Testen

Mini Paceman JCW: Darkover

De Paceman verfijnt zijn hippe look met een restyling. Een goede gelegenheid om nog even achter het stuur te kruipen van deze Mini die anders is dan alle andere. We gaan meteen voor de meest overdonderende variant, de John Cooper Works!

  • Piette François
  • 09 juli 2014
  • MINI
Voor- en nadelen
  • Connectiviteit
  • Leuke sfeer
  • Origineel en personaliseerbaar aanbod
  • Soepele en krachtige motor
  • Veilig en efficiënt weggedrag
  • Afwerkingsdetails
  • Gepeperde prijs
  • Ingetogen facelift
  • Rolgeluiden
  • Te weinig temperament?

Waar situeren?

Deze auto doet het graag anders dan al de rest. Oordeel zelf: hij is gebaseerd op het verhoogde platform van de Countryman maar werd verlaagd voor meer sportiviteit. De Paceman is dus een originele coupé met drie deuren, die zijn gespierde uiterlijk nog in de verf kan zetten met een hele reeks optionele stickers naar eigen smaak.

Wat verandert

De ietwat mollige, sportieve look lijkt wel te bekoren, want bij de restyling ging Mini omzichtig tewerk. Geen grote ingrepen dus, wel enkele nieuwe accenten: hertekende velgen, een aangepast radiatorrooster, koplampen en achterlichten met zwarte inkapseling en bijkomende chroomaccenten. Niet bepaald een revolutie.

Vanbinnen

Ook in het interieur zijn het de details die tellen. Verfijnde materialen, een multimediasysteem met apps (webradio, Facebook, Twitter, …), een wifi-hotspot en enkele donkere inzetstukken. Het geheel ziet er vrij goed uit, al lijkt de zitpositie iets te hoog voor een sportieveling en laten enkele afwerkingsdetails nog te wensen over.

Het interieur is correct voor vier personen (geen vijf), maar je hebt enige soepelheid nodig om achterin te gaan zitten. We eindigen met de praktische aspecten: de Paceman is wel praktisch, maar je moet je tevreden stellen met een bescheiden koffervolume en vooral een moeilijke toegang.

Onder de motorkap

Nee, Mini biedt de nieuwe driecilindermotoren nog niet aan in de Countryman en de Paceman, die nog gebaseerd zijn op het oude platform. De bestaande motoren worden dus opnieuw gebruikt, met benzinevermogens van 122 tot 218 pk (van de Cooper tot de JCW) en 112 tot 143 pk bij de diesels (Cooper D tot Cooper SD).

Alle versies kunnen optioneel uitgerust worden met een automaat of integrale transmissie (ALL4), behalve de JCW die we hier testen, die brengt zijn kracht uitsluitend over op de vier wielen. De motoren beantwoorden voortaan aan de Euro 6-uitstootnormen en halen bovendien een lager verbruik en lagere uitstoot. De Cooper S wint 5 kW vermogen en is voortaan 191 pk sterk.

Op de weg

Door de John Cooper Works-badge, de expliciete rode strepen en de dikke uitlaten verwacht ik een auto vol karakter. Bij vertrek blijft de motor nochtans vrij stil en bij lage snelheden stuurt de auto net zo gemakkelijk en steriel als een gewone Cooper.

Spreek de cavalerie aan en de 218 paarden tekenen allemaal present, van 2.000 tot 6.000 tr/min. Ze laten zich wel horen, maar erg opwindend klinken ze niet. De sportmodus geeft wel een vleugje extra door de uitlaat te laten knallen wanneer je jouw voet van het gas haalt. De stuurbekrachtiging, die kunstmatig aanvoelt, wordt consistenter.

Efficiënt

De vier aangedreven wielen zorgen voor nauwkeurigheid en efficiëntie. De Mini Paceman rijdt vlot en het comfort van de ophanging blijft altijd draaglijk. Radicaal, de JCW-versies? Niet in dit geval … Afgezien van de sterk aanwezige rolgeluiden, verkiest de Mini Paceman JCW uithouding boven korte sprints.   

Prijs

Hij kost je tussen 23.950 en 37.900 euro, naargelang je kiest voor de rustige Cooper of de krachtige John Cooper Works. Een gepeperde prijs waaraan je nog de opties moet toevoegen, zodat jouw Mini niet identiek is aan die van jouw buurman. In ieder geval verschilt deze Paceman sterk van andere auto’s op de markt. De passie haalt het van de redelijkheid.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km