Testen

Test: Audi RS 6 Performance, verhuiswagen met twee gezichten

De Audi RS 6 slijpt zijn messen nog wat bij en wordt nog wat scherper als Performance, die ook meer vermogen krijgt. En meer is beter, toch?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 januari 2024
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Verbluffende efficiëntie
  • Binnenruimte en koffer
  • Ongeëvenaarde prestaties
  • Verbruik bij sportief rijden
  • Hoge aanschafprijs
  • Niet zo subtiel meer als vroeger

De Audi RS 6 is al meer dan 20 jaar de referentie onder de sportieve breaks. Hoewel BMW, Mercedes of Porsche ook al heel wat explosieve modellen met een grote koffer hebben gebouwd, blijft de RS 6 Avant verleiden met zijn tweezijdige karakter: praktisch, comfortabel en chic enerzijds, maar ook explosief en supersnel als de omstandigheden het toelaten. Alsof deze goed opgevoede, keurige metgezel zonder enige aarzeling plots verandert in een punkrocker...



Minder subtiel

Het vierde model in de lijn (de C8), voorgesteld in 2019 als break RS 6 Avant en als vierdeurscoupé RS 7 Sportback, heeft de balans tussen beide persoonlijkheden echter wat verschoven. Door te kiezen voor een agressiever uiterlijk, maar ook door steeds meer techniek toe te voegen die zijn gedrag nog scherper moet maken. Zoals bijvoorbeeld de meesturende achterwielen. Net als bij zijn voorganger, de C7, krijgt de huidige C8-generatie een nieuwe Performance-versie die in het Belgische gamma zelfs de ‘gewone’ RS 6 heeft vervangen.

Besnord

Qua looks zijn er voor de gelegenheid nieuwe kleuren geïntroduceerd, zoals het Ascari Blue van ons testmodel. De Performance-modellen onderscheiden zich ook met RS-koetswerkelementen die standaard in het matgrijs zijn gespoten: zijspiegels, spoiler, zijschorten en de achterdiffusor. Daarmee neemt het model afstand van de ‘casual sportieve’ look die we zo graag hadden bij de vorige generaties RS 6, wat we jammer vinden. Maar laten we wel wezen: de RS 6 Avant Performance heeft met zijn brede heupen nog steeds voldoende charisma om ons te doen watertanden, ondanks zijn ‘snor’ en zijn extra laagje make-up. Bovendien biedt Audi de mogelijkheid om pakketten aan te vinken die al deze details in een donkerdere kleur uitvoeren, als je dat liever hebt.



Sportschoenen

Wat echter interessanter is, is de komst van een nieuwe set 22-inch lichtgewicht wielen. Die verbeteren niet enkel de koeling voor de remmen, maar elk wiel weegt hiermee ongeveer 5 kilo minder dan de 22-inch aluminium velgen van de ‘gewone’ RS 6 Avant. Een totale gewichtsreductie van 20 kilo onafgeveerde massa, dat kan al tellen! Bovendien zijn deze velgen geschoeid met nieuw sportrubber (285/30) dat ook de grip moet verbeteren bij sportief rijden. Op papier verhogen ze de bochtensnelheid aanzienlijk en verkorten ze ook nog eens de remweg met maximaal 2 meter bij het remmen van 100 naar 0 km/u. We hebben ons meetlint niet naar boven gehaald om dit te controleren, maar het gripgevoel is in ieder geval indrukwekkend en versterkt nog meer de wendbare kant die je niet zou verwachten van een auto van dit formaat.

Supercar voor het hele gezin

De Performance-modellen krijgen standaard een interieur met blauwe details, die ook aanwezig zijn op ons testmodel. Maar opnieuw moet je je geen zorgen maken als dat je smaak niet is, want ook het interieur is volledig naar wens samen te stellen met verschillende kleurmogelijkheden. Wat duidelijk is, is dat de RS 6 Avant Performance een supercar blijft voor het hele gezin. Hij is ruim en heeft een grote en gemakkelijk toegankelijke koffer, net als de meer doordeweekse A6 Avant.



Bovendien heeft de RS 6 volgens ons een hoogtepunt bereikt qua ergonomie en infotainment. Toegegeven, de nieuwste gadgets zoals in de nieuwe BMW 5 Reeks of Mercedes E-Klasse zitten er niet op, aangezien deze generatie A6/RS 6 al wat ouder is dan zijn concurrenten. Maar we hebben die snufjes ook niet gemist... Voor ons is het voldoende om alle noodzakelijk informatie duidelijk te kunnen zien, met ook de mogelijkheid om van de ene ‘RS’-configuratie naar de andere over te schakelen met een simpele duimbeweging. Meer is er niet nodig om ons gelukkig te maken!



 + 30 pk en 50 Nm

Onder de kap behoudt deze Performance dezelfde 4.0 biturbo-V8 van de ‘gewone’ RS 6 C8, maar hij blaast wel wat harder door zijn pijpen. De turbodruk neemt namelijk toe van 2,4 naar 2,6 bar, met als gevolg een piekvermogen dat toeneemt met 30 pk en 50 Nm. Dat levert een totaal op van 630 pk en 850 Nm(!), dat tevoorschijn komt met een beetje druk van je rechterteen. Zelfs vergeleken met de nieuwe garde pk-zwangere elektrische auto’s heb je dus niets om je over te schamen met deze ‘archaïsche’ V8.

Vooral omdat de RS 6 Avant nog wat lichter is geworden als Performance (met onder meer wat minder geluidsisolatie in de motorkap, waardoor het geluid beter te horen is), waarmee zijn leeggewicht zakt tot 2.075 kg. Met de launch control ingeschakeld, katapulteert de RS 6 Performance je nu in 3,4 seconden naar 100 km/u (-0,2 s vergeleken met de RS 6). Natuurlijk zijn er verschillende elektrische wagens die het beter kunnen. Maar de RS 6 biedt meer sensaties en kan bovendien doorstomen tot 280 km/u, of zelfs 305 km/u met het optionele RS Dynamic-pakket!

Fiesta ST op steroïden



Maar de Audi RS 6 Performance maakt nog het meeste indruk in de bochten. De verbeteringen die het Duitse merk heeft toegepast, zijn net wat het model nodig had om het rijplezier naar een nieuw niveau te tillen. We hadden het eerder al over de banden, maar ook de efficiëntie van de overbrenging maakt indruk, die op subtiele wijze de achteras bevoordeelt (standaard 40/60, tot 85% naar de achteras) om lichte ‘powerslides’ mogelijk te maken, zonder daarbij nutteloos te beginnen kwispelen. Nog een pluim voor de besturing, die licht is maar ook een perfecte feedback en voldoende consistentie biedt. Zonder daarbij de meesturende achterwielen te vergeten, het sperdifferentieel achteraan en de bijtkracht van de koolstofkeramische remmen (standaard met het RS Dynamic-pakket), die allemaal bijdragen aan het gevoel van compactheid en lichtheid tijdens het rijden. Je hebt haast de indruk dat je een licht sportwagentje als de Ford Fiesta ST van de ene bocht naar de andere slingert. Met als enige verschil dat je hier 630 pk en 850 Nm afvuurt op het bochtige asfalt...

Prijs Audi RS 6 Performance

Audi biedt de RS 6 Performance aan vanaf 145.100 euro. De standaarduitrusting is daarbij al zeer compleet. Maar als je er nog (zoals op ons testmodel) laserlichten, de lichtere 22-inch velgen, het RS Dynamic-pakket en nog wat extraatjes aan toevoegt, kan het prijskaartje nog flink stijgen (in dit geval tot zo’n 170.000 euro). En hetzelfde geldt voor het verbruik als je de verleiding niet kan weerstaan om het gas in te trappen. Tijdens onze testperiode flirtte het gemiddelde met de grens van 20 l/100 km... Maar met meer zelfbeheersing zou bijna de helft minder ook mogelijk moeten zijn!

Ons verdict

Deze Performance-versie versterkt op subtiele wijze de sportieve kwaliteiten van de Audi RS 6 Avant. Hij wint daarbij aan efficiëntie en dynamiek, zonder aan zijn algemene comfort en zijn grote veelzijdigheid te raken. Als we nog maar één auto met verbrandingsmotor in onze garage mochten houden, zou het ongetwijfeld deze zijn...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi RS 6? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi RS 6-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km