Testen

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 mei 2022
  • Peugeot
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • (Zeer) dynamisch en comfortabel onderstel
  • Intuïtief en praktisch multimediasysteem
  • Verzorgde look
  • Beperkt verbruik
  • Prijs
  • Afwerking van sommige plastics
  • Ruimte en flexibiliteit achterin

Hoewel we de 308 al kennen, zijn we nog steeds geïntrigeerd door zijn koetswerk. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar je kan niet ontkennen dat hij de aandacht trekt. Zeker in zijn GT Line uitvoering, zoals wij hem nu testen. Met zijn 18 duim grote velgen, een soort dubbele spoiler op de achterklep en gehuld in een ‘Bleue Avatar’ laklaag, rijdt hij niet onopgemerkt voorbij, onze leeuw!





Hij stelt niet teleur, zowel vanbinnen als vanbuiten!

Hoewel het interieur weinig veranderd is ten opzichte van de vorige generatie, is het net zo aantrekkelijk als het koetswerkdesign, vooral dankzij het kleine stuur. Niet iedereen is er even blij mee, maar het heeft wel stijl en het verbetert de rijervaring. Behalve de 3D tellerpartij is er ook het nieuwe, snel reagerende centrale systeem en de 5 configureerbare 'i-Toggle' sneltoetsen. Alleen jammer dat sommige kunststoffen niet van een iets betere kwaliteit zijn. De look, zowel binnen en buiten, stelt zelfs na enkele maanden niet teleur.





Het perfecte huwelijk?

We moeten maar enkele keren draaien aan het stuur om ons te herinneren aan hoe goed het chassis van de Franse auto is. Ondanks de beperkte bodemvrijheid en de grote wielen kan hij de typisch Belgische gaten en spleten in het wegdek vrij goed aan. Sommige oneffenheden zijn nog voelbaar in de ruggen van de passagiers, het is immers geen Rolls-Royce. En zoveel te beter! Want het is misschien niet één van die royale luxesalons die met evenveel brio bochten kan nemen als de 308! Met zijn gezonde en evenwichtige onderstel en levendige en precieze besturing, krijgen we al snel een glimlach rond onze lippen. Zijn chassis is het leeuwenlogo meer dan waardig!





Leve de diesel?

Het is tijd om wat tot rust te komen, de kleine landweggetjes te verlaten en de snelweg op te gaan. Ook hier valt op deze 308 moeilijk iets aan te merken. Met zijn stille cabine, zijn perfect afgestelde demping en zijn adaptieve cruise control die je, optioneel, in het midden van de rijbaan kan houden, lijkt hij gemaakt om de kilometers te verslinden. Vooral met deze 1.5-liter turbodiesel.

Zijn vermogen van 130 pk en 300 Nm koppel zorgen voor een comfortabele acceleratie, ongeacht de snelheid of het toerental van de motor. En laten we zijn lage brandstofverbruik niet vergeten! Na een bochtige parcours doet een ritje over de snelweg het gemiddelde verbruik onmiddellijk terug tot onder de 5 l/100 km dalen. Wanneer we de auto inleveren, geeft het dashboard slechts 4,8 l/100 km aan. Je vraagt je af waarom dieselmotoren nu zo gemeden worden door kilometervreters! Maar dat is een discussie voor een andere keer...

Maar hij heeft ook gebreken

Deze 308 weet zeker te imponeren, maar niet alles is rozengeur en maneschijn. Vergeleken met zijn voorganger is deze break maar met 6 cm gegroeid. Helaas komen die extra centimeters niet de passagiersruimte ten goede. De inzittenden achteraan hebben slechts 129 mm knieruimte. Dat is niet veel, vooral omdat je voeten vrij hoog komen als je op de tweede rij zit. De kofferruimte is bij deze dieselmotor 608 tot 1.634 liter groot, wat praktisch dezelfde inhoud is als de vorige 308 SW! Moet je verhuizen? Met alle zetels neergeklapt kan dat geen probleem zijn. Maar als je op vakantie wil, kan je er maar beter voor zorgen dat de achterste passagiers niet te groot zijn...





Het prijskaartje wordt zwaarder...

Deze 308 SW is niet zonder gebreken, maar hij biedt toch een overtuigend geheel, en dat aan een prijskaartje vanaf € 26.950. Kies je voor het dieselblok dat wij testten, dan moet je minstens € 30.450 betalen. En tenslotte moet je er de € 8.750 van de GT-Line afwerking bij optellen waarmee onze testauto geleverd werd, voor een totaal van € 39.200. Die prijs ligt nog niet op het niveau van de plug-in hybrides, die vlot over de €40.000 gaan, maar de Franse break is niet goedkoop en speelt op dat vlak gelijkspel met zijn belangrijkste Duitse concurrent...

Ons verdict

De 308 bevestigt de goede indruk die hij de vorige keer naliet. Hij blinkt vooral uit dankzij zijn onderstel dat het perfecte compromis tussen comfort en dynamiek! Of je nu kilometers maalt of bochten vreet, hij doet alles even goed! Of toch bijna… We betreuren vooral het gebrek aan flexibiliteit en ruimte in deze breakversie. En dat is toch een beetje een misser in een koetswerkvorm die vooral gezinnen moet aanspreken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot 308? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot 308-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km