Testen

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Voor bestuurders die weinig voelen voor laag bij de grondse auto’s propt Mazda zijn nieuwe technische innovaties in een ‘verhoogd’ koetswerk. De kans om kennis te maken met de befaamde X-motor in een SUV-coupéachtige look.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 april 2020
  • Mazda
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt reëel verbruik
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Volledige veiligheidsuitrusting
  • Bescheiden prestaties
  • Uitrustingsbeleid/beperkte uitrustingsniveaus

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Wie de jongste technische innovaties van de Mazda-catalogus wil genieten maar niet houdt van hatchbacks en drievolumeberlines kan terecht bij de CX-30. Die balt al het nieuws van Mazda samen in een SUV-koetswerk met een (enigszins) schuin aflopende achterkant die wat aan een coupé doet denken. Met zijn lengte van 4,39 meter positioneert de CX-30 zich tussen de CX-3 (12 centimeter korter) en de CX-15 (15,5 centimeter langer). Hij is ook even groot als de elektrische SUV MX-30http:/// http:/// die Mazda bij ons officieel op de markt brengt in september.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

180 pk en 105 g/km

De CX-30 beperkt zich tot een vrij klein motorenpalet. Er is een atmosferische 2.0-benzine van 120 pk, een 1.8-diesel van 116 pk en… een kruising van de twee. De befaamde Skyactive-X-motor, die in onze testauto lag. Dit blok moet in theorie de voordelen van een benzinemotor combineren met die van een diesel. Op papier ontwikkelt deze atmosferische tweeliter 180 pk en 224 Nm maar stoot hij toch slechts 105 g CO2/km uit volgens de NEDC2-cyclus.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Karakterloos

Die verhouding vermogen/CO2-uitstoot vereist in de praktijk wel een kanttekening. Op papier mag de 2.0 Skyactiv-X dan wel 180 pk hebben, maar wanneer hij aan de slag moet geeft hij blijk van weinig levenslust. Of toch minder dan rivaliserende drukgevoede motoren van de concurrentie met vergelijkbaar vermogen. Deze motor is rond en efficiënt, maar eigenlijk houdt de CX-30 Skyactiv-X van 180 pk enkel gelijke tred met turbobenzine-SUV’s van 130 tot 140 pk.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?
Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Bescheiden dorst

Gelukkig herpakt de Skyactiv-X zich bij het tanken. Ondanks vierwielaandrijving (een optie van 1.500 euro) en het hoogste uitrustingsniveau Skycruise van het aanbod nam onze testauto genoegen met iets minder dan 6 l/100 km loodvrij als we met een lichte voet reden. Een mooie score. Een meer gespierde rijstijl doet het voordeel van de ‘bijzondere’ werking van de Skyactiv-X-motor van Mazda echter verdampen. Het reële verbruik ligt dan rond de 8 l/100 km. Al blijft dat aanvaardbaar voor een benzine-SUV van dit formaat en met vierwielaandrijving.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Premiumafwerking

In zijn interieur bevestigt de CX-30 de zorg die Mazda besteedt aan zijn afwerking en geluiddemping. De grens met zogezegde ‘premium’ modellen wordt hier heel vaag. De algemene ergonomie en de uitstekende ijking van de bedieningselementen verdienen ook lof. Voor de versnellingspook is dat een meevaller, want je moet hem heel vaak aanspreken wil je een beetje vlot hernemen. Dat ligt natuurlijk aan de afwezigheid van drukvoeding… Het infotainmentsysteem zal liefhebbers van de jongste trends maar moeilijk weten aan te spreken. De CX-30 gaat in elk geval niet mee met de mode van de XXL-aanraakschermen of virtuele cockpits. Zijn instrumentenbord blijft heel klassiek en het scherm van 8,8 duim voor het infotainment moet worden bediend met een draaiknop omringd door een resem sneltoetsen. Het is bovendien spijtig dat het horizontale formaat geen duidelijke weergave boven de navigatiekaart mogelijk maakt.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?
Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Onmiskenbaar plezierig

Stuurliefhebbers zullen daarentegen blij zijn met het uitstekende evenwicht van de CX-30. Hij werpt zich zonder discussie op als een van de aangenaamst rijdende SUV’s in zijn segment. Dat is des te fijner omdat de CX-30 ondanks zijn dynamisch-efficiënte afstelling toch een goede filtering behoudt om ons ‘imperfecte’ wegennet het hoofd te bieden.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Grotere koffer

Op praktisch vlak ontdek je het grootste voordeel van de CX-30 tegenover zijn kleine broer CX-3 wanneer je de koffer opent. Die slikt 420 liter (in plaats van 350 liter) en is dus beter aangepast aan gebruik door een gezin. Ondanks zijn look van een SUV met coupétrekjes is de ruimte achterin eveneens ruimschoots voldoende. Qua moduleerbaarheid probeert de CX-30 echter totaal niet te scoren bij gezinnen. Met enkel een 40/60-neerklapbare rugleuning blijft die namelijk zeer basic.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Ons verdict

In pure Mazda-traditie heeft de CX-30 alle kaarten in handen om klanten te verleiden die houden van ‘atypische’ oplossingen en die liever sturen dan dat ze bewonderend naar een TFT-scherm kijken.

Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X, miskende premium-SUV?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km