VW-schandaal: Is het na VW de beurt aan Renault?

De Duitse milieubeweging Deutsche Umwelthilfe (DUH) bevestigt dat er ook bij Renault problemen zijn met de uitstoot: bij de nieuwe Renault Espace zou de NOx-uitstoot tot 25 keer hoger liggen dan aangegeven.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 november 2015

Nadat het uitstootschandaal pijnlijk duidelijk maakte dat de huidige emissietests niet realistisch zijn en dat VW daar meer dan handig van gebruik heeft gemaakt, worden er ook andere fabrikant onder de loep genomen. Ook bij Renault zijn er opvallende testresultaten.

Het DUH heeft bekend gemaakt dat de nieuwe Renault Espace - wanneer die is uitgerust met een 1.6 l dCI - een NOx-uitstoot heeft die 25 keer hoger is dan de voorgeschreven Euro6-norm! Deze resultaten tonen ook aan dat de tests die fabrikanten moeten afleggen nog weinig te maken hebben de werkelijke rijomstandigheden. De reactie van de expert van het DUH die de tests heeft uitgevoerd: “Het is ondenkbaar dat deze zogezegd moderne diesels die zo vervuilend zijn nog op onze wegen mogen rond rijden en de lucht vervuilen die we inademen.”Het DUH heeft geen andere modellen van Renault getest, maar deze motor drijft niet alleen de nieuwe Espace aan… De tests werden met een warme motor uitgevoerd in vijf verschillende fasen. De verschillen zijn groot maar niets wijst in de richting van kwaad opzet.

Reactie van Renault
Renault heeft ondertussen gereageerd en betwist de conclusies die het DUH trek. Renault benadrukt dat de Espcace “net zoals alle modellen die worden gecommercialiseerd conform de wetgeving zijn.” De fabrikant wijst er nog dat “de testprocedures die gebruikt werden door de Universiteit van Bern niet conform de Europese reglementering zijn en dus belangrijke variaties in de resultaten opleveren.” Daarnaast geeft de Franse constructeur nog aan dat ze “alles in het werk zal stellen om de deze resultaten te onderzoeken.”

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault S.A..

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km