Testen

Test: Lotus Eletre, een nieuw begin?

De Lotus Eletre is heel erg anders dan de auto’s waarmee het Britse merk wereldwijd zijn naam heeft gemaakt. Maar is hij zijn prestigieuze badge waardig?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 10 juli 2023
  • Lotus
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • GT die alles kan
  • Spitstechnologie
  • Correcte prijs
  • Kwaliteit afwerking en materialen
  • Geen one-pedal-driving
  • Hoog gewicht

Voor we het hebben over deze Eletre, moet je eerst even alles vergeten wat je tot nu toe dacht over Lotus. Enfin, niet alles, maar toch de filosofie ‘Light is Right’ van Colin Chapman. Want voor de rest verdient deze imposante SUV dubbel en dik zijn prestigieuze Britse badge die synoniem is voor exclusiviteit en dynamiek. En imposant is een understatement, want deze volledig elektrische SUV is maar liefst 5,1 m lang, 2,02 m breed, 1,63 m hoog en legt 2,6 ton op de schaal, of zelfs 2,7 ton voor de Eletre R! Dat is meer dan 3 keer zwaarder en zowat 1,5 m langer dan de Lotus Elise. Gelukkig gaat zijn imposante uiterlijk ook gepaard met een ruim interieur.

Eletre, de reuze-Lotus

De Lotus Eletre beschikt om te beginnen over een genereuze kofferruimte. Vooraan zit er een kleine ruimte van 46 liter die groot genoeg is voor alle laadkabels. Achteraan heb je 610 liter ter beschikking als vierzitter en 688 tot 1.532 liter als vijfzitter. Inderdaad, zijn achterbank is in twee configuraties te krijgen. Maar onafhankelijk van de variant die je kiest, is de binnenruimte steeds royaal dankzij zijn wielbasis van 3,02 m. De Eletre is een echt paleis, en niet enkel qua ruimte.

Echt luxueus

De Eletre is namelijk een luxeproduct, en dat is eraan te zien! Zijn interieur is onder meer uitgerust met maar liefst 5 displays: 2 schermen in de breedte voor de bestuurder (12,6 inch) en de passagier, een head-up display van 29 inch en zelfs een aanraakscherm achteraan van 8 of 9 inch, afhankelijk van de gekozen achterbankopstelling. Het centrale paneel is een beweegbaar OLED-scherm van 15,1 inch. Het Hyper OS-infotainmentsysteem is helder, gemakkelijk in gebruik en is ook draadloos te verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. Mooi werk, hier hebben we niets op te merken. Of als we toch iets moeten opnoemen: sommige knoppen zijn misschien iets te klein. Gelukkig beschikt de Eletre over fysieke bedieningen in glas of metaal voor de belangrijkste functies, zoals de bediening van de airco of voor de voorruitverwarming. Overal waar je je hand legt, zijn de materialen en afwerking van een onberispelijke kwaliteit.

De luxueuze afwerking van de Eletre is te zien, te voelen en zelfs te horen. Lotus rust de S- en R-varianten namelijk standaard uit met een indrukwekkend KEF-audiosysteem met Dolby Atmos-certificering. Die 23 luidsprekers van in totaal 2.160 W zorgen voor het nodige volume! Je voelt je aan boord echt in iets speciaals, exclusiefs, buitengewoon. En dat is nog meer het geval eenmaal je vertrekt.



Tot 905 pk en 985 Nm!

Lotus biedt twee motorisaties aan voor de Eletre. De twee elektromotoren van de naamloze instapversie en de S ontwikkelen een totaal van 450 kW (603 pk) en 710 Nm. Een vermogen waarmee ze in 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u kunnen sprinten en een topsnelheid halen van 258 km/u. De R-versie heeft nog een krachtigere motor achteraan en een tweede versnelling. Een combinatie die een piekvermogen van 975 kW (905 pk) en 985 Nm koppel oplevert! Daarmee duurt het amper 2,95 seconden om de 100 km/u te bereiken, voor een topsnelheid van 265 km/u. 

Alle motorisaties worden gevoed door dezelfde batterij van 112 kWh. Een stroombron waarmee de Eletre en de Eletre S een maximaal rijbereik halen van 600 km, terwijl de Eletre R zich tevreden moet stellen met een rijbereik van 490 km. In de praktijk konden we een gemiddeld verbruik meten van 20,1 kWh/100 km met een lichte voet, of 23,4 kWh aan een steviger tempo in de Eletre S. We gokken dus op een reëel rijbereik van meer dan 500 km. En is de batterij plat, dan zorgt zijn 800 V-architectuur voor een maximaal laadvermogen van 350 kW, waardoor je in amper 20 minuten de batterij weer van 10-80% oplaadt. Zelfs in beweging maakt de Eletre indruk.

Een echte GT

In tegenstelling tot wat je zou verwachten als je zijn badge ziet, en vooral de technische fiche van de R, is de Eletre geen radicale sport-SUV, maar eerder een echte GT... van 2,6 ton. Een gewicht dat een impact heeft, maar niet per se een nadeel hoeft te zijn. Je voelt achter het stuur wel dat Lotus er niet in is geslaagd het gewicht te verbergen achter de elektronische hulpmiddelen, maar dat men het wel op de beste manier heeft weten in te zetten. Zijn lange wielbasis geeft de Eletre bijvoorbeeld een royale binnenruimte, maar ook een indrukwekkende stabiliteit in de bochten en op hoge snelheid. Een balans en een dynamiek die nog worden versterkt door zijn antirolstangen en zijn uitstekende actieve luchtvering, terwijl de meesturende achterwielen tot 3,5 graden kunnen meehelpen.

Hoewel we hem eerder dynamisch dan sportief zouden noemen, voelen de sensaties nooit kunstmatig aan. En daar merk je de knowhow van Lotus op vlak van chassisafstelling. Het is echt enkel wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven en wordt mishandeld dat de Eletre licht begint te ondersturen. Ook tijdens het remmen toont de SUV zich efficiënt. De klauwen met 6 zuigers van de S doen al goed hun werk, maar de optionele remmen met 10 zuigers en koolstofkeramische schijven van de Eletre R maken nog meer indruk.



Lotus heeft vervoor gekozen om geen one-pedal-driving toe te passen in de Eletre. Het is wel mogelijk om te spelen met de twee lepels aan de linkerkant van het stuur (inderdaad, een bovenste en een onderste) om de regeneratie te regelen wanneer je van het gas gaat, maar je moet nog steeds op de rem duwen. Ook in bijvoorbeeld de Porsche Taycan is dat het geval. De Eletre beschikt daarnaast over 4 rijmodi (5 voor de Eletre R) die een grote impact hebben op de respons van het stuur en het gaspedaal, maar ook op de koetswerkhoogte. Toch veranderen deze instellingen niets aan zijn efficiënt en comfortabel GT-weggedrag. Hoewel de ophanging perfect de koetswerkbewegingen onder controle weet te houden, is de Eletre nooit oncomfortabel. Ook qua geluidsisolatie valt er niets op aan te merken. Achter het stuur zit je uitstekend om de kilometers aaneen te rijgen, of het nu op een bochtig weggetje is of op de snelweg.



Hoeveel kost de Lotus Eletre?

In België heeft de Lotus Eletre een vanafprijs van 98.690 euro voor de instapversie. Dat is ongeveer even duur als een Porsche Cayenne V6, die een pak minder vermogen heeft, en zowat 20.000 euro goedkoper dan een Tesla Model X met een kleiner rijbereik. De Eletre S is dan weer te koop vanaf 124.090 euro. Hoewel die dezelfde prestaties haalt als de basisversie, wordt de S wel een pak beter uitgerust. Zo krijg je onder meer het KEF-geluidssysteem en de actieve aerodynamica standaard meegeleverd. Tenslotte is er nog de Eletre R, met zijn 675 kW (905 pk), zijn 985 Nm en zijn 0-100 km/u in 2,95 seconden, waarvoor je minimaal 154.090 euro betaalt.



Ons verdict

De Lotus Eletre heeft absoluut alles in zich om hetzelfde te zijn voor Lotus wat de Cayenne was voor Porsche. Een correcte prijs, een perfecte positionering, de nieuwste technologie, een zeer goede bouwkwaliteit, en hij is op zijn gemak in alle rijomstandigheden, zoals het een echte GT betaamt. Laten we hopen dat hij voldoende klanten weet te overtuigen om Lotus toe te staan een nieuwe, betaalbare compacte sportwagen te bouwen die de plezierfactor nog een lat hoger legt dan de al indrukwekkende Eletre. Ons heeft hij in ieder geval overtuigd. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km