Testen

Test: MG ZS EV, de elektrische SUV voor de juiste prijs

Deze MG verenigt elektrisch rijden, een redelijke prijs en een SUV-bouw die nog steeds erg in de smaak valt bij klanten. Een auto die perfect voldoet aan de verwachtingen van zijn tijd, dus?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 13 september 2023
  • MG
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zeer interessante prijs/kwaliteitsverhouding
  • Fatsoenlijk elektrisch rijbereik
  • Ruimte en algemeen comfort
  • Traag infotainmentsysteem
  • Niet erg dynamisch rijgedrag
  • Niet in diepte verstelbaar stuur

Het enige Britse aan MG is zijn verleden. Het oude ‘Morris Garages’ vaart sinds 2007 namelijk onder de Chinese vlag, toen de merknaam werd overgekocht door de Chinese publieke autogroep SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Het merk bouwt ook geen sportwagens meer met een benzinemotor, maar concentreert zich vooral op geëlektrificeerde SUV’s, hoewel er nog andere koetswerkvarianten in het gamma te vinden zijn (zoals de MG4 hatchback en de MG5 break). En het gamma wordt nog uitgebreid: “tegen 2025 zal MG 10 modellen tellen, om perfect te kunnen voldoen aan de vraag van diverse klantengroepen, van stads- tot sportwagens”, aldus de constructeur, die binnenkort ook een elektrische roadster op de markt brengt: de Cyberster.

Kortom, deze Chinese nationalisatie heeft ervoor gezorgd dat het merk weer mee is met zijn tijd en heeft het wat momentum gegeven. De ZS is dan weer een compacte elektrische SUV, die bij ons werd gelanceerd in 2020 en een facelift kreeg in 2022. Het model is nu ook te krijgen met een benzinemotor, om de concurrentie aan te gaan met de Dacia Duster in het segment van de goedkope SUV’s.

Neutraal uiterlijk

Deze SUV van MG doet geen hoofden draaien. Niet dat hij lelijk is, maar hij gaat op in het landschap en rijdt onopgemerkt rond met zijn heel neutrale stijl. Sinds de facelift van 2022 heeft de elektrische ZS een nieuwe snoet gekregen: zijn grille is voortaan afgesloten. Daarmee kan je hem ook onderscheiden van zijn broer op benzine, die wel nog een open grille behoudt, aangezien zijn verbrandingsmotor nood heeft aan frisse lucht om niet te oververhitten.

Infotainmentsysteem hinkt achter

Aan boord zijn er geen uiterlijke verschillen tussen de elektrische en de benzineversie van de MG ZS. Ook het infotainmentsysteem is identiek, en dat is jammer, want schitteren doet het systeem niet. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit, met een voldoende groot centraal aanraakscherm van 10,1 inch met een mooie resolutie. Maar de interface reageert traag op je vingers en het systeem is niet vrij van bugs: de verbinding met Apple CarPlay is niet erg stabiel. Met Android Auto hadden we daarentegen een vloeiende verbinding. In beide gevallen moet je echter een kabel aansluiten.

Comfort en ruimte

Achter het stuur zal het sommige bestuurders storen dat het stuur enkel in de hoogte instelbaar is en dus niet in de diepte. Maar we troosten ons met zachte zetels en een zeer mooie binnenruimte voor het segment. Dat geldt ook voor de achterbank, waar de vulling van de zetels mals is en er zelfs een royale beenruimte beschikbaar is. Ook de afwerking krijgt een pluim, met een vrij goede kwaliteit. De koffer is ook ruim (van 448 liter met de achterbank rechtop tot 1.166 met de rugleuning neergeklapt), zeker gezien het compacte formaat van de ZS.

Royale en interessante (standaard)uitrusting

De basisuitrusting van de MG ZS EV is al zeer uitgebreid, met onder meer een automatische airco, een achteruitrijcamera, navigatie, verwarmde voorzetels, 17-inch lichtmetalen velgen, adaptive cruise control en een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen. 

De auto kan ook dienst doen als stroombron voor externe elektrische toestellen (elektrische step, fiets of een ander klein voertuig op batterijen, maar ook voor een barbecue of een geluidsinstallatie als je op pad bent). Een panoramadak is ook beschikbaar.

Mooi rijbereik

De facelift van 2022 heeft ook grote technische wijzigingen met zich meegebracht, waaronder twee nieuwe batterijen: weg met de oude batterij van 44,5 kWh, de MG ZS EV wordt voortaan aangeboden als Standard Range (177 pk, batterij van 51 kWh en officieel rijbereik van 320 km) of als Long Range (156 pk, 72 kWh, officieel rijbereik van 440 km). De grote batterij krijgt een interne driefasige lader van 11 kW (volledig opgeladen in ongeveer 7 uur), tegenover een monofasige lader van 6,6 kW voor de Standard Range (volledig opgeladen in ongeveer 8 uur). Met een snellader op gelijkstroom (max. 92 kW) kan je rekenen op een laadtijd van ongeveer 45 minuten tot 80%.

 

Voor deze test hadden we het model met de grote batterij ter beschikking, waarmee we een kleine 400 km haalden in de praktijk. Een uitstekend resultaat dankzij zijn verbruik van 17,1 kWh/100 km, wat niet slecht is voor een compacte SUV.

Geen pit, maar geen gevaar

Onderweg zijn de prestaties niet minder dan correct (156 pk met de grote batterij of 177 pk met de kleine). De besturing mist echter feedback en de wegligging is totaal niet sportief, maar gelukkig ook niet gevaarlijk dankzij de goede Duitse banden (Continental). Het model heeft ook de maximale 5 sterren behaald tijdens de Euro NCAP-crashtests. Deze Chinese SUV houdt je dus zeker veilig.

Prijs MG ZS EV

Zoals wel vaker bij een Chinese wagen, is de prijs een van de sterke punten van deze MG ZS. De versie met de kleine batterij heeft een vanafprijs van 35.885 euro (Standard Range Comfort). Voor de grote batterij beginnen de prijzen bij 40.185 euro. En dat met een al vrij uitgebreide standaarduitrusting. Gezien de binnenruimte en het rijbereik van het model, is dat zeker geen slechte deal!

En als je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid, mag je gerust zijn: het model wordt gedekt door een garantie van 7 jaar/150.000 km. Nog een geruststelling: MG wordt bij ons verdeeld door Astara, dat ook onder meer Hyundai verdeelt. Het is dus een solide en ervaren organisatie, wat geruststellender is dan een kleine, nieuwe invoerder. Maar de restwaarde van MG zal lager uitvallen dan de andere Aziatische merken uit Japan of Zuid-Korea.

Ons verdict

Laten we er geen doekjes om winden: de MG ZS EV is een geweldige deal in het segment van de compacte elektrische SUV’s. Behalve op vlak van infotainment heeft het Chinese model niets te benijden van zijn Westerse, Japanse of Koreaanse concurrenten. Hij biedt dezelfde prestaties voor een lagere prijs, want je hebt deze compacte gezins-SUV al voor dezelfde prijs van een Europese elektrische stadswagen. Een echt koopje, dus. En deze rechtlijnige aanpak heeft zijn publiek gevonden, want de verkoop van MG blijft maar stijgen op onze markt...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een MG? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste MG-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km