Testen

Eerste test: Nissan Qashqai e-Power, een ander soort hybride

De pionier onder de SUV’s krijgt eindelijk een hybride aandrijving! En zijn innovatieve en unieke werking wekt onze aandacht...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 07 april 2022
  • Nissan
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis dynamiek / werkingscomfort
  • Stilte van het elektrische rijgedeelte
  • Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
  • Comfort van het e-Pedal
  • Luidruchtige motor tijdens het opladen
  • Zeer sober interieur
  • Middelmatige modulariteit

Tegelijkertijd met onze eerste meters aan het stuur van de nieuwe Ariya bood Nissan ons ook de kans om te rijden met zijn Qashqai e-Power. En daar moesten we geen twee keer over nadenken! Net zoals bij de elektrische SUV beperkte onze ervaring zich tot enkele rondjes op een circuit dat voor de gelegenheid uitgetekend werd. Daarmee konden we de e-Power testen onder (bijna) alle omstandigheden.

Een geval apart 

Voor wie niet vertrouwd is met deze nieuwe versie van de SUV, moet dit weten: het is eerst en vooral een Qashqai, dezelfde als diegene die we in juni vorig jaar konden ontdekken. Enkel de e-Power logo’s en een licht ander radiatorrooster onderscheiden hem van zijn broers met verbrandingsmotor. Maar Nissan maakt wel van de komst van deze aandrijving gebruik om zijn bestseller enkele updates te geven. De meest opvallende is het infotainmentsysteem, dat evolueert en voortaan te bekijken is via een groter centraal scherm. 





Een verre van klassieke hybride

Zoek niet naar een stekker, die is er niet: de Qashqai e-Power is een klassieke hybride. Nu ja, niet echt. In werkelijkheid drijft alleen de elektromotor de voorwielen aan. De 1.5 liter grote turbo benzine driecilinder doet enkel dienst als generator. Het resultaat is dat hij altijd aan een optimaal toerental kan draaien om zo het verbruik te beperken. Handig. Een kleine batterij vervolledigt het systeem zodat de elektromotor altijd genoeg stroom heeft. Het geheel is goed voor 190 pk en 330 Nm koppel. Nissan kondigt een CO2-uitstoot aan van 119 g/km en een verbruik van 5,3 l/100 km.

Met e-Pedal

Deze specifieke configuratie zorgt ervoor dat Nissan kan zorgen voor functies die je gewoonlijk enkel op een elektrische auto aantreft. Deze SUV beschikt bijvoorbeeld over het e-Pedal dat de fabrikant zo dierbaar is. En het gevoel ervan is identiek aan dat van de Leaf of Ariya. Eenmaal geactiveerd remt de Qashqai sterk af zodra je het gaspedaal lost. Dit maakt met één voet rijden bijna mogelijk. Helaas moet je, net als bij de hierboven genoemde elektrische Nissans, nog steeds op de rem drukken om volledig tot stilstand te komen.

Hoe zit dat in de praktijk? 

Het is niet alleen het gaspedaal dat je doet denken dat je in een 100% elektrische auto zit. De 190 pk worden op een uiterst lineaire manier afgeleverd. Zodra de motor aanspreekt, reageert hij meteen, zonder evenwel de auto bliksemsnel te maken... Binnenin is het ook stil. Je hoort niet veel lawaai van buitenaf of van de motor. Bij lage snelheden klinkt de Qashqai echt als een elektrische auto, maar bij volgas verandert die indruk.





Het blijft een hybride... 

De geluidsisolatie aan boord van de Qashqai is goed, maar niet perfect. Het gevolg is dat, van zodra je iets te veel vermogen vraagt, de verbrandingsmotor aanslaat om de nodige energie te leveren. Bij lage snelheden blijft hij onopvallend, maar als je naar hogere toerentallen gaat, wordt hij hoorbaarder. Als je eenmaal plankgas geeft, zou je bijna het woord "lawaaierig" kunnen gebruiken. Maar de enige auto waarmee deze Qashqai qua technologie vergeleken kan worden is de Honda HR-V. En tegen die tegenstander wint de Nissan ruimschoots.

Interessant voor de portefeuille? 

Het is moeilijk om over brandstofverbruik te praten als je op een afgesloten circuit rijdt. Maar het moet gezegd dat deze Qashqai heel (heel) vaak alleen op zijn elektromotor loopt. En als de verbrandingsmotor eenmaal draait, wordt hij verondersteld voortdurend in zijn optimale toerentalgebied te draaien. Kortom, deze technologie zou aan de pomp wat geld moeten besparen. In de huidige Belgische fiscale situatie zal dit systeem niet kunnen genieten van een voordelige belastingaftrek voor zelfstandigen en bedrijven. Particulieren zullen daarom de voornaamste doelgroep zijn.

Ons ‘eerste’ verdict

Ook hier bewaren we onze eindconclusie tot na een echte wegtest, maar het lijkt erop dat Nissan een innovatieve en interessante benadering gevonden heeft. Dit blijft eerst en vooral een Qashqai. Hij heeft een goede geluidsisolatie, is comfortabel en dynamisch, en dus krijgt de middelgrote SUV van Nissan er gewoon een extra motorversie bij die nog ontbrak in het gamma. En die zal de kwaliteiten van het model extra in de verf zetten, en ook het verbruik doen dalen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan Qashqai? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Qashqai-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km