Testen

Test: Skoda Superb Combi, Simply Clevere Passat

Naast zijn techniek deelt de nieuwe Skoda Superb Combi nu ook zijn koetswerk met de Volkswagen Passat. Kan de Tsjechische break zich dan nog onderscheiden?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 19 maart 2024
  • Skoda
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Enorme binnenruimte
  • Ergonomie dankzij Smart Dials
  • Zuinige motoren
  • Stabiel en comfortabel weggedrag
  • Inspiratieloos design
  • Basismotoren missen pit
  • Onhandig formaat

De vierde (moderne) generatie Skoda Superb heeft grote schoenen te vullen. Zijn voorganger was namelijk de populairste Superb tot nu toe, met bijna 900.000 verkochte exemplaren dankzij zijn gigantisch ruimteaanbod, zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en zijn breed motorengamma, met sinds de facelift ook een plug-inhybride iV-versie om de zakelijke markt te blijven verleiden. Deze nieuwe generatie, die eerst als breakversie Combi wordt gelanceerd, zet in op dezelfde kernwaarden, maar moet het doen met wat meer gedeelde componenten.

Bekend design

De meest oplettenden onder ons zal het al zijn opgevallen: deze nieuwe Skoda Superb deelt niet enkel zijn technische basis met de Volkswagen Passat, tegenwoordig is zelfs het koetswerk identiek, op de neus en kont na. 

De delen die Skoda zelf nog heeft mogen ontwerpen, zijn ook niet bijster spannend vormgegeven, maar een ingetogen design is dan ook een gewoonte van het merk. De vierde generatie Superb Combi is trouwens 40 mm langer geworden (4,90 m), 15 mm smaller (1,85 m) en 5 mm hoger (1,48 m), op een identieke wielbasis van 2,84 m. Een nieuwe vorm die hem 15 procent gestroomlijnder maakt dan zijn voorganger, wat het verbruik en het windgeruis aan boord ten goede moet komen.

Nóg meer ruimte

Die extra lengte komt gelukkig wel de binnenruimte ten goede – al ontbrak het al niet aan ruimte in de voorgaande generaties. Passagiers kunnen genieten van iets meer hoofdruimte door het hogere dak, maar het is vooral in de koffer dat er verschil te merken valt: je krijgt voortaan 690 liter (+ 30 liter), uitbreidbaar tot maar liefst 1.920 liter met de achterbank plat. Wat Skoda dan weer subtiel verzwijgt, is dat dat 30 liter minder is dan in de vorige Superb Combi (1.950 liter). 

Maar dat mag de pret niet drukken: het is een genot om zorgeloos al je bagage in de laadruimte te kunnen zwieren, met ook nog eens het extra voordeel van de slimme verdeelmogelijkheden die deel uitmaken van het Simply Clever-aanbod van het merk. In totaal zijn er nu tot 28 van die slimme snufjes te vinden aan boord, van de bekende paraplu’s in de deuren en de ijskrabber in de tankklep tot een handige schermwisser in de middenconsole, een elektrische rolhoes voor de bagageruimte (en de mogelijkheid om die in de dubbele bodem op te bergen) en een verschuifbare armsteun op de achterbank met een tablethouder. 

Slimme knoppen

De slimste snufjes van allemaal zijn echter de nieuwe Smart Dials. Het zijn multifunctionele draaiknoppen die je met een druk van modus wijzigt, waarbij de zijdelingse knoppen de temperatuur en zetelverwarming/-ventilatie voor zich nemen, terwijl de centrale knop zowel het volume, de ventilatie en de rijmodi kan bedienen. Echt revolutionair is het niet, Jaguar Land Rover heeft al een tijdje multifunctionele draaiknoppen met een schermpje, maar het werkt allemaal wel goed en betekent vooral dat je voor al deze functies niet via het infotainmentscherm moet gaan, wat altijd een dikke duim omhoog oplevert van ons.

Nieuwste infotainment, nieuwste veiligheidsirritaties

Over het infotainmentsysteem gesproken: dat meet 10 tot 13 inch, is vrijstaand op het dashboard gemonteerd en is vrij logisch opgebouwd, met veel shortcuts binnen handbereik om bij de belangrijkste functies te komen. Het aanraakscherm reageert ook vlot en heeft een mooie resolutie. Het wordt aangevuld door een 10 inch grote Virtual Cockpit (waarvan de overkapping vreemd genoeg niet mooi aansluit op de randen van het scherm) en voor het eerst ook door een (optioneel) head-up display. 

Natuurlijk is de nieuwe Superb Combi uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen, inclusief – helaas – de verplichte ISA-snelheidswaarschuwing, die onmiddellijk irriteert en bovendien niet altijd correct afleest hoe snel je mag rijden. Neen, het ligt niet (enkel) aan onze rijstijl! Maar gelukkig heeft Skoda daar een oplossing voor gevonden, want hoewel je het piepje elke keer opnieuw moet uitschakelen, kan dat in enkele seconden via twee drukken op de knoppen aan het stuur.

Balzaal op wielen

Dat het verder aangenaam vertoeven is aan boord van de nieuwe Skoda Superb Combi, zou eigenlijk voor zich moeten spreken. Maar we mogen het ook niet voor lief nemen. De zetels zijn uitgebreid instelbaar, bieden veel steun (met zelfs een AGR-ergonomiecertificaat) en vooraan kan je tegenwoordig zelfs genieten van een massage. Achteraan hebben zelfs de langste volwassenen voldoende beenruimte en zijn er zelfs zijdelingse steuntjes in de hoofdsteunen om comfortabel een dutje te kunnen doen. 



Ook de afwerking is van een hoog niveau, met aangenaam ogende en aanvoelende materialen, die meer dan ooit op een duurzame manier zijn geproduceerd, met gerecycleerd polyester in elk lapje stof en het gebruik van restwater om het leer te kleuren. De interieursferen zijn tegenwoordig opgedeeld in ‘Design Selections’, met verschillende opties naar gelang het gekozen uitrustingsniveau. Wij waren vooral te vinden voor het ‘Suite Cognac’ bruine leer, maar er zijn ook verschillende opties met stof en microvezel.

Benzine, diesel of hybride

Onder de motorkap zit nog steeds een breed motorenpalet. Instappen doe je in de 1.5 eTSI van 150 pk met een mild hybride ondersteuning. Een trapje hoger staat de 2.0 TSI, die met 204 pk of 265 pk te krijgen is. Op diesel is er een 2.0 TDI die 150 of 193 pk levert. De krachtigste benzine- en dieselmotoren krijgen standaard vierwielaandrijving, een DSG-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen is altijd aanwezig op de gewone verbrandingsmotoren.

Er is ook een plug-inhybride iV te krijgen, die nu van een 1.5 TSI-benzinemotor gebruik maakt. Het systeemvermogen bedraagt 150 kW (204 pk), en Skoda belooft een elektrisch rijbereik tot 100 km dankzij de nieuwe batterij van 25,7 kWh (netto: 19,7 kWh). De hybride wordt iets later gelanceerd en we hebben er ook maar heel kort mee kunnen rijden, dus daar komen we zeker nog op terug.

Instapmotor doet wat moet

Tijdens deze eerste kennismaking brachten we de meeste tijd door achter het stuur van de instapmotoren op benzine en diesel. De 1.5 eTSI schittert in zijn discretie en kan ook zeer mooie verbruikcijfers voorleggen (wij zagen een gemiddelde verschijnen van minder dan 6 l/100 km), maar mist wat pit als je er de zweep oplegt. Ook zorgen de lange versnellingen dan voor een nogal zeurend motorlawaai. De 2.0 TDI van 150 pk kan rekenen op iets meer koppel onderin en kan dus iets sneller opschakelen, maar is in de praktijk niet zoveel zuiniger en maakt bij rustig rijden wat meer lawaai. Maar er zijn meer kilometers nodig om een definitief oordeel te vellen.

Wat wel duidelijk is, is dat de nieuwe Superb Combi een uiterst verzorgd weggedrag kan voorleggen. Hij is comfortabel, stabiel en blijft vlak in de bochten – het voordeel van een lage break. Het blijft rustig aan boord, al durven rolgeluiden en korte oneffenheden de stilte doorbreken. Het kan dus interessanter zijn om kleinere velgen met dikkere banden te monteren voor net dat beetje meer comfort. En ook de details zijn goed verzorgd, zoals een aangenaam gewicht van de stuurbekrachtiging en een goed klinkend audiosysteem. 

Prijs Skoda Superb Combi 2024

De nieuwe Skoda Superb Combi heeft een vanafprijs van 41.410 euro in België (1.5 TSI Selection), waarmee hij een dikke 2.000 euro goedkoper is dan de technisch gelijke VW Passat (43.640 euro). Voor die prijs krijg je al een redelijke uitrusting, zoals zetelverwarming vooraan, adaptive cruise control, een achteruitrijcamera, automatische airco in 3 zones, een infotainmentscherm van 10 inch met draadloze CarPlay en Android Auto, en nog veel meer. Voor de compleet uitgeruste Laurin & Klement betaal je minstens 51.810 euro, later volgt er nog een goedkopere basisversie die vermoedelijk onder de 40.000 euro duikt.

Ons verdict

Dat de nieuwe Skoda Superb meer dan ooit deelt met de VW Passat, is misschien wel vooral een probleem voor de Duitser. Want de Superb ziet er knapper uit (smaken en kleuren...), heeft een betere ergonomie en is ook nog eens een stuk goedkoper. Onze keuze is snel gemaakt...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Superb? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Superb-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km