Testen

Test: Mercedes CLA Shooting Brake, sierlijk compromis

Net als de vierdeurscoupé kreeg de Mercedes CLA Shooting Brake een facelift, met een bijgepunt uiterlijk en een update voor de technologie. Is dit de CLA die je moet hebben?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 30 januari 2024
  • Mercedes-Benz
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Balans design-ruimte
  • Efficiënte hybride
  • Verbeterde ergonomie
  • Duur
  • Rumoer van benzinemotor PHEV
  • Lage koffer

Sinds 2013 heeft Mercedes zijn recept van de vierdeurscoupé CLS iets te heet gewassen en is er ook een CLA onderaan het gamma, die de techniek van de A-Klasse van een elegante lijn voorziet – en daar natuurlijk ook een meerprijs voor vraagt. Sinds 2015 is er ook de CLA Shooting Brake, een term die traditioneel voor driedeurs modellen met een lange koffer werd gebruikt, maar die volgens Mercedes ook best kan dienen voor breaks op basis van vierdeurscoupés. Deze tweede generatie stamt uit 2019 en kreeg in 2023 een facelift.

Donkere lampen, nieuwe lichtsignatuur

Een facelift die trouwens geen grote stappen zet qua uiterlijk. Niet dat er een stap achteruit is gezet, maar de nu standaard meegeleverde LED High Performance-koplampen en de donkerdere achterlichten springen pas in het oog als je de oude en de nieuwe CLA Shooting Brake naast elkaar zet. De grille en de luchthappers kregen ook een iets andere pennenstrook, wat resulteert in een iets modernere look. Maar de basislijnen van de CLA Shooting Brake waren sowieso al elegant, nog meer in het echt dan op foto, en zeker met de multispaakvelgen. Al oogt de Coupé toch nog iets specialer.

Geen touchpad meer

Aan boord zijn de wijzigingen iets ingrijpender. Niet qua uiterlijk, want je krijgt nog steeds het dubbele schermpaneel dat het dashboard overkapt (twee keer 10,25 inch), maar wel qua bediening. De traditionele touchpad van Mercedes is namelijk naar de vuilbak verwezen, voortaan moet je het MBUX-infotainmentsysteem via het aanraakscherm of via het stuurwiel bedienen. Ook dat laatste evolueerde trouwens en is nu net zo aanraakgevoelig als bij de andere modellen van het merk, al krijg je nog niet de dubbele zijdelingse spaken als in de grotere Mercedessen. 

Het infotainmentsysteem zelf kreeg ook een update en omvat nu een iets duidelijkere menustructuur en meer handige snelkoppelingen om je afleiding tot een minimum te beperken. En zaken als de temperatuur aan boord en de zetelverwarming krijgen nog steeds hun eigen, fysieke knoppen. Ja, dat moet tegenwoordig vermeld worden nu steeds meer merken voor een ‘aanraakscherm-voor-alles’-oplossing gaan.

Comfortstoelen standaard

Qua binnenruimte blijft alles logischerwijs bij hetzelfde. De inzittenden vooraan genieten van voortaan standaard meegeleverde comfortstoelen met uitschuifbare zitkussens, achteraan is er meer hoofdruimte dan in de CLA Coupé, maar nog steeds minder dan bij de traditionele breaks in dit segment. En dat geldt ook voor de koffer, met een volume van 505 tot 1.370 liter (440 liter voor de plug-inhybride). De kofferruimte is gemakkelijker toegankelijk dan in de vierdeurs dankzij de achterklep, maar hij blijft relatief laag en de tildrempel is ook vrij hoog. De CLA Shooting Brake houdt dus echt het midden tussen design en praktisch gebruiksgemak.

Benzine, diesel, AMG of PHEV

De Mercedes CLA Shooting Brake is met heel wat verschillende motorisaties te krijgen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: vier cilinders. Op benzine begint het aanbod bij de CLA 180 (1.3 turbo, 100 kW (136 pk)), gevolgd door de CLA 200 (1.3 turbo, 120 kW (163 pk)), de CLA 220 (2.0 turbo, 140 kW (190 pk)) en de CLA 250 (2.0 turbo, 165 kW (224 pk)). Op diesel mag je kiezen tussen de CLA 180 d (2 liter, 85 kW (116 pk)), 200 d (2 liter, 110 kW (150 pk)) en de 220 d (2 liter, 140 kW (190 pk)). Enkel de twee krachtigste benzinemotoren hebben recht op 4Matic-vierwielaandrijving, de rest moet het met voorwielaandrijving doen.

Wil je een elegante én sportieve break, dan zijn er eveneens twee AMG-versies te krijgen: de Mercedes-AMG CLA 35 (2.0 turbo, 225 kW (306 pk)) en de supersnelle CLA 45 S (2.0 turbo, 310 kW (421 pk)) die in amper 4,1 seconden van 0-100 km/u snelt. Ben je van het zakelijke of zelfstandige type, dan zal je misschien eerder voor de plug-inhybride CLA 250 e kiezen, die een 1,3 liter-turbobenzine van 163 pk combineert met een 109 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak. Dat zijn iets meer elektro-pk’s dan voor de facelift, maar het gecombineerde vermogen blijft identiek met 160 kW (218 pk). 0-100 km/u duurt daarmee 7,7 seconden en volgens Mercedes kan je een dikke 70 km volledig elektrisch rijden dankzij de 15,6 kWh grote batterij. 

Stabiel en comfortabel, maar...

Onderweg toont de CLA Shooting zich vergelijkbaar met de A-Klasse waarop hij is gebaseerd. Hij is stabiel, goed gebalanceerd en zelfs vrij dynamisch dankzij een scherp stuur, al mis je wat feedback om hem echt plezierig te kunnen noemen. Ook moeten de voorwielen al snel grabbelen naar tractie als het wegdek er vochtig bij ligt, zeker in het geval van de plug-inhybride. Je merkt ook dat er iets meer gewicht aanwezig is ten opzichte van de Coupé, met ook een fractioneel hoger zwaartepunt, maar groot durven we dit verschil niet te noemen.

De hybride 250 e heeft trouwens te lijden onder enkele specifieke nadelen als gevolg van zijn aandrijflijn: door het extra gewicht moesten de dempers verstevigd worden, wat het comfort fnuikt, en om plaats te maken voor de batterij heeft Mercedes de uitlaatpijp in het midden van de auto moeten plaatsen, pal onder de bestuurderspositie. Dat zorgt dus voor wat rumoer wanneer de benzinemotor moet bijspringen bij een lege batterij, wat in de praktijk na ongeveer 50 km elektrisch rijden zover is. Met een lege batterij mag je trouwens op een verbruik rekenen van ongeveer 7 l/100 km, de gewone benzineversie neemt genoegen met een litertje minder.

Prijs Mercedes CLA Shooting Brake facelift 2024

Het is een goede zaak dat de CLA Shooting Brake er hoogwaardiger uitziet dan zijn techniek doet vermoeden, want je betaalt er ook een lieve duit voor. De goedkoopste CLA Shooting Brake (180 Business Line) is de jouwe vanaf 43.076 euro, waarmee hij een dikke 1.200 euro duurder is dan de Coupé. Voor een diesel (180 d) betaal je minstens 44.286 euro, de goedkoopste CLA Shooting Brake plug-inhybride heeft een vanafprijs van 53.724 euro en de kosten ervan kunnen door professionals nog tot eind 2024 100% worden afgetrokken. 

Ons verdict

De Mercedes CLA Shooting Brake doet zijn best om de elegante lijn van de Coupé te behouden, maar voegt een portie praktische bruikbaarheid toe dankzij zijn grotere koffer en iets meer hoofdruimte op de achterbank. Moet je dus regelmatig mensen en/of spullen vervoeren, is dit de CLA die je moet kiezen. Maar tegelijkertijd is hij nog steeds niet zo praktisch als andere, ‘echte’ breaks binnen zijn klasse, die meestal ook nog eens goedkoper zijn...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes CLA? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste CLA-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km