Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Nu de Opel Karl en Ford Ka+ er de stekker hebben uitgetrokken is er minder concurrentie in het stadswagensegment. Mitsubishi grijpt de kans aan om zijn kleine Space Star nog eens op te frissen.
Vergis je niet: deze ‘nieuwe’ Space Star is in werkelijkheid een grondige uiterlijke facelift van de auto die in 2013 op de markt kwam. Heel het front evolueert, van de voorbumper over de motorkap tot de lichtblokken. De Japanner heeft voortaan het familiegezicht met de naam Dynamic Shield. Achteraan krijgt hij een dikkere bumper terwijl de lichten van de duurdere versies nu ledtechnologie gebruiken.
In het interieur is de modernisering minder opvallend dan aan de buitenkant. We zien nieuwe stoelbekledingen, stoffen deurbekleding, een betere connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto) in de topversie en een instrumentenbord met carbonlook. Kortom, het zit hem in de details. Anderzijds behoudt de Space Star zijn uitstekende binnenruimte en zijn voor dit segment vrij genereuze koffer (235 liter). Op dit prijsniveau bestaat de afwerking uiteraard vooral uit harde kunststoffen, maar de assemblage is zeer goed.
Qua motoren zingt de Space Star hetzelfde lied. Hij wordt nog steeds aangedreven door driecilinders van 1,0 en 1,2 liter. Ze zijn gebaseerd op hetzelfde lichtmetalen blok en ontwikkelen respectievelijk 71 pk (88 Nm) en 80 pk (106 Nm). Stop-start is tegenwoordig standaard, kwestie van de CO2-uitstoot terug te brengen naar respectievelijk 102 en 108 g/km (NEDC 2.0). Als optie kan de 1.2 worden gekoppeld aan een CVT-automaat.
Hoewel de uiterlijke retouches de Space Star verjongen, toont hij zijn ‘ware gelaat’ eens hij rijdt. Je ontdekt dan een onderstel dat zijn leeftijd niet kan wegmoffelen in combinatie met een zwaar en vaag stuur. Gelukkig scoort de Japanner wel door zijn op comfort afgestelde ophanging. De rest van de rijervaring wordt echter gekenmerkt door een beperkte demping van rolgeluiden en een te hoge zithouding met beperkte verstelmogelijkheden.
Met zijn startprijs van 11.490 euro nestelt de Mitsubishi Space Star zich in het midden van het segment. Toch biedt hij een vrij mooie basisuitrusting, met onder meer elektrische buitenspiegels, automatische lichten en ruitenwissers en moderne zaken als een noodrem in de stad en waarschuwing bij overschrijden van de wegbelijning. Met de 1.2 loopt de basisprijs op naar 14.190 euro, maar de uitrusting wordt dan ook uitgebreid met lichtmetalen 15-duimvelgen, een klimaatregeling, een snelheidsregelaar enzovoort.
De Space Star is niet extravagant maar ook geen ‘wit product’ en wint bij zijn facelift niet aan karakter. Maar op een paar kleine foutjes na kan deze ‘grote’ stadsauto nog steeds uitpakken met veel binnenruimte, een goede basisuitrusting en een laag prijskaartje.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?