Testen

Test: BMW M3 Touring, geduld is een schone deugd!

37 jaar na de eerste generatie BMW M3 is het iconische model eindelijk beschikbaar als Touring! Maar voldoet deze langverwachte break ook aan de torenhoge verwachtingen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 november 2023
  • BMW
4,1
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Veelzijdigheid
  • Sterk karakter
  • Praktisch
  • Eindelijk een M3 break!
  • Prijs
  • Gewicht
  • Een paar extra knoppen zouden niet misstaan

In 1986 zette BMW de autowereld op zijn kop met de allereerste generatie M3. In 1992 ruilde de sportieve Duitser zijn kleine viercilinder in voor een zes-in-lijn, terwijl het model ook een berline- en zelfs een cabrioversie kreeg. In 2007 kreeg de M3 zelfs een atmosferische V8! Het is duidelijk dat het model in zijn 37-jarige carrière heel wat evoluties heeft meegemaakt, maar nooit werd hij uitgevoerd als break, tot grote ergernis van de liefhebbers van het merk. Toegegeven, er was wel een uniek prototype van de E46 M3 Touring, maar het project heeft nooit het productiestadium gehaald. In 2020 kwam dan eindelijk de verlossing! BMW kondigde officieel aan dat generatie G80 van de M3 een Touring-versie zou krijgen. Een break die we nu eindelijk hebben kunnen testen! Maar slaagt hij erin om aan onze verwachtingen te voldoen?

Een BMW M3 als geen ander

Er is al veel inkt gevloeid over de neus van de huidige M3 en M4. Vandaag kunnen we echter wel stellen dat iedereen min of meer gewend is aan de neusgaten die dienst doen als grille. Of toch bijna iedereen... Het interessante aan de Touring-versie is echter natuurlijk zijn... kont! Aan de achterzijde van het 4,79 m lange, 1,9 m brede en 1,44 m hoge koetswerk zitten dezelfde vier uitlaatpijpen en ultradikke wielkasten als op de andere M3’s en M4’s, maar dan aangevuld door de grote koffer van een break! Het resultaat ziet er niet alleen geweldig uit, het is ook nog eens erg praktisch.




Zeer praktisch, op een paar details na

Zoals in elke andere 3 Reeks Touring kan de achterruit van deze M3 apart open om snel in de koffer te kunnen. Handig als je kleine spullen wil inladen als je weinig tijd of plek hebt. En moet je grotere spullen meenemen, dan heeft de M3 Touring natuurlijk ook een royaal koffervolume van 500 tot 1.510 liter.



Vooraan aan boord zit hetzelfde dashboard als in om het even welke andere 3 Reeks van na de facelift. Dat betekent een dubbel en gebogen schermpaneel van 12,3 en 14,9 inch. Het is mooi afgewerkt, reageert snel, verbindt draadloos met Android Auto en Apple CarPlay en is ook vrij gemakkelijk in gebruik, op de airco na. Om de ventilatie of de zetelverwarming in te stellen, moet je namelijk verplicht door de menu’s van het centrale aanraakscherm. Daar bestaan handigere manieren voor. Ondanks hun geweldige look, zijn de carbon kuipstoelen ook niet erg praktisch. Ze zitten zo strak dat het moeilijk is om eruit te komen. Tenzij je je hele leven op het circuit doorbrengt, is het misschien beter om deze optie van 5.085 euro niet aan te vinken... Maar dat betekent niet dat deze M3 Touring niet thuishoort op het circuit, integendeel!



510 pk, 0-100 km/u in 3,6 s

Onder de geribbelde motorkap van de Duitse sportieveling zit een 3 liter-zescilinder-in-lijn met turbo die S58 is gedoopt door BMW. Deze motor vuurt zijn 510 pk en 650 Nm koppel via een 8-trapsautomaat af naar de vier wielen, of enkel naar de achteras dankzij het complexe xDrive-systeem van BMW. De combinatie van dit alles maakt het mogelijk om naar 100 km/u te sprinten in slechts 3,6 seconden, met een topsnelheid van 250 km/u of zelfs 280 km/u als je wat extra geld achterlaat bij de dealer. De M3 Touring verdient zijn plek dus wel op het circuit.

In tegenstelling tot de M3 berline en M4 coupé, bestaat de M3 Touring enkel als Competition. Het is dus niet mogelijk om van een breakkoetswerk én een manuele versnellingsbak te genieten. Maar om eerlijk te zijn, misten we het schakelen met de rechterhand niet tijdens onze periode achter het stuur van deze alleskunner.

Fun, efficiënt, uitbundig, temperamentvol en tegelijk volgzaam

De indrukwekkende veelzijdigheid van de M3 Touring drukt zich uit in de twee kleine rode knopjes bovenaan het stuur, ‘M1’ en ‘M2’. Na ze naar wens te hebben samengesteld, maken ze het mogelijk om met één druk op de knop het rijgedrag van de auto volledig aan te passen. We leggen uit. Onze ‘M1’-knop was geprogrammeerd om alle dynamische instellingen op hun meest sportieve stand te zetten, op de ophanging na, die we in de comfortstand lieten staan. De rijhulpmiddelen bleven ook actief, net als de vierwielaandrijving, die we echter wel in de sportstand zetten. In deze configuratie is de M3 een uitbundig, temperamentvol beest dat niet aarzelt om een stapje opzij te zetten, ondanks zijn vierwielaandrijving. Gelukkig is het daarmee geen listig beestje: ga je te ver, dan brengt hij je weer in het gareel. Wat. Een. Genot.



Onze M2-configuratie bracht alle instellingen naar het uiterste. De rijhulpsystemen mochten uit en het xDrive-systeem stuurde zijn vermogen enkel nog naar de achterwielen. Eenmaal op het circuit en dit knopje ingedrukt, transformeert de M3 Touring in een ontketend monster van 1.940 kilo dat je moet zien te temmen. 1.940 kilo?! Dat staat inderdaad op het gelijkvormigheidsattest. Toch voel je achter het stuur niets van het feit dat deze break tegen de 2 ton aanschurkt. Het is duidelijk geen vedergewicht, maar de koets blijft perfect onder controle en de voortrein is net zo scherp en precies als de M-remmen van ons testexemplaar. Er mag geen twijfel over bestaan dat BMW uitstekend werd heeft geleverd.

En wat gebeurt er als je die twee knopjes aan het stuur met rust laat? Dan gedraagt de M3 Touring zich als een doodgewone 3 Reeks. Nu ja, hij is wel wat stijver en nerveuzer dan de andere breaks van het Duitse merk. Laten we zeggen dat hij nog steeds zo gebruiksvriendelijk is als de rest van het gamma, met een pittig randje.



Prijs BMW M3 Touring

Met zoveel verschillende persoonlijkheden onder dezelfde motorkap, mag het niet verbazen dat de M3 Touring geen goedkope auto is. Hij heeft dan ook een vanafprijs van 103.450 euro in België. Dit testexemplaar met zijn lange optielijst kostte uiteindelijk zelfs 124.835 euro! Dat is duur, maar wat doet de concurrentie nog? Er is geen enkele SUV, hoe sportief ook, die in de buurt komt van de dynamiek en het rijplezier die deze M3 Touring biedt. Zelfs geen Macan of Stelvio Quadrifoglio. Qua breaks begint de Audi RS4 Avant met zijn Competition Plus-pakket ook al bij 103.080 euro, maar die heeft ‘maar’ 450 pk. Voor hetzelfde prestatieniveau moet je al bij de RS6 kijken, die meer dan 130.000 euro kost! De Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break moet al echt uitzonderlijk zijn om ons ervan te overtuigen dat zijn hybride viercilinder 118.459 euro waard is. Tenslotte is er enkel nog de Porsche Panamera Sport Turismo, maar zijn exclusieve badge maakt hem nog een pak duurder... De enige echte alternatieven voor deze BMW M3 Touring zijn de meer discrete Alpina B3 en de toekomstige BMW M5 Touring...

Ons verdict

Is de BMW M3 Touring erin geslaagd om te voldoen aan de torenhoge verwachtingen van de liefhebber in ons allemaal, die al bijna 4 decennia wacht op een M3 break? Absoluut! Sterker nog, hij heeft de verwachtingen overtroffen! Hij is niet zonder zijn kleine foutjes, maar deze Duitse sportieveling kan echt alles. Hij is zowel ongelooflijk plezierig en ultraefficiënt, terwijl hij net zo praktisch is als elke andere 3 Reeks Touring. Vergeet zijn neusgaten en zijn prijs, als we nog maar één auto mochten kiezen om alles mee te doen, dan is het deze...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW M3? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW M3-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km