Testen

Test: BMW X2, coupé die alles kan?

Het is geen kleine premium-SUV meer: de BMW X2 is nu volledig anders en vooral de rechtstreekse coupé-afgeleide van de X1. Maar is hij daarmee aantrekkelijker geworden?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 maart 2024
  • BMW
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Zuiver weggedrag
  • Veelzijdigheid
  • Stijve ophanging
  • Veel en dure opties
  • Reactiesnelheid automaat

Met de eerste generatiewissel van de X2 heeft BMW zijn SUV-coupé geen klein beetje doen veranderen! Bij de overgang naar zijn tweede generatie is de BMW X2 van top tot teen veranderd, of toch bijna. Gedaan met het compacte premiummodel: om zijn gamma te stroomlijnen, heeft het Duitse merk er een rechtstreekse coupéversie van de SUV X1 van gemaakt. Het resultaat is een tweede generatie X2 die 19,4 cm langer, 6,4 cm hoger en 2,1 cm breder is geworden dan zijn voorganger. Hij is zelfs 5,4 cm langer dan de X1! Maar het is niet enkel het formaat dat is veranderd met deze nieuwe generatie.

Van kleine premium-SUV naar coupéversie

De nieuwe X2 meet daarmee voortaan 4,55 m lang, 1,85 m breed en 1,56 m hoog, waarmee ze natuurlijk een volledig andere look hebben gekregen dan de vorige generatie, vooral wat de achterzijde betreft. Naast zijn aflopende daklijn en een volledig hertekende bips, heeft de Duitse SUV-coupé ook een gloednieuwe dubbele lichtsignatuur gekregen, die in lijn ligt met de andere modellen van BMW. De M35i xDrive die we konden testen krijgt zelfs 4 uitlaatpijpen, net als een ‘echte’ M! Vooraan zit de grootste nieuwigheid hem in de grille, die nu optioneel verlicht kan worden.



Tweeling van de X1, of toch bijna...

Eenmaal aan boord is de link tussen de X1 en X2 meteen duidelijk. Beide modellen delen namelijk hun zwevende middenconsole, hun dashboard en hun gebogen dubbele schermpaneel. Dat laatste bestaat uit een instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van 10,7 inch, dat op de negende generatie van het infotainmentsysteem van het merk draait, op Android-basis. 

Het zit goed in elkaar en is vrij gemakkelijk in gebruik, op de klimaatcontrole na, maar het nieuwe systeem reageerde helaas erg traag in onze testwagen. BMW verzekert ons echter dat er een update komt die voor meer reactiesnelheid moet zorgen nog voor de eerste exemplaren worden geleverd. We hopen het, want in zijn huidige staat presteert het systeem ondermaats. Gelukkig kan je nog altijd Android Auto of Apple CarPlay draadloos laten verbinden. Merk tenslotte nog op dat beide schermen nog kunnen worden bijgestaan door een optioneel head-up display.

Coupé aan de buitenkant, maar blijkbaar niet aan boord

Hoewel het digitale gedeelte van de X2 ons nog even op onze honger laat zitten, is zijn binnenruimte wel erg knap, om niet royaal te zeggen. Dankzij zijn wielbasis van 2,69 m hebben de zijdelingse passagiers achterin geen gebrek aan knie- of hoofdruimte, en dat ondanks de aflopende daklijn van deze SUV-coupé. Als kers op de taart kunnen de passagiers op de achterbank ook genieten van instelbare rugleuningen. De koffer biedt ook heel wat ruimte, van 560 tot 1.470 liter met de achterbank neergeklapt.



Twee dieselmotoren...

Naast zijn elektrische afgeleiden, die er net hetzelfde uitzien en die we ook hebben kunnen testen, kan je de X2 ook uitrusten met vier verschillende verbrandingsmotoren. Op diesel is er een 2 liter-viercilinder in twee vermogensniveaus: om te beginnen de sDrive18d, die zijn 110 kW (150 pk) en 360 Nm naar de voorwielen stuurt voor een 0-100 km/u in 8,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. BMW belooft een gemiddeld verbruik van 5,1 tot 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 133 tot 143 g/km. In de X2 xDrive20d krijgt diezelfde motor een mild hybride ondersteuning en neemt het vermogen toe tot 120 kW (163 pk) en 400 Nm. Deze versie krijgt ook vierwielaandrijving om in 8,3 seconden naar 100 km/u op te trekken, met een topsnelheid van 213 km/u. Dankzij zijn milde hybridisering daalt zijn verbruik wel tot 4,8-5,2 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 125-136 g/km.

... en twee benzinemotoren

Op benzine is er een groter verschil tussen beide keuzes. De mild hybride 1,5 liter-driecilinder van de X2 sDrive20i levert namelijk 125 kW (170 pk) en 280 Nm, een vermogen dat steeds naar de voorwielen wordt overgebracht om in 8,3 seconden naar 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 213 km/u. BMW kondigt een gemiddeld verbruik aan van 6-6,5 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 136-148 g/km. Onder de motorkap van de M35i xDrive zit echter een 2 liter-viercilinder die zijn 221 kW (300 pk) en 400 Nm over de vier wielen verdeelt, waarmee de sportiefste X2 in 5,4 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 250 km/u! Dit is logischerwijs ook de minst zuinige versie, met een gemiddeld verbruik van 7,7-8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 174-181 g/km.

(Bijna) overal op zijn gemak

Wat al deze motorisaties gemeenschappelijk hebben, is een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. En dat is helaas niet zo goed nieuws... Net als in de X1, maar ook in de Mini Countryman JCW die we hebben getest, mist deze transmissie wat reactiesnelheid, en dat ondanks zijn dubbele koppeling. Jammer, want het onderstel van deze X2 is best overtuigend. Hoewel het in dit geval geen EV is, en zelfs geen plug-inhybride, is deze SUV-coupé niet bepaald een lichtgewicht. De voorwielaandrijvers leggen al zo’n 1,65 ton op de weegschaal, terwijl de vierwielaandrijvers zelfs richting de 1,8 ton gaan! 

Toch voel je deze massa niet wanneer je achter het stuur zit. De Duitse SUV-coupé gaat vlot door de bochten dankzij een precies stuur (dat echter niets van feedback geeft), en de kont komt zelfs mee wanneer je het gas lost. Maar zelfs met xDrive-vierwielaandrijving gedraagt de X2 zich steeds als een voortrekker, wat nog altijd wat wennen is in een BMW. Dat betekent echter niet dat er geen rijplezier te beleven valt in de X2, wel integendeel.

Om het rijgedrag zo dynamisch mogelijk te maken, heeft BMW gekozen voor een ophanging die eerder droog dan zacht is. Dat gezegd zijnde, is de Duitse SUV ook geen harde plank geworden. Dat maakt hij ook deels goed met een goed gedempt interieur, zowel wat windgeruis als rolgeluiden betreft. De BMW X2 is daarmee overal op zijn gemak, van de binnenweggetjes tot op de snelweg, zonder daarbij echt uit te blinken wat zijn comfort of dynamiek betreft.



Prijs BMW X2 2024

De BMW X2 is groter en wat meer ‘design’ dan de X1, en is daardoor gemiddeld zo’n 1.000 euro duurder dan zijn tegenhanger met een gelijke motorisatie. De SUV-coupé begint in België bij 41.850 euro als sDrive20i op benzine, of vanaf 42.650 euro als sDrive18d op diesel. Om te genieten van vierwielaandrijving betaal je minstens 47.100 euro voor de xDrive20d, terwijl de sportieve X2 M35i xDrive bovenaan het gamma staat met een vanafprijs van 61.800 euro. En hoewel hij standaard vrij goed is uitgerust, en BMW zijn optielijst heeft vereenvoudigd, kunnen we na een tripje door de configurator zien dat je nog steeds flink bijbetaalt voor sommige uitrusting. Enkele (tien)duizenden euro’s worden daarbij in een mum van tijd toegevoegd aan de eindprijs.

Ons verdict

De BMW X2 is grondig veranderd bij de overgang naar zijn tweede generatie. Het is geen compacte premium-SUV meer, maar de rechtstreekse coupéversie van de X1. Hij is gegroeid en is daarmee ruimer en veelzijdiger dan ooit geworden. Hoewel hij op zijn gemak is in alle omstandigheden, zou het model toch nog iets aangenamer zijn met een zachtere ophanging en een automaat die sneller reageert.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW X2? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze BMW X2-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km