transporter, die binnenkort wordt onthuld. Het merk wil ook 10 miljard euro besparen de komende drie jaar, dus een gezamenlijke ontwikkeling van een goedkoper EV-platform zou zijn steentje kunnen bijdragen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!