Testen

Test: Ford F-150 Lightning, buitenmaats… maar redelijk?

Ford heeft het gewaagd: zijn bijzonder populaire F-150 pick-up uitrusten met een elektrische aandrijflijn. Een versie die de naam ‘Lightning’ krijgt en op meer dan één manier weet te verrassen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 december 2022
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Explosieve prestaties
  • Interieurruimte
  • Praktische aspecten
  • Rijbereik
  • Niet beschikbaar in Europa
  • Draaicirkel
  • ’Amerikaanse’ afmetingen
  • Gewicht

Het is misschien moeilijk om te vatten, bekeken door een Europese bril, maar de F-150 pick-up is één van de meest verkochte voertuigen ter wereld. In de Verenigde Staten is hij al meer dan 30 jaar het best verkochte voertuig, met een totale productie die ondertussen oploopt tot meer dan 40 miljoen stuks. De Ford F-150 is met andere woorden voor de VS wat de Volkswagen Golf is voor Europa...

Elektrificatiestrategie

Ook al is hij eerder bekend omwille van zijn gigantische verbrandingsmotoren, de F-150 staat ook centraal in de elektrificatiestrategie van Ford. Deze Lightning-versie, gebaseerd op de nieuwste generatie met verbrandingsmotor van de F-150, moet samen met de Mustang Mach-E en de E-Transit Custom de elektrische verkoop van Ford een boost geven.




Je moet je echter niet naar de lokale Ford-dealer haasten: het is niet de bedoeling om deze F-150 Lightning hier officieel in te voeren, ook al zal dat binnenkort wel het geval zijn met de nieuwe 'gewone' F-150 met verbrandingsmotor in enkele Europese markten, zoals Zweden en Duitsland. Maar net zoals bijvoorbeeld het geval was met de Mustang Shelby GT500, ook niet bestemd voor Europa, wilde Ford ons toch een korte testrit van zijn nieuwe elektrische vlaggenschip aanbieden ter illustratie. En we moeten het toegeven: het resultaat is indrukwekkend.…

Amerikaans formaat…

Hoewel zijn specifieke lichtsignatuur de aandacht trekt, maakt deze F-150 Lightning natuurlijk vooral indruk door zijn afmeting. Met een lengte van 5,91 meter, hoogte van bijna 2 meter en een breedte inclusief spiegels van bijna 2,5 meter doet hij 'onze' Ranger, zelfs in de nieuwe Raptor-versie, bijna op speelgoed lijken...

Met zo'n omvang biedt de F-150 natuurlijk ook een indrukwekkende hoeveelheid ruimte. Zelfs met de royale afmetingen van de laadbak (1,70 m x 1,27 m) biedt de F-150 Lightning nog altijd een royale hoeveelheid ruimte voor de passagiers achterin. Pick-ups met dubbele cabine in Europa kunnen op dat vlak niet concurreren... Wie voorin gaat zitten, wordt ook verrast door de breedte van de cabine en de enorme bergruimte tussen de voorzetels.

Praktische aspecten uitvergroot

Maar over het algemeen is het de zorg voor de praktische aspecten van deze pick-up die verklaart waarom dit werkinstrument zo in de smaak valt in het land van 'Uncle Sam'. Het in de achterklep geïntegreerde trapladdertje maakt bijvoorbeeld een gemakkelijke toegang tot de laadbak mogelijk. De laadklep kan ook gebruikt worden als drager om materialen te meten of gemakkelijk vast te maken met verschillende accessoires. De grote bedieningshendel voor de versnellingsbak kan worden weggeklapt om plaats te maken voor een vlak waarop je je laptop of lunch kwijt kan...

In zijn Lightning-versie versterkt de F-150 zijn praktische aspecten nog meer. Ten eerste door een enorme koffer onder de motorkap vooraan vrij te maken. Deze opbergruimte is 400 liter groot en zorgt ervoor dat je spullen 'netter' en veiliger kan opbergen dan in de laadbak. Dat is iets wat je vaak mist als je dagelijks een pick-up gebruikt. Bovendien wordt de F-150 Lightning een echte mini-elektriciteitscentrale. Er zijn overal stopcontacten en ze kunnen een vermogen tot 9,6 kW leveren!



Standard of Extended

Hoewel er verschillende uitrustingsniveaus zijn (Pro, XLT, Lariat, Platinium, enz.), is het F-150 Lightning-gamma voornamelijk opgesplitst in twee technische varianten: Standard of Extended. De basisuitvoering heeft al twee elektromotoren die zorgen voor vierwielaandrijving en een totaalvermogen van 452 pk (337 kW). De Extended uitvoering brengt het totaalvermogen op 580 pk (433 kW). Maar het totale koppel piekt in beide gevallen op... 1.050 Nm!

Ook wat de batterij betreft, biedt de F-150 Lightning een gelijkaardige overvloed. Hij is standaard voorzien van een batterijpakket met 98 kWh, maar de Extended versie biedt een capaciteit van 131 kWh... Genoeg om volgens de Amerikaanse EPA-homologatiecyclus een indrukwekkend rijbereik te kunnen claimen voor een voertuig van dit formaat, met respectievelijk 386 km voor de Standard of tot 515 km in de Extended versie!

Explosief…

Eens aan het stuur zet deze F-150 Lightning zijn indrukwekkende demonstratie voort. Maar eerst is het wat wennen aan zijn enorme draaicirkel. Meer dan zijn buitenafmetingen is het dit 'detail' dat het gebruik van deze F-150 op de Europese wegen parten speelt. Achterwielsturing zou hem zeker handelbaarder hebben gemaakt door zijn lange wielbasis van 3,70 m 'virtueel' te verkleinen. Maar goed...

In de Extended versie die we testten, maakt de F-150 Lightning indruk met zijn discrete kracht. Met een lichte aanraking van het gaspedaal zweeft hij comfortabel en soepel over de weg. Het geeft je het (licht schuldige) gevoel van over de wereld te heersen...

Hoewel de F-150 Lightning dankzij zijn vrachtwagen-achtige koppel met elke lichte druk op het gaspedaal weer efficiënt versnelt, konden we niet aan de verleiding weerstaan om het volledige potentieel van deze kolos te testen op de verlaten wegen van de Ardennen. En we moeten toegeven dat zijn acceleratie indrukwekkend is! Ondanks zijn leeggewicht van bijna 2,9 ton zou de F-150 Lightning Extended immers menig sportwagen achter zich kunnen laten, met een 0 naar 100-tijd van zo’n 4 seconden! Natuurlijk verliest de F-150 Lightning in bochtig en hobbelig terrein wat van zijn suprematie door zijn eerder vage besturing en zijn uitgesproken koetswerkbewegingen. Maar al bij al is het dynamische gedrag voor een pick-up van dit kaliber ook behoorlijk overtuigend. We hadden in ieder geval veel minder efficiëntie verwacht...



en stevig!

Maar wat belangrijker is voor een werktuig als dit, is dat de F-150 Lightning op moeilijk bereikbare werkplekken geraakt of zware ladingen kan laden/slepen. En dat doet hij op heel indrukwekkende wijze. En ook hier gebruikt hij het voordeel van zijn elektromotoren om de nodige souplesse aan de dag te leggen. Offroad kan er bijvoorbeeld in alle rust stapvoets mee gereden worden.

Ford liet ons hem ook testen met een zware aanhangwagen, waarbij we konden waarderen dat hij manoeuvreert zonder enig gevoel van 'beperking' op de transmissie. Officieel is de F-150 Lightning goedgekeurd om tot iets meer dan 4,5 ton te trekken. Maar om het potentieel ervan te bewijzen, aarzelde Ford niet om een treintje van in totaal meer dan 16 ton wegende voertuigen te slepen...

Beperkte honger?

Ondanks al deze inspanningen en een aantal stevige acceleraties had de F-150 Lightning een 'redelijk' gemiddeld verbruik van ongeveer 25 kWh/100 km. Voor zo'n machine is dat behoorlijk indrukwekkend. Natuurlijk zou een grondiger test nodig zijn om dit cijfer te bevestigen.

Feestelijke afsluiter

Naast al deze inspanningen heeft Ford ook aan het comfort gedacht. Om de kwaliteiten van deze F-150 Lightning te belichten, improviseerde de organisatie van het testevenement een klein feestje ver van de bewoonde wereld. De pick-up werd daarbij niet alleen gebruikt als stroomvoorziening voor de verlichting en de geluidsinstallatie, maar ook voor twee Airfryers! Maar zelfs na verschillende 'baksessies' daalde het resterende rijbereik van onze machine amper: van 302 naar 294 km... Kortom, genoeg om lange uren allerlei elektrotoestellen van stroom te voorzien voor de reserves opgebruikt raken.

Ons verdict

Terwijl andere concurrenten de beloftes opstapelen of terughoudend starten met de productie van hun elektrische pick-ups, toont Ford opnieuw zijn indrukwekkende slagkracht met deze F-150 Lightning, waarvan de productiecapaciteit tegen 2023 al 150.000 stuks per jaar moet bereiken. De lang na de Tesla Cybertruck of Rivian R1T aangekondigde F-150 Lightning is vandaag werkelijkheid en biedt indrukwekkende eigenschappen... en een vanafprijs in de Verenigde Staten van iets meer dan $ 45.000!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Dennis Noten.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km