Testen

Mazda 3 2.2 Diesel: het wapen van Hiroshima

De Mazda 3 is een waardige outsider maar wordt onterecht miskend. Er bestaat meer dan alleen de Golf in dit segment. We ontdekken deze Japanner met stevige troeven in zijn 2.2 dieselversie, 150 pk sterk.

  • Piette François
  • 03 januari 2014
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Ruimte binnenin
  • Soepele en vinnige motor
  • Verhouding comfort/rijdynamiek
  • Verzorgde afwerking
  • Volledige uitrusting/multimedia eindelijk up-to-date
  • Besturing iets te kunstmatig
  • Geen kleine diesel
  • Lichtjes teleurstellend verbruik
  • Optiebeleid
  • Uitrustingspolitiek

Van het platform tot het multimediasysteem, met daartussen enkele benzinemotoren: het is allemaal nieuw. De Mazda 3 maakt van de gelegenheid gebruik om zijn uiterlijk af te stemmen op zijn grote broer, de Mazda 6. De Mazda 3 is 4,46 meter lang en heeft gespierde lijnen. Hij maakt zijn intenties meteen duidelijk: verleidelijk en sportief.

Motor

Bij de diesels stelt Mazda zich tevreden met één enkele oplossing, namelijk een 2.2 dieselmotor met 150 pk en 380 Nm. Een stevige krachtbron, maar misschien wat overdreven voor onze markt. Zeker voor inwoners van Brussel en Wallonië, die de grote cilinderinhoud zullen betreuren. Qua transmissie biedt Mazda de keuze tussen een manuele en automatische versnellingsbak, in beide gevallen met zes versnellingen.

Verzorgd interieur

Het uiterlijk charmeert, maar ook de presentatie van het interieur is zeer flatterend. De tellers herinneren aan jachtvliegtuigen, terwijl de mooie materialen een degelijke assemblagekwaliteit uitstralen. Mazda weet hoe het auto’s moet bouwen, dat wisten we al. Nieuw is het multimediasysteem met een tablet boven de boordplank, niet als bijvoorbeeld de Mercedes A-Klasse. 

Groot en ruim

Met een lengte van 4,465 meter is de Mazda 3 één van de grootste modellen van zijn segment. Dat maakt een zeer ruim interieur mogelijk waarin iedereen zich op zijn gemak voelt. De koffer is ook ruim en slikt met gemak de bagage van vier personen voor een weekend.

Verfijnde ophanging

Op de weg toont de Mazda 3 nog meer grote kwaliteiten. Vooral de schokdemping is het vermelden waard. Mazda staat op het niveau van de groten: tolerant en goed filterend bij oneffenheden, stevig om rolneigingen te beheersen in bochten. We mogen spreken van een dynamisch weggedrag, gezond evenwichtig en amusant op verzoek. We betreuren alleen de iets te kunstmatige besturing en te zware neus door de grote dieselmotor.

Kracht bij alle toeren

De motor heeft een opmerkelijk ruim bereik voor een diesel. Hij is zeer soepel, herneemt vanaf 1.200 tr/min en duwt stevig en onophoudelijk tot meer dan 5.000 tr/min! Voor een diesel is dat uniek. Met zo’n temperament kun je van ’s morgens tot ’s avonds in de zesde versnelling blijven hangen. Maar we zijn ook verheugd door de schitterende bediening van de versnellingsbak, speels zoals bij een sportwagen.

Multimedia

Mazda haalt razendsnel zijn achterstand in wat de uitrusting betreft. We zien niet alleen een automatische noodrem en voertuigdetectie in de dode hoek van de spiegels, maar ook een head-up display.      

Het neusje van de zalm is het multimediascherm. Dat wordt voortaan bediend met een draaiknop en enkele knoppen. Volledige interactie met jouw smartphone en een bijna onbeperkt aanbod van muziek en streaming via Aha behoren tot de mogelijkheden. Het systeem toont ook informatie zoals de brandstofprijzen of de weersvoorspellingen.

Prijs en verbruik

Mazda biedt drie uitrustingsniveaus met prijzen van 23.490 euro tot 29.090 euro. Die prijzen zijn gelijkaardig aan de Golf TDI 150, maar de Mazda is doorgaans beter uitgerust. De Mazda 3 drinkt wel iets meer diesel, gemiddeld 6,5 l/100 km bij een vlotte rijstijl. Ter vergelijking: de Golf vraagt een litertje minder. Dat kan al tellen … Qua CO2 zien een ex aequo: 107 g/km voor de Japanner en 106 g/km voor de Duitser.

Conclusie

Met de nieuwe 3 kan Mazda meespelen met de grote jongens. Hij is mooi, verzorgd, ruim en dynamisch en beschikt over alle troeven om te verleiden. Om iedereen te overtuigen, zou een kleine en fiscaal interessantere dieselmotor geen overbodige luxe zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km