Testen

Test: Aiways U6, op het niveau van de benchmark?

De jonge Chinese constructeur Aiways breidt zijn gamma uit met een tweede model: de elektrische SUV-coupé U6. Een stijlvolle auto vol technologie, die de Europese referenties wil overschaduwen. We gaan op ontdekking.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 15 juni 2023
  • Aiways
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Scherpe prijs
  • Praktijkverbruik/autonomie
  • Complete standaarduitrusting
  • Merkimago nog onbekend
  • Geen ingebouwde navigatie
  • Enkele afwerkingsmissers

Aiways is nog een heel jonge constructeur, die in 2017 is opgericht in Shanghai. Het merk kwam toe op onze markt in 2021 met een gezins-SUV: de U5. Tegenwoordig telt het gezin echter een nieuw lid: de SUV-coupé U6, die eveneens volledig elektrisch is. Het Chinese merk heeft geen eigen dealernet bij ons, maar wordt verdeeld door multimerkdealer Cardoen in zijn 16 verkooppunten, die ook het onderhoud verzekeren. Daarbij moeten we nog toevoegen dat Aiways elk jaar een nieuw model heeft beloofd. Een grotere én een kleinere SUV staan dan ook al op de planning.

Glazen huis

Dit model van Aiways zet in op zijn looks om klanten te verleiden. Hij krijgt de vorm van een SUV-coupé, dus met een aflopende achterkant. Standaard krijgt het model 20 inch-velgen en heeft hij ook verzonken deurgrepen, die met een druk op de afstandsbediening tevoorschijn komen. Ook het volledig glazen dak springt in het oog, dat standaard wordt meegeleverd maar helaas niet open kan. Het panoramadak heeft geen verduisteringsgordijn, maar het glas is behandeld om een broeikaseffect in volle zon te voorkomen. Aan boord is de inrichting minimalistisch en sober, met een moderne sfeer. Een origineel detail is de versnellingspook, die zijn inspiratie haalt bij een gashendel van een luxejacht. Om hem te bedienen moet je echter aan de hendel draaien, zoals bij een motor.

Royale binnenruimte

De U6 heeft imposante buitenmaten (4,80 m lang) en biedt daarmee ook veel ruimte aan boord. Voorin zit je op mooie en goed gevulde zetels uit één stuk. De materialen zijn verzorgd, al zien we veel harde plastics aan de onderkant van het dashboard. Op praktisch vlak hebben we echter niets te klagen: er zijn veel grote opbergvakken te vinden doorheen de cabine. Achteraan is de bank niet verschuifbaar of instelbaar, maar de beenruimte is wel vorstelijk. Zoals wel vaker is de middelste zitplaats harder en rechter gevormd dan de zijdelingse plekken.

De achterklep gaat elektrisch open en geeft toegang tot een voldoende grote en diepe koffer (472 liter met de achterbank rechtop). Er zit een extra vak onder de laadvloer waar je de laadkabels in kwijt kunt.

Smartphone verplicht

Het multimediasysteem laat zich besturen via het centrale aanraakscherm van 14,6 inch. Het is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Die verbinding bleek stabiel tijdens onze test en kan zelfs draadloos verlopen als je een Android-smartphone hebt (binnenkort ook met Apple CarPlay). Een ingebouwde GPS zal je echter niet terugvinden. Aiways vindt het een nutteloze toevoeging, waardoor je verplicht je smartphone moet bovenhalen om je weg te vinden, ook naar... een laadpaal.

Een beetje droog

Aiways biedt slechts één motor/batterijcombinatie aan op zijn U6. De synchroonmotor met permanente magneet ontwikkelt 218 pk en 315 Nm. Hij drijft de voorwielen aan en wordt gevoed door een batterij van 63 kWh (bruto) afkomstig van CATL en met een gewicht van 350 kilo. Om te vertrekken heb je geen sleutel nodig: een druk op het rempedaal is voldoende om het systeem op te starten. De motor is stil en reageert steeds fluks op inputs van het rechterpedaal, met zeer correcte prestaties: de 0 tot 100 km/u duurt iets minder dan 7 seconden. 

Het stijve chassis wordt op de weg gehouden door McPherson-veerpoten vooraan en een meerarmige ophanging achteraan. Dat zorgt voor een efficiënte en stabiele wegligging, maar speels is hij niet. Ook de te lichte besturing mist eerlijk gezegd wat gevoel. We merken wel op dat de U6 op goede Continental-banden staat, die veel meer grip bieden dan de Chinese Cooper-banden die we tijdens onze test van de U5 hadden. Qua comfort is de U6 echter duidelijk wat steviger geveerd dan zijn SUV-broer, de designers hebben hierbij duidelijk gekozen voor meer dynamiek.

Kleine dorst

Waar de U5 al indruk maakte met zijn lage verbruik, doet de U6 het nog beter, vooral dankzij zijn scherper gelijnde koetswerk dat voor een betere stroomlijn zorgt (Cx van 0,248 tegenover 0,29 voor de U5). Tijdens onze test, die eerlijk gezegd wel in ideale omstandigheden verliep (25°C) en aan een rustig tempo op een gemengd parcours, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van amper 14,2 kWh/100 km. Dat is zelfs minder dan de officiële WLTP-cijfers (15,9 kWh/100 km)! De beloofde actieradius van 405 km is dus niet gelogen, al zal je dezelfde cijfers niet kunnen halen als het kouder wordt of als je vooral snelwegkilometers rijdt. 

De U6 is wel standaard uitgerust met een warmtepomp, wat vooral voor een meer efficiënte verwarming zorgt in de winter. De boordlader van 11 kW maakt het mogelijk om de batterij volledig op te laden in ongeveer 6 uur aan een geschikte laadpaal of wallbox. Op gelijkstroom aanvaart de batterij tot 90 kW aan snellaadvermogen, waarmee hij van 20 tot 80% kan opladen in 35 minuten.

Prijs Aiways U6

De prijzen zijn nog niet definitief vastgelegd, maar je zou al een Aiways U6 moeten hebben voor 48.000 tot 50.000 euro. Het model wordt daarvoor quasi ‘full option’ uitgerust, met onder meer keyless entry & go, de elektrische achterklep, een lederen bekleding met elektrische zetels vooraan, een inductielader voor smartphones, 360°-camera’s, adaptive cruise control en talloze andere elektronische veiligheidssystemen. Een interessante prijs-uitrustingsverhouding, dus, want met vergelijkbare prestaties en uitrusting kost deze Chinese SUV-coupé bijna 10.000 euro minder dan de Skoda Enyaq Coupé en Volkswagen ID.5. Goed, de restwaarde van de U6 blijft voorlopig nog onbekend, ook omdat Aiways nog geen echte reputatie heeft op onze markt. Maar om twijfelachtige klanten te overtuigen, biedt de Chinese constructeur een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking op de wagen, en 8 jaar of 160.000 km op de batterij.

Ons verdict

Deze Aiways U6 heeft in alle eerlijkheid heel wat te bieden, zowel qua design als qua prestaties. Daarmee moet hij niet onderdoen voor de Europese benchmarks, maar dan voor een veel lagere prijs. Toch is er nog beter te vinden bij de Amerikaanse concurrentie: een Tesla Model Y, met ongeveer hetzelfde formaat en met betere prestaties, is niet duurder...

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste EV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km