Testen

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Naast zijn bijzondere look kan de originele Kia e-Soul sinds kort ook uitpakken met zijn titel van “Auto van het Jaar” in de categorie voor stadswagens om te verleiden. Maar wat is deze buldog echt waard bij dagelijks gebruik?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 april 2020
  • Kia
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Prestaties
  • Reëel rijbereik
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Basisprijs
  • Toegang en volume van de koffer
  • Uitrustingsbeleid/beperkte uitrustingsniveaus

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Dit model met heel uitgesproken smoelwerk van Kia kwam in 2009 op de markt met enkel traditionele verbrandingsmotoren. Gaandeweg nam hij daar stapsgewijs afstand van en vandaag is hij er (bij ons althans) enkel nog in een elektrische versie. De vorige generatie van de e-Soul was een van de zeldzame rivalen voor de Nissan Leaf en VW e-Golf en moest zich behelpen met een batterij van 30 kWh en een elektromotor van 110 pk. Die combinatie gaf hem een respectabel rijbereik en mooie prestaties voor de helft van het vorige decennium, maar volgens de huidige normen is dat wat ‘nipt’.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Batterijkeuze

De nieuwe generatie is beter gewapend om de pauzes aan de laadpaal verder uit elkaar te laten liggen. Zijn bewapening is trouwens gekend, want de e-Soul neemt het dubbele aanbod over van zijn broer en neef Kia e-Niro en Hyundai Kona EV. Klanten die vallen voor deze elektrische buldog krijgen dus de keuze tussen een instapversie met een batterij van 39,2 kWh en een elektromotor van 136 pk (37.490 euro), of ze kunnen kiezen voor een topversie zoals onze testauto met een batterij van 64 kWh en een vermogen van 204 pk. Veel klanten zullen voor die laatste gaan omdat de meerprijs relatief beperkt is (+ 3.900 euro) in verhouding tot de extra gebruiksveelzijdigheid die je ervoor krijgt.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

452 kilometer

Volgens de relatief realistische WLTP-homologatiecyclus staat dit grootste batterijpack in voor een officieel rijbereik van 452 kilometer, tegenover 276 kilometer voor de instapversie. In de praktijk mag je zonder enig compromis rekenen op 350 kilometer. Door een paar eenvoudig principes van zuinig rijden toe te passen loopt dat gemakkelijk op tot meer dan 400 kilometer.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Laden

De interne lader heeft een vermogen van 7,2 kW. De e-Soul heeft dus (nog?) geen recht op de lader van 11,2 kW die zijn broer e-Niro biedt. Reken daarom op een uur of tien voor een volledige oplaadbeurt aan een wallbox, in het beste geval. In de praktijk kom je echter zelden met een volledig lege batterij thuis, tenzij je elke dag 400 kilometer verslindt, natuurlijk. In dat geval is het goed om weten dat de e-Soul kan snelladen aan 100 kW. Het merk belooft dat je dan 80 procent van de batterij aanvult in 42 minuten.

Kennismaking

Zoals bij andere recente elektrische modellen heb je deze auto heel snel onder de knie: je moet gewoon de draaiknop in ‘D’ zetten, gasgeven en aan het stuur draaien. Ook het regenererend remmen heeft een automatische modus zodat de kracht ervan wordt aangepast aan het verkeer. Wie liever wat ‘actiever’ is, kan de remkracht regelen met hendels aan het stuur.

Verder zijn er verschillende rijmodi: Normal, Eco, Eco+ en Sport. Maar tenzij je echt van dit soort experimenten houdt, volstaat de stand Normal ruimschoots voor al je verplaatsingen.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Pittig en comfortabel

Met 395 Nm die zonder verzwakking ter beschikking staan tussen 0 en 3.600 o/m en die vervolgens worden afgelost door een permanente 204 pk (3.800 tot 8.000 o/m) geeft de sterkste elektromotor deze ‘buldog’ pittige prestaties. Wanneer het nodig is kan je flitsende inhaalmaneuvers uitvoeren. Maar de e-Soul geeft duidelijk de voorkeur aan een vloeiende rijstijl boven een sportief tempo door de behoorlijk comfortabele afstemming van zijn ophanging – al is de filtering niet perfect.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Funky sfeer

In het interieur is de afwerking verzorgd en de uitrusting genereus. Er zijn twee uitrustingsniveaus: Must en More. Dat laatste vergt 2.950 euro extra investering. Het infotainmentsysteem is helder en ergonomisch. De sfeer aan boord wordt opgevrolijkt met originele details zoals de kleurige toetsen op de deurpanelen.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Niets beter dan een kubus

Met zijn blokkendoosvorm biedt de e-Soul een ruim interieur gezien zijn afmetingen (4,19 meter). De koffer blijft daarentegen matig en kampt bovendien met een te hoge tildrempel.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar

Ons verdict

Met de e-Soul koop je een elektrische auto met een charismatische look en overtuigende prestaties. Zijn broer e-Niro biedt weliswaar een grotere koffer omdat hij nu eenmaal in zijn geheel langer is, terwijl hij bovendien een meer vermogende interne lader heeft. Maar hij is ook wat duurder dan de e-Soul… en duidelijk minder stijlvol.

Test: Kia e-Soul, de buldog van het jaar
Kia

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km