Testen

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

De shooting brake Proceed gaat met de aandacht lopen, maar de nieuwe Kia Ceed heeft ook nog steeds een klassieke break. Die is zeker niet minder interessant.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 maart 2019
  • Kia
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Bemoeizuchtige rijhulp
  • Stevig comfort
  • Wat klassieke uitstraling

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Bij zijn laatste generatiewissel verloor de Kia Ceed niet alleen de apostrof in zijn naam, maar ook zijn driedeursversie. Kia verving hem door de shooting brake Proceed. Al kunnen klanten die een klassiekere en functionele Koreaan willen ook nog steeds bij de SW (Sportswagon) terecht.

Klassieke uitstraling

De voorkant van de breakversie is dezelfde als die van de vijfdeurs. Net als de wielbasis, trouwens. In tegenstelling tot concurrenten als de Peugeot 308 verlengt de Ceed in zijn breakversie de ruimte tussen zijn assen dus niet. Alleen de achteroverhang wordt langer. Toch blijft het profiel van de Ceed SW harmonieus. Dat maakt iedereen voor zich uit natuurlijk, maar de nieuwe Ceed heeft een klassieke en elegante uitstraling.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?
Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Koffer genoeg

Tussen de vijfdeurs en de break zit er een stevig verschil in lengte. De vijfdeurs, 4,31 meter lang, heeft een koffer van 395 liter, terwijl de 4,60 meter lange SW zich met zijn 625 liter tussen de referenties in zijn segment plaatst. Over referenties gesproken: meestal wordt de Skoda Octavia Combi aangehaald, die met zijn 4,67 meter lengte een volume van 610 liter biedt. Op papier heeft de Kia Ceed SW dus heel wat argumenten voor wie spullen moet verhuizen.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Ruim en praktisch

De ruim openende kofferklep en laadvloer zijn bijzonder handig in gebruik. Er zijn ook bevestigingshaken en verstelbare rails om bagage aan vast te maken. Er is nog een opbergvak onder de laadvloer voor kleine voorwerpen. De rugleuning van de achterbank is makkelijk neer te klappen vanuit de koffer. Op die manier maak je tot 1.625 liter aan kofferruimte vrij. Opnieuw: gul voor dit segment.

Meerprijs

De meerprijs die Kia vraagt voor deze Ceed SW blijft aanvaardbaar: tussen € 1.200 en € 1.550 afhankelijk van de uitvoering. De basisuitvoering SW More kost € 1.200 meer dan de Ceed More met dezelfde motor. De beter uitgeruste Must heeft een prijsverschil van € 1.500 tussen vijfdeurs en break, terwijl het prijsverschil bij de sportieve GT-Line € 1.550 bedraagt.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Wat triest

Aan boord zien we uiteraard hetzelfde dashboard als in de vijfdeurs. Dat is eerder goed afgewerkt en ergonomisch, maar je wordt er niet echt vrolijk van. Achterin neemt het plaatsaanbod door de identieke wielbasis niet toe vergeleken met de vijfdeurs. Maar volwassenen kunnen er wel comfortabel zitten. De buitenste plaatsen hebben standaard Isofix-bevestigingspunten.

Stug comfort

Onderweg is de Ceed SW niet oncomfortabel maar wel aan de stugge kant gedempt. Voor onze Belgische wegen had wat meer soepelheid welkom geweest. Zeker omdat de zetels van de Kia aan de harde kant zijn. Het rijgedrag valt dan weer wel aardig in de smaak, hoewel de Kia Ceed SW niet van de ene bocht naar de andere duikt zoals de breakversies van de Ford Focus of Peugeot 308. Het stuurgevoel blijft ook wat te kunstmatig aanvoelen.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Storende rijhulp

De rijstrookhulp vinden we dan weer te betweterig. Die is standaard, maar heeft de neiging om op slechter wegdek al bij de minste rimpel te willen ingrijpen. Redelijk storend in gebruik, zeker omdat ze elke keer automatisch terug wordt ingeschakeld wanneer je de auto opnieuw start.

1.4 of 1.0 turbo?

Het motoraanbod van de break is identiek aan dat van de vijfdeurs. Alleen de sportieve versie van 204 pk is niet beschikbaar op de break. Tenzij je vooral een lage instapprijs wilt, kun je de instapbenzine beter links laten liggen (de atmosferische 1.4 van 100 pk). De turbobenzines zijn beter, de 1.0 T-GDi van 120 pk en 1.4 T-GDi van 140 pk.

Wij reden met die laatste, die in de Ceed SW meer dan eerlijke prestaties neerzet. Hij is wel alleen beschikbaar vanaf de tweede uitvoering More, die rijkelijk is uitgerust. Hij kost dan € 25.190. De 1.0 T-GDi 120 is al beschikbaar in de uitvoering Must, en heeft dan een prijskaartje van € 21.290. De Ceed SW is er uiteraard ook als diesel, voor de veelrijders: met 1.6 CRDi met 115 en 136 pk.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Besluit

Op echte fouten is deze nieuwe generatie van de Kia Ceed SW niet te betrappen. Zijn kofferruimte is gigantisch, de afwerking verzorgd, en de verhouding prijs/prestaties/garantie gul. Binnenkort zou er nog een plug-inhybride bijkomen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te doen dalen en zo ook professionele klanten te overtuigen. In het oog houden dus.

Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi, de ideale bondgenoot?

Kia

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km