Testen

Hyundai ix35 Fuel Cell: brandstofcel getest

De Zuid-Koreaanse SUV’s overspoelen onze wegen, maar dit exemplaar is uniek. Dat blijkt al uit de prijs van 150.000 euro. Wat is er dan zo speciaal aan deze ix35? Het antwoord ligt onder de motorkap: technologie van de toekomst.

  • Piette François
  • 31 januari 2014
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Ecologisch
  • Ontspannen en comfortabel rijden
  • Stilte
  • Technologie van de toekomst
  • Geen distributienet waterstof
  • Kleine kofferruimte
  • Onbetaalbaar

Naast de benzinewagens die ooit zullen verdwijnen en de elektrische auto’s met bepaalde beperkingen, lijkt de brandstofcel zich te profileren als de meest aangewezen oplossing: onuitputtelijke reserves van waterstof, een comfortabele autonomie, snelle tankbeurten en geen enkele schadelijke uitstoot.

Hoe werkt het?

Het principe is simpel: als waterstof in contact komt met zuurstof in de lucht veroorzaakt dit een chemische reactie die elektriciteit produceert. De tank vullen met 5,67 kg waterstof opgeslagen met een druk van 700 bar vraagt slechts vijf minuten en Hyundai kondigt een autonomie van bijna 600 km aan. Kortom, een waterstofauto biedt de stilte van een elektrische auto en het gebruiksgemak van een auto met verbrandingsmotor met daarbovenop het ecologische aspect.

Uiterlijk

Aan de buitenkant verschilt deze Fuel Cell-versie nauwelijks van een klassieke turbodiesel. In het interieur wijzen kleine elementen zoals de fors kleinere koffer en de afwezigheid van de toerenteller op de bijzonderheid van dit model. Om hem te besturen, moet je geen astronautenopleiding gevolgd hebben, het volstaat om simpelweg op de startknop te duwen.  

Comfortabel rijden

Wie elektrische auto’s kent, zal deze waterstofauto snel gewoon zijn. Hij heeft twee versnellingen (vooruit en achteruit), is indrukwekkend stil, trilt helemaal niet en heeft een comfortabel overschot aan koppel in de stad (een beetje minder op de autosnelweg). Hij rijdt zeker niet opwindend, maar je bent het snel gewoon en hij geeft rust bij dagelijks gebruik. Perfect voor de huidige verkeersomstandigheden.

In de praktijk

Je moet al een stevig groen geweten hebben om in dit product te investeren: deze Hyundai kost 150.000 euro en er bestaat amper een distributienet in België. Het mag duidelijk zijn dat deze ix35 Fuel Cell bij ons een zeldzaamheid wordt. Waterstof is een waardig alternatief voor de toekomst, wat Hyundai bewijst door deze auto vandaag op de markt te brengen. Nu nog enkele jaren wachten tot de productiekosten gedaald zijn.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km