Testen

Test: Mercedes C-Klasse Berline PHEV, mini S-Klasse

De Mercedes C-Klasse generatie W206 lijkt meer dan ooit op een mini-S-Klasse. Maar heeft hij enkel zijn looks gekregen, of ook zijn troeven? We gaan op zoek naar het antwoord achter het stuur van de plug-inhybride versies.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 februari 2024
  • Mercedes-Benz
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 5,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • De nieuwste technologie
  • Elektrisch rijbereik
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Kleine koffer door batterij
  • Veel en dure opties
  • Rumoerige dieselmotor

Al sinds de eerste Mercedes C-Klasse in 1993 heeft de premium middenklasser steeds zijn inspiratie gehaald bij het vlaggenschip van het Duitse merk: de S-Klasse. En als dat in het verleden al opviel, is dat vandaag nog meer het geval. De in 2021 gelanceerde 5e generatie C-Klasse is op subtiele wijze geëvolueerd ten opziche van zijn voorganger wat zijn uiterlijk betreft. Toch is deze generatie W206 van de Duitse berline volledig opnieuw ontworpen. Bumpers, lichtblokken, motorkap, silhouet: alles is veranderd, waardoor hij meer dan ooit op een kleine S-Klasse lijkt. Het grootste verschil met het vlaggenschip is zijn grootte, want met zijn 4,75 m lengte, 1,82 m breedte en 1,44 m hoogte is hij een stuk compacter dan die luxeberline.



Nog meer technologie voor de Mercedes C-Klasse

Eenmaal aan boord is het echter meteen duidelijk dat Mercedes de indeling van zijn berline volledig heeft vernieuwd. Het dashboard is nu quasi identiek aan de andere recente modellen van het Duitse merk, inclusief – je raadt het al – de S-Klasse. De C-Klasse beschikt dus voortaan over een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, een verticaal aanraakscherm van 11,9 inch en een optioneel head-up display van 29,5 inch. Al deze schermen zijn van een uitstekende kwaliteit, reageren snel en zijn vooral uitgebreid te personaliseren. De keerzijde van die medaille is dat er door al die functies ook heel veel menu’s en submenu’s zijn, die niet altijd even gemakkelijk te begrijpen zijn. Gelukkig kan je, als je je weg niet vindt, ook de stembediening gebruiken voor de meeste functies.

We vinden het ook jammer dat er geen fysieke bedieningen meer zijn voor de klimaatcontrole, maar gelukkig zijn die wel permanent en groot aanwezig op de onderkant van het centrale aanraakscherm. Dat is beter dan niets. Ook kan het even duren om te wennen aan de aanraakgevoelige toetsen op het stuur. Het zijn er veel en ze werken niet altijd mee, maar je kan er wel quasi alles in de wagen mee bedienen zonder je handen van het stuur te moeten halen. Het is maar hoe je het bekijkt. Tenslotte zijn we erg onder de indruk van de afwerkingskwaliteit en de materialen aan boord van deze C-Klasse.



Meer zitruimte dan kofferruimte

Dankzij zijn wielbasis van 2,87 m, maar ook dankzij zijn zeer afgeronde voorzetels, is er voldoende beenruimte aanwezig op dea chterbank. Al is het natuurlijk nog niet op hetzelfde niveau als in een S-Klasse. Verschil moet er zijn. De koffer van de C-Klasse moet echter zwaar inboeten door de forse batterij van de plug-inhybride versies. Hij is wel lang, maar erg ondiep en heeft een totaal laadvolume van slechts 315 liter! In de C-Klasse berline PHEV moet je dus licht reizen...



4 verschillende plug-inhybride motorisaties!

Zoals heel wat andere Mercedes-modellen, waaronder ook zijn hogere evenknie, de GLC, geniet de C-Klasse van meerdere plug-inhybride motorisaties. Naast de ‘gewone’ varianten zijn er maar liefst vier verschillende stekkerversies als je de AMG 63 S E Performance meetelt, met zijn 500 kW (680 pk)! Een versie die we jammer genoeg nog niet hebben kunnen testen... In alle gevallen zit er een 2 liter-viercilinder onder de motorkap, gekoppeld aan een 9-trapsautomaat. In de C 300 e loopt die op benzine en ontwikkelt hij een gecombineerd vermogen van 230 kW (313 pk) en 550 Nm, waarmee de C-Klasse in 6,1 seconden van 0-100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 245 km/u.

De C 300 de rijdt dan weer op diesel en haalt een gecombineerd vermogen van 230 kW (313 pk), 700 Nm, een 0-100 km/u in 6,2 seconden en een top van 243 km/u. De C 300 e en C 300 de vuren hun cavalerie standaard af op de achterwielen, maar kunnen ook worden uitgerust met vierwielaandrijving dankzij het optionele 4Matic-systeem. Dat krijg je standaard op de C 400 e, die 280 kW (381 pk) en 650 Nm haalt, waarmee hij in 5,4 seconden aan de 100 zit en pas stopt met versnellen bij 250 km/u.



Al deze plug-inhybride varianten hebben dezelfde batterij van 25,4 kWh voor een volledig elektrisch rijbereik van een honderdtal kilometer. Op papier, maar ook in de praktijk! Dankzij een gelijkaardig of soms zelfs een lager verbruik dan in sommige volledig elektrische wagens, zijn we er namelijk in geslaagd om ongeveer 100 km af te leggen enkel op de batterij, en dat zelfs meermaals. Daarnaast hebben alle C-Klasse PHEV’s dezelfde elektromotor van 95 kW (129 pk) en 440 Nm. Die heeft veel koppel en maakt het mogelijk om vlot mee te komen met het verkeer in de elektrische modus. De stekkerversies van de Duitse berline kunnen optioneel zelfs snelladen tot 55 kW met gelijkstroom, waarmee de batterij in slechts 20 minuten weer vol is. Knap voor een plug-inhybride!



Eerder comfortabel dan dynamisch

Net als de S-Klasse is het rijgedrag van de C duidelijk eerder op comfort gericht dan op dynamiek. Naast zijn goed geïsoleerde interieur veegt zijn soepele demping de oneffenheden van het asfalt uitstekend weg, zelfs wanneer je de Duitse berline hebt uitgerust als sportief ogende AMG Line. Optioneel kan je hem zelfs autonoom van rijstrook laten wisselen op de snelweg! Om maar te zeggen dat het een goede keuze is om lange afstanden mee te rijden, zolang die kilometers niet langs bergpassen en met het mes tussen de tanden plaatsvinden.

Hoewel de C-Klasse PHEV stabiel blijft en niet te veel overhelt in de bochten, zorgt zijn dikke batterij voor heel wat extra massa, met een totaal leeggewicht van meer dan 2 ton! En hij slaagt er niet in om te ontsnappen aan de wetten van de fysica, waardoor we deze berline niet erg dynamisch zouden noemen. Dat hoeft echter geen groot probleem te zijn, maar als je op zoek bent naar rijplezier, kies je beter voor zijn rechtstreekse concurrent uit München. Het enige dat we echt hebben aan te merken aan boord van de PHEV-varianten, is dat de dieselmotor van de C 300 de wat rumoerig kan zijn.

Prijs Mercedes C-Klasse Berline PHEV

Hoewel je al een C-Klasse kan krijgen vanaf 47.190 euro, kost de goedkoopste plug-inhybride C 300 e minstens 61.105 euro in België. De C 300 de op diesel is iets duurder en kost momenteel minstens 63.525 euro. De C 400 e met zijn standaard meegeleverde vierwielaandrijving is verkrijgbaar vanaf 70.785 euro. Tenslotte staat de Mercedes-AMG C 63 S E Performance natuurlijk bovenaan het gamma van de plug-inhybrides, met een prijs die begint bij... 117.007 euro! Flinke prijzen voor een premium ‘middenklasser’. Gelukkig is de Duitser standaard wel vrij goed uitgerust. Maar zoals steeds bij de premiummerken, is het nog mogelijk om enkele (tien)duizenden euro’s aan opties toe te voegen...

Ons verdict

De Mercedes C-Klasse Berline is meer dan ooit een kleine S-Klasse, vooral wanneer hij is uitgerust met een plug-inhybride aandrijflijn. Hij lijkt niet enkel op het vlaggenschip van het Duitse merk met de ster, hij deelt ook enkele van zijn kwaliteiten, maar ook een aantal gebreken... Hij is hightech, comfortabel en prachtig afgewerkt, maar ook zwaar, niet erg dynamisch en heeft vooral een belachelijk kleine koffer voor een gezinsberline. En let op dat je niet te veel extra’s aanvinkt bij het configureren. Die zijn (te?) talrijk aanwezig en kunnen de eindrekening flink doen oplopen.

 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes C-Klasse? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes C-Klasse-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km