Testen

Test: Kia Sportage PHEV, de nieuwe ideale gezinswagen?

Veelzijdig, gebalanceerd, ruim, met een mooie elektrische autonomie en een gewaagde look: is de Kia Sportage PHEV de ideale gezins-SUV?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 24 maart 2023
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Charismatisch design
  • Beschikbare uitrusting en afwerking
  • Ruimte aan boord
  • 7 jaar garantie
  • Gebalanceerd weggedrag
  • Minder betaalbaar dan vroeger
  • Ietwat stevige ophanging

De laatste jaren heeft het Koreaanse merk het roer omgegooid. Naast zijn uitgebreide garantie beschikken de modellen van Kia over nog enkele andere grote troeven. Het gamma van vandaag doet zelfs verleiden! En dat geldt des te meer voor de 5e generatie Sportage. Wat een look! Maar zijn gespierde design, zijn boemerangvormige lichten en zijn zwart dak op de GT Line-uitvoering zijn niet de enige wapens die de Sportage in de strijd werpt. Zeker wanneer hij een hybride aandrijflijn onder de motorkap heeft zitten.



Alles wat je nodig hebt onder de kap...

De Koreaanse SUV is beschikbaar met verbrandingsmotoren en als zelfladende hybride, maar als plug-in hybrid combineert hij een 1,6 liter-viercilinder turbobenzine met een batterij van 13,8 kWh, steeds gekoppeld aan een 6-trapsautomaat. Het geheel ontwikkelt 265 pk en 350 Nm, een vermogen dat over de vier wielen wordt verdeeld. Ruim voldoende kracht om zijn 1,8 ton voort te stuwen naar 191 km/u en de kaap van 100 km/u te bereiken in amper 8,2 seconden. Met zijn stroomvoorraad kan hij tot 70 km volledig elektrisch rijden en heb je minder dan 2 uur nodig om hem op te laden dankzij de boordlader van 7,2 kW.



... en aan boord!

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur heb je zicht op een knappe dubbele displays van 2 keer 12,3 inch bovenop een reeks bedieningen die aanraaktoetsen en fysieke knoppen combineren voor zowel de klimaatcontrole als het multimediasysteem. Slim! De materialen en afwerking blijven ook steeds beter worden bij de Koreaanse constructeur. Nee, je zit niet in een Rolls of een Bentley, maar hier heeft de Sportage niets te benijden van de premium concurrentie. Hetzelfde geldt voor de uitrusting en de rijhulpmiddelen, die hier uitgebreid aanwezig zijn. De homeknop van het centrale scherm is soms moeilijk te bereiken en de look van het navigatiesysteem komt niet helemaal overeen met de bijna futuristische look van de wagen, maar dan zijn we echt aan het muggenziften. Aan boord van de Sportage is het (heel) aangenaam vertoeven, waar je ook zit!



Ruimte van voor naar achter

Dankzij zijn wielbasis van 2,68 m is er meer dan genoeg plaats in de Sportage. Ondanks het feit dat hij speciaal voor Europa is ontworpen, is hij toch 4,52 m lang geworden. Het resultaat is dat hij, naast voldoende plaats voor alle inzittenden, ook een royale kofferruimte tot 591 liter biedt.



Perfect in balans en veelzijdig

Tot hier toe heeft de plug-inhybride Koreaanse SUV bijna een foutloos parcours afgelegd, maar is dat nog het geval tijdens het rijden? Wel... ja! Ten eerste werkt zijn hybride aandrijflijn goed, al moet je wel vooral in de stad rijden of een (zeer) lichte voet hebben om de 70 km aan elektrische autonomie te halen. Maar wanneer de batterij leeg is, gebruikt de Sportage nog steeds regelmatig zijn elektromotor om te rijden, waardoor hij slechts 6,2 l/100 km heeft verbruikt tijdens onze test. Niet slecht. Ten tweede is deze SUV, ondanks een viercilinder die soms wat te enthousiast tot leven komt en iets te stevige demping, aangenaam voor zowel de dagelijkse ritten als voor langere afstanden. Daarmee is het inderdaad een ideale gezinswagen.

Bovendien stelt de Sportage ook niet teleur als je het tempo opvoert! Echt sportief kan je hem bezwaarlijk noemen, maar dankzij de ietwat stijvere demping helt hij niet al te veel over in de bochten. De hernemingen zijn niet duizelingwekkend, maar ze zijn zeker snel genoeg om vlot mee te komen met het verkeer. Met zijn gebalanceerde en veelzijdige karakter stelt deze Koreaanse SUV zijn bestuurder nooit teleur!

Vanaf €47.690 en nog steeds fiscaal voordelig

Natuurlijk moet je voor al de kwaliteiten van de Sportage betalen, maar niet per se de hoofdprijs. De PHEV-versie is pas vanaf de goed uitgeruste Pulse-versie beschikbaar voor een vanafprijs van €47.690. En vergeet niet dat Kia nog steeds 7 jaar garantie aanbiedt! Kers op de taart: de kleine cilinderinhoud van zijn verbrandingsmotor betekent dat hij van (zeer) milde belastingen geniet, zowel in het noorden als in het zuiden van ons land. Als je hem als bedrijfswagen wil inzetten, moet je je haasten om nog te kunnen genieten van zijn tot 100% fiscale aftrekbaarheid.



Ons verdict

Veelzijdig, ruim, correct geprijst, goed uitgerust en voorzien van een goed werkende plug-inhybride motorisatie: deze Sportage kan bijna alles! Qua rijplezier is het misschien niet de meest begeesterende wagen, maar hij stelt daarentegen nooit teleur en hij maakt zijn neutrale karakter meer dan goed met zijn gewaagde look. Er zijn maar weinig mensen die er niet tevreden mee zullen zijn, zeker als je out of the box wil denken maar nog steeds wilt genieten van een tot 100% fiscale aftrekbaarheid...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Kia Sportage? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Kia Sportage-zoekertjes nu hier:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km