Testen

Honda CTX1300: De V4 anders bekeken

Voor elke keer dat iemand ons Honda als een nogal conservatief en rustig merk omschreef, is er wel een technologische innovatie waarmee de Japanse fabrikant de wereld verbaasde: ovalen cilinders, het V-tec systeem, versnellingsbak met dubbele koppeling,… De nazaten van Soïchiro Honda zijn van niets bang. Ook op vlak van het design durven ze de bakens te verzetten. Kijk maar naar de nieuwe Vultus en deze verrassende CTX1300.
  • Wouters Bruno
  • 28 november 2014
  • Honda
Voor- en nadelen

      Toegegeven, de CTX1300 begint niet aan een nieuw hoofdstuk, want ondermeer de Custom en Baggers, de kleinere CTX700 en de F6B, schreven al aardig wat letters in het custom-toering onderdeel van Honda.

      De CTX1300 is uitgerust met een groot hart, want hij mocht gebruik maken van de schitterende V4 uit de Pan European, maar daar bleef het niet bij. Het blok werd ingrijpend aangepakt om het vermogen en koppel te krijgen waar op het deze machine hoort: aan lage en midden toerentallen. Verder kreeg de CTX1300 een nieuwe timing voor de kleppen, aangepaste injectie en een nieuwe 4-in-2-in-2 uitlaat.

      De topvermogen valt terug naar 84 pk aan 6.000 tr/min. Ter vergelijking: in de Pan European is dat nog 126 pk aan 8.000 tr/min. Het maximale koppel is ook lager (maar met 106 Nm t.o.v. 126 Nm minder drastisch), maar dit wordt wel 1.500 tr/min eerder bereikt: aan 4.500 tr/min. De versnellingen van de vijfbak werden langer, de cardanaandrijving behouden. Helemaal achteraan staat een 200 mm dikke achterslof paraat om het vermogen op het asfalt over te brengen. En wordt het toch even teveel, dan kan het TCS (Traction Control System) ingrijpen.

      Smoel
      Maar het is vooral het uiterlijk van de CTX dat onmiddellijk opvalt. De ruggengraat daarvan is geen aluminium frame zoals bij de Pan, maar wel een stalen dubbel wiegframe. Die strekt zich uit van de uiteinden van de upside down voorvork tot de dikke achterband en geeft de CTX een lange en lage look. Het zadel zelf is met z’n 735 mm zithoogte zeer toegankelijk.

      De benzinetank en de kopkuip sluiten netjes bij elkaar aan en vormen een mooi geheel. Iets wat bovendien extra in de verf wordt gezet door de hoge graad van afwerking. De verlichting bestaat uit LED’s, de richtingaanwijzers zijn netjes in de spiegels verwerkt, de zijkoffers zijn mooi geïntegreerd aan de achterkant en het achterlicht is eveneens voorzien van LED’s. Een mooi geheel dus.

      Laag, uitgestrekt en massief. Wie deze tweewieler bestijgt, zal door de lage zitpositie zeker met de voeten aan de grond kunnen, maar de Honda die dan tussen je benen staat, weegt rijklaar wel 338 kg en da’s misschien niet voor iedereen weggelegd. Eens kijken hoe het gewicht zich gedraagt als we de motor aan rijden brengen.

      Grand écart
      Vanaf de eerste omwentelingen van de wielen, vliegen de kilo’s er bij wijze van spreken af. Met dank aan een uitgekiende gewichtsverdeling en laag zwaartepunt laat de CTX zich ook aan lage snelheden erg eenvoudig besturen. Honda wilde met deze CTX1300 tegemoet komen aan de stijgende vraag naar een krachtige en meer polyvalente motor dan de huidige V2 custom modellen. Het werd een custom waaraan de praktische inzetbaarheid voor dagelijkse gebruik, zoals we dat op GT-modellen zijn, werd toegevoegd. Honda wilde hiermee dus een ‘grand écart’ maken. En wat voor een…

      C staat voor Comfort, T voor Technologie (de V4, het tractiecontrole systeem, het gecombineerd remsysteem, de LED-verlichting, het audiosysteem met Bluetooth,…) en X staat voor eXperience… Op die manier wil Honda de brug slaan tussen custom en toornig. En het mag gezegd, wat ons betreft is dit een zeer geslaagd ontwerp dat geen Harley-Davidson-kloon is geworden, noch een doorslagje van een GT, maar wel een model met een eigen smoel en dito karakter.

      Onder het grote uiterlijk gaat een zeer evenwichtige en uitgebalanceerde motorfiets schuil. De zitpositie is perfect voor wie veel kilometers wil afleggen en de kopkuip neemt met z’n korte windschermpje toch een aanzienlijke hoeveelheid wind van je borst weg.

      Meer GT dan Custom
      We malen met de CTX even graag kilometers af als aan boord van een GT. Het meedogenloze universum van de custom is ver weg. En er zijn nog andere aspecten die het GT-karakter onderstrepen: verwarmde handvaten, opbergvakjes, een audio-installatie zonder radio, maar met MP3-speler.

      De motor, afgeleid van de Pan, heeft niets van z’n charmes verloren. Wel in tegendeel. Het is een stille, sterke kracht die vanaf 2.000 tr/min met overtuiging zijn krachten ontplooit, zonder dat de V4 daarbij hoog in de toeren moet klimmen. En da’s nog goed voor het benzineverbruik ook.

      De CTX is massief, maar hij stelt voor zijn afmetingen daar onuitgegeven rijeigenschappen voor in de plaats. Snelle ritten aan snelheden die we alleen in Duitsland halen verteert hij met een rustige standvastigheid een CD&V-politicus waardig. Maar wie de kleine wegen opdraait, krijgt een wendbare tweewieler voorgeschoteld die geniet van het betere bochtenwerk. Al moet je daar wel wat rekening houden met de beperkte bodemspeling.

      Over de remmen niets dan goeds. Die zijn krachtig en eenvoudig te doseren. Wat het comfort aan boord betreft, dat wordt alleen enigszins in de weg gestaan door de grenzen van de vering achteraan die bij momenten nogal droog en stug de oneffenheden verteert.

      Je zou kunnen aanstippen dat het zicht naar achteren in de spiegels wat in de weg wordt gestaan door de houders van de rem- en koppelingsvloeistof en dat de ergonomie van de knoppen op de benzinetank voor verbetering vatbaar is, maar dat neemt niet weg dat deze CTX1300 een meer dan geslaagde oefening is. Aan iedereen die het aanbelangt: durf voor de verandering gaan!

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km