Testen

Trouwe en discrete vriend

De Subaru Forester is een miskende auto. Onterecht, want net als alle Subaru’s heeft hij geen gebrek aan kwaliteiten. Hij zit aan de vierde generatie en is niet langer een verhoogde break maar een echte SUV. De Forester werd groter en probeert te voldoen aan de vele verwachtingen van een veeleisende doelgroep.

  • Piette François
  • 23 januari 2013
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Doeltreffend weggedrag
  • Gebouwd om lang mee te gaan
  • Krachtige xt
  • Uitstekende diesel
  • Veiligheid in alle seizoenen
  • Geen automaat in diesel
  • Hoge co2-uitstoot
  • Technologische uitrusting loopt achter (rijhulp)

De verkoop

Met minder dan 50.000 inschrijvingen in heel Europa in 2012 kunnen we niet bepaald spreken over een stortvloed aan Subaru’s. Nochtans verbeteren de resultaten en verkocht het merk wereldwijd meer dan 700.000 wagens in 2012, een nieuw record. Het doel voor 2013 is ambitieus: ongeveer 750.000 exemplaren. Daarom wordt het gamma verjongd.

Groter

De ontwerpers hebben de contouren van de Forester volledig herzien, maar een grote omwenteling is het niet. Subaru pleegt geen aanslag op het netvlies met een verwrongen of overdreven futuristisch ontwerp. Discreet en klassiek (volgens sommigen banaal) genieten de voorkeur. Het voordeel is dat het design niet te snel veroudert. Er zijn twee verschillende voorkanten, waarvan een met sportievere bumper. De afmetingen schommelen rond 4,6 meter lengte, 1,8 meter breedte en ruim 1,7 meter hoogte.

Verbeteringen

Subaru heeft geluisterd naar de kritiek van zijn klanten. De rijpositie werd verhoogd, de laadhoogte van de koffer (505 liter) is nu even hoog als de vloer, het sleepgewicht loopt op tot twee ton (in het beste geval) en er verschijnt een knieairbag. De tradities van het huis blijven: standaard permanente vierwielaandrijving (50:50) en motoren met boxerarchitectuur, cilinders die horizontaal tegenover elkaar liggen.

Technologie?

Een traditioneel zwak punt van Subaru is de technologie, die vaak achterloopt op de concurrentie. Subaru probeert het gat opnieuw te dichten met toegang zonder sleutel, een enorm open dak, een volledig (maar ingewikkeld) multimediasysteem met boordcomputer en een elektrische kofferklep met programmeerbare hoogte.    

Maar op het vlak van rijhulpsystemen hinkt de Forester nog altijd achterop: geen waarschuwing als je per ongeluk van rijstrook verandert, geen vermoeidheidsdetector, actieve snelheidsregelaar, automatische rem of dodehoekhulp. Hoewel een achteruitrijcamera aanwezig is, ontbreekt een automatische parkeerassistent. 

Licht

Zoals gezegd, is de Forester meer SUV dan vroeger. Je klimt dus aan boord en de rijpositie lijkt dominanter. De interieurruimte is vorstelijk, zowel voorin als achterin. We zien ook een duidelijk verbeterde afwerking. Vooral de plastics die voor de boordplank gebruikt worden, zijn van een hogere kwaliteit en voelen zachter aan. Helaas ogen de andere plastics minder goed en werden de bedieningsknoppen onvoldoende verzorgd. 

Laten we eerlijk zijn: een Subaru is gebouwd om lang mee te gaan. De betrouwbaarheid van deze auto’s is legendarisch. En we betwijfelen niet dat deze kunststoffen de tand des tijds beter zullen doorstaan dan die van de meeste concurrenten.

Hoge CO2-uitstoot

Onder de kap biedt Subaru een palet van drie motoren, allemaal viercilinder boxers met een inhoud van twee liter. Ze zijn aangenaam in gebruik, maar stoten vrij veel CO2 uit. Reken op minstens 150 g/km (diesel en benzine 150 pk met automaat). Hier betaal je de prijs voor de permanente vierwielaandrijving.

Holle 2.0i

Laten we beginnen met de atmosferische 2.0 benzine met 150 pk. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en heeft een ‘ouderwets’ temperament. Met andere woorden: hij uit zich vooral bij hoge toerentallen. De hernemingen zijn correct en het metaalachtige geluid klinkt niet onaangenaam. De Lineartronic-automaat (CVT) verbetert de hernemingen nog.

Krachtige turbo

Het topmodel met benzine (de XT) voegt een turbo toe, waardoor het vermogen stijgt tot 240 pk en het koppel tot 350 Nm. Een soort explosieve Forester STI die zijn ware potentieel verbergt? Niet echt, want alleen de CVT-automaat is beschikbaar. Die werkt wel uitstekend en accelereert vlot. Wie van sensaties houdt, kan manueel schakelen tussen acht versnellingen met paletten aan het stuurwiel.

Diesel: de juiste keuze

De dieselmotor levert 147 pk, maar het koppel van 350 Nm maakt hem eindeloos aangenamer dan de benzine met bijna hetzelfde vermogen. Hij draait zeer discreet en zijn reserves zijn onuitputtelijk, hij is altijd alert. Een pareltje, dat helaas niet gekoppeld kan worden aan een automaat.

Overal veilig

Op de weg rijdt de Forester onverstoorbaar, vooral in dieselversie. De consistente stuurbekrachtiging zorgt voor meer precisie. De Forester is zeer doeltreffend en goed opgehangen. Hij vliegt met ontwapenend gemak over moeilijk terrein. Als de omstandigheden verslechteren, is er nog altijd de X-Mode voor meer grip en een zeer geleidelijke krachtoverdracht. 

Qua comfort verdient de ophanging een eervolle vermelding, maar de geluiddemping stelt teleur door enkele wind- en rijgeluiden. De motoren zijn dan weer perfect ingekapseld.

Prijzen

Net als bij andere Japanse merken zijn er bijna evenveel afwerkingsniveaus (vijf) als opties (zes). De prijzen beginnen bij 26.490 euro voor de 2.0i Intro en 29.990 euro voor de basisdiesel. Het basisniveau (Intro) omvat een radio met USB-, Bluetooth en Aux-verbindingen, automatische klimaatregeling, verwarmde zetels en 17-duimsvelgen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km