Testen

Lezerstest Lexus IS 300h: de mening van onze bezoekers

De Lexus IS is helemaal nieuw en helemaal anders dan zijn voorganger. Hij is alleen nog beschikbaar als hybride, dus niet meer met de ‘heilige’ diesel. Een rem op zijn succes in Europa? Het antwoord van onze bezoekers.

  • Van den Bogaert Robin
  • 07 januari 2014
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Buitengewoon onderstel (vooral de f-sport)
  • Charismatisch design
  • Geluiddemping
  • Ergonomische details
  • Motor mist karakter
  • Reacties automaat bij accelereren

We werden overspoeld met inschrijvingen. Jullie waren ongelooflijk enthousiast voor de lezerstest van de nieuwste Lexus. Helaas kunnen we niet iedereen tevredenstellen. Hier volgt het verhaal van de gelukkigen.

Charismatisch design

Philippe Dujardin (37 jaar) werd verleid door het design van de nieuwe IS: “Het exterieurdesign van de auto is ongelooflijk mooi en charismatisch. Hij heeft echt persoonlijkheid.” Dat punt wordt volgens hem naar een nog hoger niveau getild “door het imago van luxe en ecologie van het merk”. Voor Jan Van Hooydonck (50) was het design heel geslaagd, zowel vanbuiten als vanbinnen. Herman Sauwens (47) vond dan weer “dat de achterkant triestig kijkt door de lichten die naar onderen lopen” en dat er “te veel gebogen lijnen in het ontwerp zitten”. Hij was meer gecharmeerd door het design van de Toyota Auris Touring Sports. Ieder zijn smaak.

Gezellig interieur                                                                                        

In het interieur maakt de afwerking indruk bij alle testrijders: niets op aan te merken. “De kwaliteit van het leder van de zetels en het comfort binnenin zijn positieve punten”, vindt Philippe. Hij vindt het wel jammer dat “de instrumenten van de F-Sport-versie in de stijl van de LFA ontbreken op de andere afwerkingsniveaus”. Ook “is de rijpositie een beetje te hoog en zijn sommige plastics te veel Toyota en te weinig Lexus naar mijn smaak”.

Iven De Ruijter (42) vond de zetels “enorm goed” maar had moeite om als passagier voorin zijn arm te ontspannen door de te korte armleuning in de deur. Herman Sauwens vond de brede middenconsole met bekerhouders hinderlijk voor de elleboog en begrijpt niet waarom Lexus nog altijd een pedaal gebruikt in plaats van een elektrische handrem. Positief is hij dan weer over de elektrische ruiten met variabele snelheid, die in de laatste fase vertragen:  “Een knap voorbeeld van de Japanse feeling.”

Indrukwekkend multimediascherm

De vele mogelijkheden van het multimediasysteem worden sterk gewaardeerd, maar de ergonomie krijgt kritiek: “De achteruitrijcamera is zeer goed gedaan en de geluidsinstallatie is voortreffelijk. Maar het is jammer dat de gps minder goed zichtbaar is voor grote personen. De selectieknop voor de menu’s van de gps, radio enzovoort is een beetje te gevoelig naar mijn smaak”, analyseert Philippe.     

Geslaagd huwelijk tussen benzine en elektrisch

Overtuigt de hybride aandrijving in gebruik? “Ja,” antwoordt Philippe, “het huwelijk tussen de benzine- en elektromotor is zeer goed, een mooie demonstratie van de knowhow van Toyota. Bovendien is de werkingsstilte opmerkelijk.” Luc Wellens (52) was sterk overtuigd van het comfort bij hoge snelheden en de weinige rolgeluiden.

Sportief?

De combinatie van de 2.5 viercilinder benzine en de elektromotor levert een knap vermogen op (220 pk in totaal), maar de sensaties stellen teleur. “Ik had een motor met meer karakter wel op prijs gesteld, met meer pit boven 3.500 tr/min. Ook het beheer van de versnellingen zou een Sport Plus verdienen die sneller reageert”, zegt Philippe. Ook Herman Sauwens had een alertere versnellingsbak wel op prijs gesteld: “Je moet echt doortrappen op het gaspedaal om er iets uit te halen.”  

Het onderstel heeft Philippe wel helemaal overtuigd: “Het evenwicht van het onderstel is perfect. Lexus heeft het gewicht goed verdeeld. Het onderstel van de F-Sport is bijzonder veelzijdig: de besturing is nauwkeurig en stuurt goed informatie door, terwijl het comfort hardheid/levendigheid/comfort perfect is voor dagelijks gebruik.” De normale versie loont ook de moeite: “Die bereikt sneller zijn grenzen bij een sportieve rijstijl, maar het chassis is heel zacht.”   

Herman Sauwens reed eerder al met de Lexus CT 200h en vond deze IS toch duidelijk een niveau hoger qua ophanging en wegligging.

Onmiskenbare voordelen

Eén ding is zeker: deze mooie auto krijg je niet cadeau. Reken op minstens 36.990 euro en naargelang de uitvoering stijgt de prijs heel snel. Maar deze Lexus heeft andere waardevolle troeven, zoals de CO2-uitstoot van slechts 99 g/km, een beperkt onderhoud (weinig remmen, geen koppeling of versnellingsbak, …) en belachelijk lage BIV in Vlaanderen. “Je hebt het gevoel te rijden in een auto die gebouwd is om eeuwig mee te gaan”, aldus Philippe.

Conclusie                 

De IS biedt weerstand tegen de armada van Duitse dieselberlines met enkele specifieke argumenten en een charismatisch design. Zoals alle Lexussen wordt de IS met grote zorg in elkaar gezet. De assemblage en de (zuinige) werking van de hybride zijn heel verfijnd. Natuurlijk zijn er nog details te verbeteren, maar deze Lexus maakt indruk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: François Piette. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km