Testen

Test: Audi A8, voor discrete bazen

Zowel qua look als qua inborst is de Audi A8 altijd al discreter geweest dan zijn rechtstreekse concurrenten, de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse. Maar hoe presteert hij?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 05 augustus 2023
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Discrete look maar hoogstaand comfort 
  • Dynamisch weggedrag
  • Aangename en performante hybride
  • Te discreet voor sommigen…
  • Eerder beperkte facelift (look en techniek)
  • Veel optionele extra’s 

De meest recente generatie van de limousine van Audi zag het levenslicht in 2017 en kreeg een (eerder beperkte) update in 2022. Hij neemt het op tegen de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse, maar ook zijn ‘neefjes’ bij Bentley (Flying Spur) en Porsche (Panamera) zou je als concurrenten kunnen beschouwen. Net als de Lexus LS en de Maserati Quattroporte.



Normaal of lang Audi A8 

De A8 is verkrijgbaar in twee varianten, normaal (5,19 meter) of lang (5,30 meter), die beide discreet te noemen zijn. Opzichtig is hij niet als je hem ziet rijden. Qua look verschilt de A8 trouwens maar weinig van zijn kleinere broer, de A6. De ‘facelift’ die hij in 2022 kreeg, veranderde daar niets aan, want aan de looks morrelde Audi nauwelijks. Enkel het radiatorrooster werd hertekend (met een honingraatstructuur in plaats van horizontale lamellen) en hij kreeg nieuwe LED-lichten (matrix vooraan, OLED achteraan). Laser-koplampen zijn in optie verkrijgbaar en bieden een lichtstraal die verder schijnt (laserlicht is geconcentreerder, wat zorgt voor een straffere lichtbundel die tot twee keer verder schijnt dan gewone halogeen- of LED-verlichting). De A8 is voor het eerst ook verkrijgbaar als ‘S-Line’, met een sportieve afwerking die het koetswerk en het interieur van deze limousine wat dynamischer doet ogen (met pedalen en andere decoratieve elementen in aluminium).  



Drie schermen en Google Earth

In het interieur vinden we drie schermen. Er is het klassieke centrale scherm (met een diameter van 10,1 duim) waarmee het multimedia- en navigatiesysteem bediend kan worden. Daaronder zit een ander scherm met een diameter van 8,6 duim, waarmee je het klimaatsysteem bedient en adressen kan ingeven in de GPS door rechtstreeks op het scherm te schrijven met je vinger. Tot slot wordt de traditionele tellerpartij vervangen door de ‘Virtual Cockpit’, een scherm met een diameter van 12,3 duim waarop onder andere de navigatiekaart in het groot getoond kan worden, waarbij gebruikgemaakt wordt van Google Maps en zelfs Google Earth. Zeer aangenaam in het gebruik, ook al omdat de resolutie uitstekend is. 

De schermen zijn hier misschien minder indrukwekkend dan in de nieuwste modellen van BMW en Mercedes, maar de inhoud is wel helemaal up-to-date. Ook de connectiviteit staat op punt, met onder andere een WiFi hotspot die door alle inzittenden gebruikt kan worden. Achterin kan je kiezen voor twee schermen met een diameter van 10,1 duim, ingebouwd in de rugleuning van de voorste zetels, waardoor passagiers kunnen genieten van videostreaming. 

First class

Het interieur van deze limousine van Audi heeft iets van een rijdende cocon, met dubbele beglazing, gordijnen voor de ruiten, zetels met massagefunctie (ook achterin) en nog heel wat andere verwennerijen, de meeste daarvan uiteraard optioneel. Het meubilair veranderde niet bij de facelift van 2022, maar blijft aangenaam en modern, terwijl er wel nieuwe materialen hun opwachting maken, zoals een gerecycleerde microvezel (Dinamica) voor de deurpanelen en de dakhemel. Zoals het een goede limousine betaamt, is deze Audi ruim en kan je achterin (in plaats van de standaard achterbank met drie plaatsen) kiezen voor twee individuele zetels, die zich zowel in de lengte als qua hellingshoek elektrisch laten verstellen, voor verplaatsingen in ‘first class’. 



V6, V8 en hybride, maar niet 100 % elektrisch

Onder de motorkap vind je geen viercilinder, maar wel nobele motoren met 6 of 8 cilinders. Op benzinevlak heb je de keuze uit een 3.0 liter V6 met 340 pk/500 Nm (55 TFSI) en een 571 pk/800 Nm sterke 4.0 V8 voor de S8, die van 0 naar 100 km/u knalt in 3,8 seconden. Voor de kilometervreters is er ook een 3.0 V6 diesel met een vermogen van 286 pk en een koppel van 600 Nm (50 TDI), die aangenaam en performant is (0 naar 100 km/u in 5,9 seconden). 

Je kan ook kiezen voor een plug-in hybride aandrijflijn (60 TFSI e), die een 3.0 V6 benzinemotor koppelt aan een elektromotor, goed voor een totaalvermogen van 462pk/700 Nm. De batterij (17,9 kWh bruto/14,4 kWh netto) kan enkel opgeladen worden met wisselstroom ( maximaal 7,4 kW), en zorgde ervoor dat we zo’n 50 à 60 km volledig elektrisch konden afleggen (zij het met slechts 136 pk onder de rechtervoet...). Daarna schiet de V6 benzine in actie en houdt de limousine met gemak en melodieus in beweging. Met een lege batterij bedroeg het benzineverbruik 9,3 liter/100km bij een normale rijstijl. Jammer dat deze plug-in hybride versie aan kofferruimte inboet ten opzicht van zijn soortgenoten met verbrandingsmotor. (390 liter tegen 505 liter). 

En in tegenstelling tot de BMW 7 Reeks (i7) is de A8 niet verkrijgbaar in een 100% elektrische variant. Daarvoor ben je aangewezen op de Audi e-tron GT, die sportiever is van inborst en zijn onderstel deelt met de Porsche Taycan. 

Een lichtvoetige indruk

Deze grote Audi is helemaal uit aluminium opgetrokken. Toch zet hij redelijk wat gewicht op de weegschaal: minimum 2.035 kg (55 TFSI) en zelfs 2.385 kg voor de plug-in hybride. Maar dat gewicht voel je amper tijdens het rijden. Deze grote Audi (die standaard voorzien is van Quattro vierwielaandrijving) geeft een wendbaardere en meer dynamische indruk dan een Mercedes S-Klasse. Hij lijkt kleiner en minder zwaar dan hij in werkelijkheid is, dankzij sturende achterwielen (standaard op de S8, in optie voor de andere varianten) en de uitstekende elektronisch gestuurde luchtvering (standaard op alle versies), die de koetswerkbewegingen goed weet te beheersen en zorgt voor een zijdezacht comfort. 

De prijs van de Audi A8

Deze limousine kost minstens € 98.550 met een diesel onder de kap, € 106.630 € met een benzine (maar € 149.360 voor de S8) en € 117.340 voor de plug-in hybride, die nog even kan genieten van een fiscaal voordelige behandeling (100% aftrekbaarheid, maar die daalt geleidelijk aan). Stevige prijzen, maar de BMW 7 Reeks en Mercedes S-Klasse kosten nog meer. De A8 is dus een koopje in zijn segment…      

Ons verdict

Hoewel hij wat ouder is dan zijn rechtstreekse rivalen, is de A8 op geen enkel vlak ouderwets. Hij zal in tegendeel eerder in de smaak vallen van wie zich discreet wil verplaatsen, en daarvoor niet zal aankloppen bij BMW of Mercedes voor de nieuwste generatie van de 7 Reeks of de S-Klasse. Audi cultiveert voor het model een discrete façade die een luxueus interieur verbergt. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km