Testen

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Om gebruik te maken van de afnemende concurrentie in het stadswagensegment geeft Mitsubishi zijn Space Star een tweede opfrisbeurt. Het schuwt daarbij alle risico’s.
  • Bouland Felix
  • 05 maart 2020
  • Mitsubishi
2,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 2,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Goed uitgeruste basisversies
  • Ruimte binnenin
  • Rijpositie
  • Rolgeluiden
  • Vage besturing

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Nu de Opel Karl en Ford Ka+ er de stekker hebben uitgetrokken is er minder concurrentie in het stadswagensegment. Mitsubishi grijpt de kans aan om zijn kleine Space Star nog eens op te frissen.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Familiegezicht

Vergis je niet: deze ‘nieuwe’ Space Star is in werkelijkheid een grondige uiterlijke facelift van de auto die in 2013 op de markt kwam. Heel het front evolueert, van de voorbumper over de motorkap tot de lichtblokken. De Japanner heeft voortaan het familiegezicht met de naam Dynamic Shield. Achteraan krijgt hij een dikkere bumper terwijl de lichten van de duurdere versies nu ledtechnologie gebruiken.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Bijgewerkt

In het interieur is de modernisering minder opvallend dan aan de buitenkant. We zien nieuwe stoelbekledingen, stoffen deurbekleding, een betere connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto) in de topversie en een instrumentenbord met carbonlook. Kortom, het zit hem in de details. Anderzijds behoudt de Space Star zijn uitstekende binnenruimte en zijn voor dit segment vrij genereuze koffer (235 liter). Op dit prijsniveau bestaat de afwerking uiteraard vooral uit harde kunststoffen, maar de assemblage is zeer goed.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Ongewijzigd

Qua motoren zingt de Space Star hetzelfde lied. Hij wordt nog steeds aangedreven door driecilinders van 1,0 en 1,2 liter. Ze zijn gebaseerd op hetzelfde lichtmetalen blok en ontwikkelen respectievelijk 71 pk (88 Nm) en 80 pk (106 Nm). Stop-start is tegenwoordig standaard, kwestie van de CO2-uitstoot terug te brengen naar respectievelijk 102 en 108 g/km (NEDC 2.0). Als optie kan de 1.2 worden gekoppeld aan een CVT-automaat.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Mocht iets beter

Hoewel de uiterlijke retouches de Space Star verjongen, toont hij zijn ‘ware gelaat’ eens hij rijdt. Je ontdekt dan een onderstel dat zijn leeftijd niet kan wegmoffelen in combinatie met een zwaar en vaag stuur. Gelukkig scoort de Japanner wel door zijn op comfort afgestelde ophanging. De rest van de rijervaring wordt echter gekenmerkt door een beperkte demping van rolgeluiden en een te hoge zithouding met beperkte verstelmogelijkheden.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Instapper

Met zijn startprijs van 11.490 euro nestelt de Mitsubishi Space Star zich in het midden van het segment. Toch biedt hij een vrij mooie basisuitrusting, met onder meer elektrische buitenspiegels, automatische lichten en ruitenwissers en moderne zaken als een noodrem in de stad en waarschuwing bij overschrijden van de wegbelijning. Met de 1.2 loopt de basisprijs op naar 14.190 euro, maar de uitrusting wordt dan ook uitgebreid met lichtmetalen 15-duimvelgen, een klimaatregeling, een snelheidsregelaar enzovoort.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Ons verdict

De Space Star is niet extravagant maar ook geen ‘wit product’ en wint bij zijn facelift niet aan karakter. Maar op een paar kleine foutjes na kan deze ‘grote’ stadsauto nog steeds uitpakken met veel binnenruimte, een goede basisuitrusting en een laag prijskaartje.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km