Testen

Test: Ford Tourneo Courier, betaalbare ruimte

De nieuwe compacte bestelbreak van Ford krijgt niet enkel een verzorgd design, maar is ook op praktisch vlak aantrekkelijker geworden. Een koopje voor gezinnen op zoek naar betaalbare ruimte?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 maart 2024
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Grote en praktische koffer
  • Algemeen rijgedrag
  • Handige schuifdeuren
  • Interessante prijs/prestatieverhouding
  • Beperkt motorengamma
  • Ergonomische missers
  • Goedkope afwerking
  • Geen Isofix vooraan

Je zou het niet meteen zeggen, gezien het vrij grote formaat van deze nieuwe Tourneo Courier. En toch, nu de Ka, EcoSport en Fiesta een voor een uit het gamma zijn verdwenen, is deze ludospace het nieuwe instapmodel van Ford geworden. Niet per se qua grootte, want hij is gegroeid van 4,16 m in zijn vorige generatie naar 4,34 m voor het huidige model, waarmee de Tourneo Courier groter is dan de SUV Puma (4,23 m). Maar omdat hij van komaf een arbeider is, kan Ford hem aanbieden voor een prijs die zo’n 5.000 euro lager ligt dan de hippe crossover. De Tourneo Courier, en zijn bedrijfsversie Transit Courier, staan trouwens op dezelfde technische basis als de dynamische Puma en de nu heengegane Fiesta.

SUV-achtig

De Tourneo Courier is echter niet alleen gegroeid in zijn generatiewissel. Hij is ook volledig van uitstraling veranderd. Het is niet langer een ‘bestelbusje met ramen’, maar hij heeft nu een echte présence dankzij een charismatische look. Dit geldt op alle versies, vooral met zijn massieve voorkant. Maar als je voor de Active-versie gaat, zoals ons testmodel, krijg je zelfs een geSUViseerde look en een tweekleurige lak. Je houdt ervan of niet, maar je kan niet ontkennen dat deze Tourneo Courier Active een uitgesproken stijl heeft gekregen...



Een wielbasis, vijf zitplaatsen

Op praktisch vlak is deze Courier het enige model in de Tourneo-familie van Ford dat in slechts één koetswerklengte te krijgen is, en daarmee ook één zetelconfiguratie. Hij is dus altijd 4,34 m lang en biedt altijd plaats voor vijf personen, in tegenstelling tot de middelgrote Tourneo Connect (4,50 m of 4,83 m, 5 of 7 zitplaatsen) en de grote Tourneo Custom (5,05 m of 5,45 m, 8 of 9 zitplaatsen).

De Courier behoudt wel nog, net als zijn grote broers, zijn schuifdeuren op de flanken. Een groot pluspunt voor gezinnen met kinderen. In smalle parkeervakken kunnen ze de deuren zonder risico opengooien. En ouders kunnen hun kroost gemakkelijk vastmaken zonder het risico op een dichtvallende deur tegen hun achterste...

Hoog plafond

Hoewel hij voor een verzorgde uitstraling is gegaan, is deze Tourneo Courier in de basis nog steeds een bestelwagen. Zijn kleerkastvormige profiel maakt dat meteen duidelijk. Zijn hoge en volledig rechte dak (1,82 m hoog) geeft een geweldig ruimtegevoel aan boord. Je kan je zelfs een beetje verloren voelen aan boord in het begin... De kleine ludospace maakt van die extra hoogte gebruik door een extra opbergruimte aan te bieden boven de voorruit.

Er zijn ook meerdere opbergvakken te vinden op en in het dashboard, maar ze zijn niet allemaal even diep en daardoor niet altijd even bruikbaar.

Maar hoewel het hoge dak voor veel hoofdruimte zorgt, geeft de compacte technische basis van de Tourneo Courier hem niet evenveel been- en schouderruimte. De zijdelingse zitplaatsen op de achterbank zijn wel comfortabel, maar in het midden zit je nogal smal. Ook jammer: de passagierszetel vooraan is niet voorzien van een Isofix-aansluiting (enkel de zijdelingse plaatsen achteraan), wat handig was geweest voor gezinnen met meerdere kleine kinderen.

Grote koffer

De koffer is wel zeer ruim en praktisch, zeker in verhouding met het vrij compacte formaat van de Tourneo Courier. Zwaai de grote achterklep open en je kijkt naar een holte van 570 liter (1.188 liter tot aan het dak), met ook nog eens een lage en vlakke laaddrempel.

De Tourneo Courier heeft ook enkele praktische details, zoals een uitschuifbare opberglade (om vuile voorwerpen in op te bergen en thuis af te spoelen) of een plek om de hoedenplank achter de rugleuningen te zetten. Zo kan je gemakkelijk hoge voorwerpen meenemen in geval van nood.

Je kan ook de achterzetels naar voren klappen en kantelen (in een 60/40-verdeling). De laadlengte neemt dan toe tot 1,43 m en het totale beschikbare volume groeit zelfs tot 2.162 liter! Alleen jammer dat de zetels niet volledig kunnen worden verwijderd als je de Tourneo Courier wil inzetten als verhuiswagen.

Ergonomie kan beter

Achter het stuur heb je een goede rijpositie. Als je even de grote ruimte boven je hoofd vergeet, waan je je eerder achter het stuur van een Fiesta dan van een bestelwagen. Maar het vrijwel volledig achterwege laten van fysieke knoppen verpest de algemene ergonomie vanop de bestuurderspositie. De Tourneo Courier is standaard uitgerust met een aanraakscherm van 8 inch. Dat omvat het Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, met een moderne connectiviteit (draadloze Apple CarPlay en Android Auto). Maar je moet het ook gebruiken om de klimaatcontrole te bedienen of om de zetel- of stuurverwarming in te schakelen. Een heel gedoe voor iets dat vroeger met een simpele druk op de knop ging.



Afgezien van dit detail zal de Tourneo Courier wel in de smaak vallen van schermrijke gezinnen: er is een inductielader, twee USB-poorten vooraan, twee USB-poorten achteraan, een 12 volt-aansluiting vooraan en nog een in de koffer om de frigobox koel te houden.

Eén motor

Ford brengt deze compacte ludospace binnenkort ook uit als volledig elektrische E-Tourneo Custom. Deze versie met verbrandingsmotor moet het intussen stellen met één enkele motor in de aanbieding: de 1.0 EcoBoost-driecilinder turbobenzine, een bekend blok in het gamma van Ford. Hij wordt in dit model enkel geleverd met 125 pk/200 Nm en zonder milde hybridisering op 48 volt zoals je wel krijgt in onder meer de Puma. De enige keuze die je kan maken, is om de motor te koppelen aan een manuele zesversnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Die laatste zorgt voor iets meer comfort, maar is duidelijk afgesteld op zuinigheid en mist daardoor wat reactievermogen. Dat is des te meer jammer omdat Ford geen manuele schakelmodus heeft voorzien, niet via de pook, noch via flippers aan het stuur.

In beide gevallen zorgt het volle karakter van de 1.0 EcoBoost gelukkig wel voor voldoende vlotte hernemingen en gezonde prestaties. Toch met een lege of maar half beladen Courier. Met veel passagiers aan boord en een afgeladen koffer moet je meer geduld hebben voor inhaalmanoeuvres. Qua verbruik haalden we een gemiddelde van 8,1 l/100 km met ‘onze’ Active Powershift (vergeleken met een WLTP-verbruik van 7,3 l/100 km).

Overtuigende dynamiek

De Tourneo Courier weet wel te overtuigen op dynamisch vlak. Met over het algemeen goed afgestelde bedieningselementen, een precieze voortrein en een goede controle over zijn koetswerkbewegingen merk je dat hij familie is van de Puma/Fiesta. Ook de geluidsisolatie aan boord is vrij goed voor een model met een dergelijk groot frontaal oppervlak. Je moet enkel leren leven met een ietwat droge ophanging op de achteras, iets wat je vooral zal merken in een lege wagen.

Merk op dat de Tourneo Courier tot 1.000 kg mag trekken, en dat zowel met de handbak als met de automaat.

Prijs Ford Tourneo Courier 2024

Een van de sterktes van de Tourneo Courier zit hem in zijn verhouding prijs/prestaties/volume. De instapversie Trend, die enkel wordt aangeboden met de handbak, begint bij minder dan 25.000 euro (24.805 euro). Voor deze prijs krijg je al een degelijke standaarduitrusting: manuele airco, Sync 4 met aanraakscherm, neerklapbare achterbak (60/40), parkeersensoren achteraan en een complete veiligheidsuitrusting.

Het middelpunt van het gamma is de Titanium, die wordt aangeboden vanaf 26.801,50 euro (29.100,50 euro met automaat). Voor deze prijs krijg je heel wat extra comfortuitrusting (automatische airco, achteruitrijcamera, inductielader, keyless go, enz.), maar ook een knapper design (16-inch lichtmetalen velgen, getinte achterruiten, chromen grille, dakrails, ...). Tenslotte is er nog de Active, met zijn avontuurlijke look en zijn complete uitrusting (ingebouwde navigatie, adaptive cruise control, dodehoekmonitor, enz.) die nog steeds minder dan 30.000 euro kost met een handbak: 28.253,50 euro (30.552,50 euro met automaat).

Ons verdict

De Ford Tourneo Courier slaagt erin om de praktische eigenschappen van een bestelwagen te verpakken in een auto die even leuk rijdt als een hatchback. En dat voor een scherpe prijs. Een interessante aanbieding voor gezinnen of bestuurders met omvangrijke hobby’s die op zoek zijn naar een kleine, veelzijdige auto.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km