Testen

Honda CB500X: de bescheidenheid zelf

De Japanse gigant verkoopt de meeste van zijn modellen in de opkomende markten, die heel wat andere verwachtingen hebben dan de markten bij ons. Dat neemt niet weg dat Honda bij ons machines kan verkopen die voor de Aziatische markten ontworpen zijn. Dat kunnen de Japanners dankzij de evolutie van onze markt, bijvoorbeeld het rijbewijs A2. Een voorbeeld? Deze CB500, die in verschillende varianten bestaat.
  • Wouters Bruno
  • 23 januari 2017
  • None
Voor- en nadelen

      De CB500 wordt geproduceerd in Thailand en mikt vooral op Zuid-Oost-Azië. Voor de lokale motorrijders is het een soort eindpunt omdat het grootste deel van de markt het bij kleinere cilinderinhouden houdt. Maar bij ons geeft een machine als de CB500 de Japanners de kans om te beantwoorden aan de vraag van klanten die een eenvoudige, betaalbare, toegankelijke motor zoeken die niet sterker is dan 35 kW. Op die manier valt hij nog onder het rijbewijs A2, een bijna onmisbare stap richting rijbewijs A.

      Sommige motorrijders, eigenaars van flamboyante machines met pk’s die niet moeten onderdoen voor het prijskaartje en die heel wat elektronica nodig hebben om ze te beheersen, zullen weinig aantrekkelijk vinden aan een simpele “kleine” 500. Maar met motoren is het net als de motorrijders zelf: hoe eenvoudiger, hoe aangenamer om mee te leven.

      Restyling

      Dat is bij deze kleine CB500X niet anders. Liefhebbers van grote machines kijken best verder, maar liefhebbers van motorrijden kunnen even blijven hangen. Zeker, het is een bescheiden en goedkope machine. Maar de motor, die in 2013 verscheen met een bescheiden sexy look, kreeg afgelopen herfst een restyling.

      Technisch verandert er niets, of toch weinig. We vinden binnenin deze vertical twin flatterende technologie, deels geërfd van de sportieve CBR600 en 1000 RR. De driehoek gevormd door de positie van de krukas, de primaire as van de versnellingsbak en de balansas lijkt bijvoorbeeld heel hard op die van de viercilinders in het RR-gamma. Ook de zesversnellingsbak is erop geïnspireerd. Voor 2016 werd het selectiemechanisme gewijzigd om het schakelen nog romiger te laten verlopen.

      Techniek

      De cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen huisvest lichtere tuimelaars en de kleppen kregen ook bijzondere aandacht om wrijving te verminderen. De distributieketting kreeg een behandeling met vanadium. De zuigers krijgen de diameter van die in de CBR600RR (67 mm) en hun vorm lijkt op die van de CBR1000RR.

      De jacht op wrijving en werkingsgeluiden komt uiteraard ten goede van het rendement en het verbruik. Het compacte en rigide blok draagt bij tot de geometrie van het kader. De vork is voortaan regelbaar. Esthetisch krijgt het windscherm er tien centimeter bij, krijgen de lichten led-technologie, beschikt het 17,5 liter grote reservoir voortaan over een scharnierdop, is de remhendel vooraan in vijf standen regelbaar, en krijgt het instrumentenpaneel oranje plexiglas dat de leesbaarheid amper bevordert. Een weergave van de geselecteerde versnelling ontbreekt nog steeds, al zou het op dit soort machines dat ook op beginners mikt bijzonder handig zijn.

      Trail

      De CB500X onderscheidt zich van de twee andere CB500-modellen door zijn “trail”-stijl, die hem aangenamer maakt om mee te rijden. Zijn betere bescherming en aangenamere rijpositie nodigt uit tot avontuur. De geometrie evolueert discreet, met onder meer een 10 mm langere wielbasis. De veerweg van de ophanging neemt met 20 mm toe, om het comfort te verbeteren. Een snelle inspectie van de machine leert ons dat de afwerking verzorgd is ondanks het gebruik van eenvoudige materialen, en dat deze CB er ondanks zijn redelijke prijs (€ 6.199) niet pover uitziet.

      Beginners zullen meteen gerustgesteld worden door de afmetingen van de machine. Hij is fijn, smal en niet te hoog, met een zadelhoogte van 810 mm. De X rijdt ook makkelijk omdat de bedieningsorganen perfect in de hand en op de voet liggen. De eerste kilometers in de stad toont de CB zich licht en speels: geweldig om mee tussen de auto’s te laveren. De motor toont zich al gewillig van laag in de toeren. Spring je zorgvuldig om met het gas, dan kan hij in hogere versnellingen blijven rijden va,af 2.000 tot 2.500 tpm.

      Makkelijk

      Het motorkarakter zorgt voor regelmatig vermogen in alle toerentallen. Daardoor mist hij uiteraard sensaties die een dikkere koppelcurve laag in de toeren geeft. Je moet dus niet aarzelen om met de versnellingsbak aan de slag te gaan. Het gezonde weggedrag stelt gerust en is comfortabel tegelijk. Verhoog het ritme op onze wegen en de CB vertoont enkele nauwelijks onrustwekkende pompbewegingen, maar wie chrono’s najaagt zoekt het wellicht ergens anders. Remmen gebeurt via twee schijven die zich perfect van hun taak kwijten en door ABS worden ondersteund.

      Met de X wordt het rijplezier dat we van de andere CB500-modellen kennen in deze “trail”-uitvoering dagelijks nog aangenamer. De pretentieloze CB500X is een eenvoudig, maar verzorgd en geslaagd product. Hij speelt misschien niet op hetzelfde niveau als grotere machines, maar zijn gebruiksgemak maakt hem zeker interessanter voor pendelgebruik en het occasionele weekenduitstapje. De Honda is bovendien toegankelijk voor beginners, maar zal ook bij geoefende rijders in de smaak vallen.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km