Testen

Nieuwe Piaggio MP3: Geweldig alternatief

De Piaggio Group, nog steeds de vader van de beroemde Vespa, zorgde in 2006 voor een revolutie in de wereld van de tweewielers door er een derde wiel aan toe te voegen. De MP3, zoals de vreemde eend in de bijt was gedoopt, was vrij snel een succes.

  • Wouters Bruno
  • 28 augustus 2014
  • Piaggio
Voor- en nadelen

      Dat succes kwam er ook omdat hij geschikt was voor houders van een rijbewijs B. Sinds z’n lancering rolden er al 150.000 stuks van de band. De helft daarvan vond z’n weg naar Frankrijk, waarvan het gros in de regio rond de Franse hoofdstad rond rijdt. Het mocht dan ook niet verbazen dat de voorstelling van de nieuwe MP3 in Parijs doorging.

      In Frankrijk was de MP3 een gigantisch succes en de omliggende landen liepen eveneens warm voor de driewieler. De MP3 wist vaste voet aan de grond te krijgen in Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, Spanje en Nederland. De driewieler liet jaar na jaar stevige groeicijfers noteren en kwam zo mee aan de top van het GT-segment op de Europese markt: van 7% in 2007 naar 18% in 2013! De Piaggio Group was in een moeilijke markt jaar na jaar een opvallende stijger in de tabellen die de best verkochte scooters oplijstte. Ze staan aan kop in Duitsland (36% marktaandeel), in Italië (32%), in Nederland (27%), in België (24%), in Frankrijk (23%) en in Spanje (21%).

      Ambitie
      Piaggio steekt z’n ambitie niet onder stoelen of banken. Het wil een vooraanstaande rol spelen in het aanbieden van mobiliteitoplossingen en schuwt daarbij de innovaties niet. De MP3 belichaamt als geen ander die ambitie. Het concept van een driewielige scooter bestond niet tot hij door Piaggio werd gecreëerd en hij is goed op weg om - net zoals de Vespa - mobiliteit te herdefiniëren.

      Mijnheer Colaninno, voorzitter van de Piaggio Group, benadrukte op deze voorstelling nog een keer die visie: “Mobiliteit zal de komende jaren fundamenteel veranderen. Er komen nieuwe noden, ingegeven door de groei van grote metropolen. En dan hebben we het niet alleen over Parijs, Londen of New York, maar ook over Caïro, Sao Paulo, Delhi en Shanghai. Om aan deze nieuwe noden te kunnen voldoen, moeten we concepten durven bedenken die nog niet bestaan, nieuwe oplossingen durven voorstellen die we nog nooit hebben gedaan.” Vandaar ook de nauwe samenwerking tussen Piaggio en Harvard of het MIT in Boston.

      In afwachting van de nieuwe revolutie
      In afwachting van de nieuwe revolutie krijgen we een MP3 2.0 voorgeschoteld. 80% van de onderdelen is vernieuwd en daarbij werd gewerkt rond vier pijlers: veiligheid, comfort, styling en technologie.

      Het koetswerk kreeg meer vloeiende lijnen en is bevestigd aan nieuwe frame dat 35% stijver is dan het vorige. Het moet meer plaats en dus meer comfort bieden aan zowel de bestuurder als de passagier. Had de vorige versie nog een ferme achterpartij, mede door de achterkoffer daar, dan is de nieuweling voorzien van een strakkere derrière waarover het nieuwe en vooral langere zadel (van 630 mm naar 790 mm) is uitgestrekt.

      De bestuurder en de passagier genieten van meer ruimte, en die laatste kreeg bovendien nieuwe (inklapbare) voetsteunen. Onder het zadel beschik je over voldoende ruimte om twee integraalhelmen op te bergen (iets wat we niet hebben kunnen testen), of een tas van de je laptop. Tegenover een achterkant die opvallend onder handen is genomen, staat een voorzijde die subtieler is geëvolueerd. De voorruit is in drie standen instelbaar, de lichtblokken zijn hertekend, je beschikt nu over LED-dagverlichting, het stuur is herbekeken, net zoals het dashboard met z’n twee ronde klokken. Tussen die twee wijzerplaten zit een scherm waarop je een volgende zaken krijgt voorgeschoteld: gemiddeld verbruik, huidig verbruik, gemiddelde snelheid, maximaal behaalde snelheid, buitentemperatuur, waarschuwing bij ijzel, hoeveelheid brandstof en een dagteller.

      Infotainment
      Onder het dashboard zien we een handige opbergruimte met USB-aansluiting. Wie op de optielijst het PMP (Piaggio Media Platform) kiest die maakt via die aansluiting van z’n smartphone een tweede dashboard waarop je heel wat infotainment krijgt aangeboden. Het ene al wat nuttiger dan het andere. De Piaggio Group biedt deze optie stilaan op meer en meer modellen aan en gelooft blijkbaar erg in de meerwaarde ervan. Wij hebben zo onze twijfels, maar bon.

      Belangrijker is dat de wielen vooraan van 12” naar 13” zijn gegroeid. Daardoor krijg je grotere remschijven en ze zorgen ook voor een stabielere rit. Het blok onderging eveneens een aantal wijzigingen waaronder het toepassen van het ride-by-wire-systeem met twee mappings, ASR (voorkomt dat het achterwiel doorslipt) en ABS. Ook de in- en uitlaat werden onder de loep genomen, wat niet alleen voor een iets oorstrelender geluid zorgt, maar ook voor een glimlach aan de benzinepomp want het verbruik daalde met 15%. Het blok zelf ontwikkelt 40 pk en is goed voor een koppel van 45,5 Nm.

      Royale rit
      Zelfs in z’n nieuwe jasje blijft de MP3 een grote motorfiets. De twee wielen aan de voorzijde bepalen immers helemaal de visuele impact. Achter het stuur krijgen we een ruime en royale zit. Zelfs in die mate dat de kleinsten onder ons allicht moeite zullen hebben om met de voetzolen plat aan de grond te geraken. De motor is in z’n eco-modus voelbaar afgeknepen, maar dat is geen bezwaar. Aan de andere kant, hadden we op het vlak van geluid en trillingen toch iets meer verbetering willen zien.

      Onze MP3 wil er graag voluit voor gaan en wie de teugels laat vieren, merkt dat hij zich ook in de snellere stukken met plezier vastbijt. Het ASR springt vaak te hulp, zelfs op de droge stukken Parijse asfalt. De stabiliteit is prima en geeft veel vertrouwen voor iedereen die weinig of geen ervaring met motorfietsen heeft. Aan de andere kant, voor wie regelmatig met de scooter onderweg is, zal de voortrein behoorlijk zwaar aanvoelen.

      Ook de remmen boezemen veel vertrouwen in. Met het linkerhendel bedien je de achterrem. Met het rechterhendel de voorrem en met het pedaal aan je voet bedien je beiden. Aan remkracht geen gebrek. De remmen op onze MP3 hadden gerust wat meer bijtkracht mogen hebben, maar ze waren eigenlijk amper ingereden, want met slechts 350 kilometer op de teller, presteren remmen nu eenmaal nog niet op hun beste niveau.

      Het alternatief
      De MP3 is een geweldig alternatief voor de wagen en voor mensen die alleen een rijbewijs B hebben. Hij zal het moeilijker hebben om doorwinterde motor- en scooterrijders voor zich te winnen vanwege z’n gewicht en de invloed daarvan op de manier van rijden die toch wezenlijk verschilt van tweewielers. Dat doet echter niets af aan de puike kwaliteiten van de MP3 die met deze nieuweling nog maar eens worden bevestigd.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Piaggio Group.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km