Testen

Honda CB1100 EX: Rustige nostalgie

Hij verscheen pas vorig jaar in Europa en het heeft dus niet lang geduurd vooraleer deze CB1100 een update kreeg. Let wel, deze Honda was in het buitenland al in 2010 beschikbaar. We moeten dan ook eerder naar dat jaar kijken om deze snelle update te verklaren.

  • Wouters Bruno
  • 24 februari 2015
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijgedrag
  • Gewillig motorblok
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Tijdloos design dat charmeert
  • Comfort kan beter
  • Motor mist karakter

De Japanse constructeur trok voor de CB voluit de kaart van de nostalgie, dus kwamen er spaakwielen, werd de vier-in-een-uitlaat vervangen door een vier-in-twee, de koplamp werd enkele centimeters achterwaarts geplaatst en het dashboard kreeg een update. De inhoud van de benzinetank nam toe met drie liter, het zadel verdikte en kreeg een seventies patroon, de zijcovers kregen andere afmetingen en een andere tint en de versnellingsbak zag het aantal verhouding stijgen van vijf naar zes.

Je moet al een kenner zijn om het verschil tussen de 2013 en de 2014 CB1100 onmiddellijk te kennen. Enkel aan de uitlaat en de velgen kun je hem in een oogopslag herkennen. Verder toont het dashboard nu welke versnelling je hebt gekozen en is er wat meer info, maar hij verliest dan weer zijn alu afwerking en zo toont hij toch wat minder sexy. Ook de vorm van de benzinetank en covers aan de zijkanten boeten in qua finesse en elegantie ten opzichte van het vorige model. Het zadel is in hetzelfde bedje ziek. Aan de linkerkant is het dan weer wel goed om te zien dat het plastic ter hoogte van het carter vervangen werd door metaal.


Vintage
De spaakwielen zijn echt de juiste keuze voor dit soort motor. Ze staan ‘m ronduit als gegoten. Wanneer Honda toch voluit de retro-kaart trok, waarom kozen ze niet voor een vier-in-vier uitlaatsysteem zoals op de legendarische CB750 uit 1969? Dat had pas retro geweest… Jammer om te merken is dat Honda het gecombineerde remsysteem niet meer aanbiedt voor de CB en dat is een gemis want het was een stukje techniek dat door Honda echt op punt was gesteld. De besparingsdrang laat zich hier dus wel even voelen, maar de CB is niet het enige Honda-model dat dit stukje techniek verliest.

Maar dat kan ons enthousiasme niet drukken. De CB1100EX blijft een schitterende motorfiets die z’n visuele retro ambities echt waar maakt. Onder meer de koelribben op het blok dragen hun steentje bij tot deze geslaagd look.

De CB1100 staat in zijn candy red jasje te blinken in de zon. Hij nodigt ons uit en lang kunnen we niet aan de lokroep weerstaan. De zitpositie voelt meteen vertrouwd aan en de motor zit je als gegoten. Op een of andere manier weet de CB1100 zijn 260 rijklare kilo’s bijzonder goed te verstoppen. Mede door het uitgekiende evenwicht en de vergevingsgezinde motor heb je nooit – ook niet aan lage snelheden - het gevoel om met een zware motorfiets op pad te zijn.


Sweet, soft & lazy
Bij de CB draait het inderdaad allemaal om gemak. Het bedienen van de hendels en de schakelaars verloopt gesmeerd en zacht, het motorblok is in staat om zonder nukken in zesde versnelling aan stationair toerental te rijden,… Een groot contrast met de huidige generatie roadsters.

Ondanks het feit dat hij het er in de stad uitstekend van af brengt, is het habitat van de CB het platteland en de daarbij horende kronkelende wegen. Daar kan de viercilinder-in-lijn nogmaals de enorme rek, of spreidstand zo je wil, die er in het blok zit tentoonspreiden. Aan elk toerental tussen 1.000 en 8.500 tr/min staat het blok paraat en schakellui rijden wordt bijna een tweede natuur. Let wel, wie er voor wil gaan en stevig in de versnellingsbak wil roeren, mag zijn gang gaan. De CB weet ook dat enthousiasme feilloos om te zetten naar rijplezier.


Take it easy
Verwacht geen messcherp rijgedrag dat je adrenalinepeil de hoogte in knalt zoals bij sommige nieuwe roadsters. In de plaats daarvan biedt deze naked bike je de wendbaarheid die het gevolg is een traditioneel rijwielgedeelte en dunnere banden. De remmen blijven voortreffelijk werk leven, wat niet wil zeggen dat we de voormalige link tussen voor en achter niet meer missen. Het comfortgehalte voldoet en is correct voor dit type motorfiets, maar het is niet ongevoelig voor sommige reacties van de vering wanneer het wegdek er slecht bij ligt. Dat gezegd zijnde, het comfort is vergelijkbaar met wat je op dergelijke motorfietsen bij de concurrentie ervaart.

De CB1100 geeft je dag in, dag uit rijplezier. Aan boord van deze Honda is de weg niet langer een strijdtoneel, maar een bron van rijplezier en voldoening. Adrenaline ruimt plaats voor de tijd om te genieten en te ontdekken. De CB kan wat ons betreft gerust wat meer karakter gebruiken, maar dit punt weegt niet op tegen de rijkwaliteiten en het onversneden rijplezier dat hij biedt. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km