Testen

Peugeot Partner: als het ruim moet zijn

Welke auto moet je hebben als ruimte de eerste vereiste is? Grote monovolumes zijn commercieel op de terugweg en worden zelfs compacter, kijk maar naar de nieuwe Espace. Compacte SUV’s mogen dan wel stoer zijn, vaak zijn ze nauwelijks ruimer dan een gewone berline. Neen, een ludospace zoals de Peugeot Partner is wat je nodig hebt. Het Franse ruimtewonder werd recent vernieuwd en kreeg een nieuwe dieselmotor.

  • Van den Bogaert Robin
  • 14 augustus 2015
  • Peugeot
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename dieselmotoren
  • Rijcomfort
  • Uitermate praktisch
  • Middelmatige prestaties
  • Rudimentaire afwerking en uitrusting
  • Zithouding zoals een bestelwagen

In 1996 stond de Peugeot Partner mee aan de wieg van de ludospaces, samen met zijn tweelingbroer Citroën Berlingo en de Kangoo van Renault. Ook vandaag – het segment telt intussen vier keer meer modellen – speelt Peugeot nog een belangrijke rol, met een marktaandeel van 15,3 procent in Europa (2014) voor de personenversie (die Partner Tepee heet). De huidige Partner-generatie dateert van 2008 en werd nu op enkele punten gemoderniseerd.

Wat is nieuw?

Je herkent de ‘nieuwe’ Partner en Partner Tepee aan het andere radiatorrooster dat beter aansluit bij de Boxer of de 308. Het domineert een nieuwe bumper en verbindt de hertekende koplampen. De nieuwe stootstrips (met mistlampen en led-dagrijlichten) zijn dusdanig ontworpen dat je ze bij schade gemakkelijk kunt laten vervangen. Voorts zijn er twee nieuwe grijstinten, nieuwe velgen en nieuwe bekledingen voor het interieur.

Betere uitrusting

In dat interieur vind je ook nieuwe, modernere uitrusting. Een nieuw multimediasysteem met aanraakscherm bijvoorbeeld, met functies zoals navigatie, radio, boordcomputer, handenvrije telefonie en een digitale muziekspeler. Maar ook MirrorScreen, dat het mogelijk maakt om via MirrorLink of (vanaf eind 2015) CarPlay enkele apps van je smartphone te bedienen op het grote scherm. Tijdens het rijden zijn dat alleen apps die nuttig zijn onderweg (bijvoorbeeld navigatie of webradio), kwestie van de veiligheid te bewaren. 

Op veiligheidsvlak introduceert Peugeot een stadsnoodrem, die ongevallen voorkomt of hun gevolgen beperkt door zelf in te grijpen. Het functioneert wel maar bij snelheden tot 30 km/u. Ook een parkeercamera en uitgebreide tractiecontrole (Grip Control) zijn beschikbaar, weliswaar optioneel.

Kort getest

We kropen even achter het stuur van de vernieuwde Partner Tepee, meer bepaald met de nieuwe 1.6 BlueHDi met 120 pk, die ook beschikbaar is met 75 of 100 pk (in de Partner bestelwagen met 75, 90 of 115 pk). Benzinerijders hebben de 1.6 VTi (98 pk) als enige mogelijkheid. De 1.6 BlueHDi met 120 pk is nogal hol onderin, maar doet zijn werk voorts naar behoren en voldoende discreet. In theorie verbruikt hij 4,4 l/100 km, in de praktijk minstens een liter meer.

De Partner Tepee kan zijn bestelwagenroots niet verbergen: je zit relatief hoog en het stuurwiel is vrij horizontaal ingeplant. Dat doet het ergste vermoeden voor de rijbeleving, maar die valt gelukkig mee. Hij rijdt voorspelbaar en stuurt relatief nauwkeurig. Voor een ludospace welteverstaan, verwacht hier niet de snedige voortrein van een 208 of 308.

Conclusie

Deze auto koop je vooral voor zijn praktische troeven en die heeft de Partner bij de vleet. Oordeel zelf maar: een koffer van 675 tot 1.350 liter, zeven zitplaatsen in de Partner Tepee of drie plaatsen vooraan in de Partner bestelwagen, achterzetels die je kunt verwijderen, twee zijdelingse schuifdeuren, … Hij is ruim, comfortabel en handig. Ook de nieuwe 1.6 dieselmotor overtuigt. Houd er wel rekening mee dat de Partner geen topspurter is en dat de afwerking, de uitrusting en de rijkwaliteiten zeker niet op het niveau staan van een 308 SW bijvoorbeeld. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km