Testen

DS 3: de chic van Parijs?

De DS 3, het eerste model in de nieuwe DS-lijn van Citroën, was een schot in de roos. De Franse stadswagen wist heel wat klanten te verleiden met zijn eigenzinnige lijn en personalisatiemogelijkheden. Lukt dat ook nu DS steeds duidelijker als apart merk door het leven wil gaan?
  • Piette François
  • 03 augustus 2016
  • DS Automobiles
1,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Soepele 1.2 puretech
  • Sympathieke looks
  • Verbruik (diesel)
  • Wendbaar rijgedrag
  • Holle motor in lage toeren (bluehdi)
  • Stevig comfort
  • Toegang tot koffer (cabrio)
  • Verbruik in de stad (puretech)
  • Zicht naar achteren (cabrio)

De geschiedenis van het “moderne” DS is bekend: de “premium”-lijn van Citroën had drie modellen in de aanbieding: de DS 3-stadsauto, de DS 4-compacte crossover, en de hoogst eigenzinnige DS 5. Eigenaar PSA wou DS nog verder loskoppelen van Citroën (zoals bij Abarth het geval is), en plant zelfs aparte DS-showrooms. Nu verdwijnen ook alle Citroën-verwijzingen van de auto’s zelf.

Facelift

Dat betekent dus geen dubbele visgraat meer op de snoet van de DS 3. Zowel de cabrio als de gesloten versie krijgen een groot zeshoekig radiatorrooster, waarin het DS-logo prominent aanwezig is. De led-koplampen hebben sequentiële richtingaanwijzers (zoals bij sommige Audi’s). Personalisatie staat nog steeds vooraan in het lastenboek: je kunt voortaan kiezen tussen 78 kleurencombinaties voor het koetswerk en het dak, en vier stoffen daken voor de cabrio!

Aan boord

Volgens DS is het merk de “chic van Parijs”. Het leidt dus geen twijfel dat de Fransen op vlak van interieuraankleding niet achterop mogen hinken! Zachte plastics, stoffen inleg, (optionele) lederen bekleding van hoge kwaliteit en een zwarte dakhemel: de Fransen halen alles uit de kast om de sfeer aan boord te verhogen. Als toonbeeld van de “Frenchitude” kan je zelfs kiezen voor een afbeelding van de Parijse Opéra Garnier!

De eigenzinnige sfeer aan boord valt in de smaak, maar er zijn enkele afwerkingsdetails die de leeftijd van de auto verraden. Wat interieurruimte betreft, zal deze auto weinig in de smaak vallen als je een ruime vakantiewagen zoekt. De ruimte, vooral achteraan, is eerder beperkt, al is de DS 3 ruimer dan een Mini of een Audi A1. Iets grotere chauffeurs zullen niet helemaal comfortabel zitten. Nog twee minpunten voor de cabriolet: het zicht naar achteren met het dak naar beneden en de kofferruimte zijn onbestaand…

Motoren

De 1.6 BlueHDi die we probeerden, is een dieselblok met 115 pk (bij 3.500 tpm) en een koppel van 285 Nm (bij 1.750 tpm), en is gelinkt aan een manuele zesversnellingsbak. De krachtigste DS 3-diesel is geen snelheidswonder: 0 tot 100 km/u duurt 9,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. Bovendien mist hij wat pit onderin de toeren, waardoor je regelmatig terugschakelt. Maar aan cruisesnelheden op de autosnelweg is de BlueHDi een aangename metgezel.

De kleine 1.2 PureTech van 110 pk is echter heel wat anders, vooral wanneer hij zoals op onze testwagen gekoppeld is aan een zestrapsautomaat. De kleine driecilinder is niet helemaal trillingsvrij, maar zijn prestaties zijn eerlijk (10,2 seconden tot 100 km/u) en hij klinkt vrolijk maar gelukkig voldoende gedempt. De automaat gaat erop vooruit vergeleken met de vermoeiende “BMP” van vroeger. Toch overtuigt hij niet helemaal: de kleinere schokken in lage toeren maken stapvoets rijden minder aangenaam.

Weggedrag

De DS 3 kreeg bij zijn voorstelling pluspunten voor de kwaliteit van zijn weggedrag. Dat is sindsdien niet veranderd, want de kleine Fransman laat zich nog steeds gewillig sturen op bochtige wegen. De korte wielbasis maakt hem bijzonder levendig, en de voorwielen bijten voldoende in het asfalt. Een minpuntje voor de cabriolet: de lagere stijfheid zorgt voor trillingen in het koetswerk op slecht wegdek.

Comfort

De stevige zetels, de laagprofielbanden en de ophanging die op dynamiek mikt, zorgen niet voor het comfort van de allereerste legendarische DS, integendeel. De demping is aan de stevige kant. Misschien te stevig. De benzinemotor is relatief stil en nooit echt storend, terwijl de diesel zijn karakteristieke stem meer laat horen.

Prijs/uitrusting

De nieuwe DS 3 verschijnt in de showrooms met heel wat meer uitrusting (zoals de led-lampen) en een nieuw infotainmentsysteem. Dat is duidelijker en vollediger dan dat van het vorige model, maar staat nog niet op het niveau van de concurrentie wat gebruiksgemak betreft.

Het instapmodel van deze DS kost € 15.955 als driedeurs en € 18.805 als cabriolet. Een DS 3 Cabrio So Chic 1.2 PureTech met automaat kost € 23.995 en een DS 3 1.6 HDi 100 Be Chic € 19.995. De 115 pk-motor is alleen in de uitrustingsversie Sport Chic verkrijgbaar en kost dan als driedeurs € 23.670.

Aan de pomp doet de diesel het prima, met een opgetekend gemiddelde van 5,6 l/100 km. De kleine benzinemotor slikt twee liter meer. Goed om weten: in de stad haal je er snel 9 l/100 km mee, terwijl zijn dorst op de snelweg mindert.

Besluit

DS haalde de poederdoos boven om de sporen te wissen van een model dat zijn leeftijd begint te tonen. Bepaalde evoluties juichen we toe, zoals de komst van een kleine 1.2 turbobenzine, een echte automaat en een moderner multimediasysteem. Maar toch moet de DS 3 het wiel van die duivelse Mini lossen. Hij heeft nog steeds sterke kwaliteiten, maar de concurrentie gaat er met sprongen op vooruit. Toch nemen zijn charmes in een passioneel segment als dit zeker niet af…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km