Testen

Test: Porsche Taycan GTS, sensaties onder hoogspanning!

Het legendarische acroniem GTS is voor de liefhebbers van het merk uit Stuttgart synoniem voor sportiviteit, precisie en dynamisme. Maar slaagt de lettercombinatie er ook in om die kenmerken eer aan te doen bij een elektrische Porsche?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 15 december 2021
  • Porsche
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort 
  • Prestaties
  • Dynamiek
  • Gewicht 
  • Prijs 



GTS staat voor Gran Turismo Sport, en de initialen verschenen voor het eerst op de 904 in de jaren ‘60! Meer dan een halve eeuw later vinden de drie letters hun weg naar het volledige Porsche-gamma, met inbegrip van een model onder hoogspanning: de Taycan.

 In GTS-uitvoering maakt het elektrische model van Porsche van de gelegenheid gebruik om zich te tooien in een… break-koetswerk! Porsche brengt deze GTS immers als onuitgegeven Sport Turismo-uitvoering van zijn Taycan. Maar de GTS-kuur is ook beschikbaar voor de Taycan berline.

Sobere aanpassingen 

Aan de buitenkant bewaart deze Taycan GTS een zekere vorm van soberheid, ondanks het standaard 'Sport Design'-pakket, de specifieke velgen en heel wat GTS-logo's. Op praktisch vlak wint de Sport Turismo-versie ook aan kofferruimte, want het laadvolume groeit in dit geval van 446 naar 1.212 liter.

Eens achter het stuur zitten we in een cocon die sportiviteit ademt. Laag zittend en goed ondersteund door de standaard 'Sport Plus'-zetels, overschouw je een berg aan alcantara. Van de zetels, over het stuur tot het dashboard, het is overal! Maar het moet gezegd: hoewel de look van de GTS over het algemeen sportiever is, zit het hem vooral in de details. Het échte verschil wordt gemaakt onder het koetswerk.

De twee elektromotoren van de GTS worden rechtstreeks geleend van zijn grote broer, de Taycan Turbo. Iets "gedowntuned", leveren ze nog steeds 517 pk en zelfs 598 pk wanneer de Launch Control geactiveerd is. De ophanging en de achterwielsturing zijn specifiek afgesteld om de dynamiek te maximaliseren.

Efficiënt geweld! 

Met bijna 600 pk en een 0 tot 100 km/u sprint van 3,7 seconden wil je natuurlijk zien wat deze auto kan wanneer die kans zich voordoet! En jawel hoor, de acceleratie is bijzonder agressief en ook efficiëntie. De 3 cijfers op de snelheidsmeter lijken veel sneller aangetikt dan de officiële tijd. En de snelheid blijft maar oplopen! Wanneer je het circuit verlaat, moet je voortdurend één oog houden op het scherm dat dienst doet als instrumentencluster.

Het is duidelijk dat deze Taycan GTS de lat hoog legt wat acceleratie betreft . Maar dat vergeet je snel wanneer je een bocht neemt, zo indrukwekkend is zijn rijgedrag. Deze GTS neemt zijn bochten bijzonder vlak, alsof hij vastgelijmd, nee, vastgenageld is aan het wegdek! De besturing is uiterst scherp en precies. De kleinste aanraking van het stuurwiel en de bocht wordt verslonden alsof hij nooit bestaan heeft. Opnieuw, wat een efficiëntie!

Of je nu 20 rijdt of 120...

Het gemak waarmee hij bochten neemt, heeft hij te danken aan zijn extreem lage zwaartepunt, dat misschien zelfs wat té laag ligt. Het enige wat deze Taycan GTS niet op prijs stelt, zijn verkeersdrempels! De meest cassante exemplaren benader je stapvoets, zelfs met de voorvering opgetild. In alle andere omstandigheden blinkt hij ondanks zijn op sportiviteit gerichte onderstel ook uit door zijn comfort, en een stilte die eigen is aan zijn elektrische aandrijving. Of je nu 20 of 120 km/u rijdt, het is zo goed als onmogelijk om deze Taycan op fouten te betrappen. Om hem uit zijn kot te lokken, moet je de openbare weg verlaten en naar het circuit trekken. Gelukkig had Porsche het circuit van Mallorca ter beschikking voor deze eerste ontmoeting...

Overal als een vis in het water! 

517 pk, met zelfs een piek van 598 pk, 850 Nm koppel, een 0 tot 100 km/u sprint in 3,7 seconden en een top van 250 km/u, ... het doet een mens watertanden om er een paar rondjes op het circuit uit te persen. En deze elektrische GTS is er perfect op zijn plaats! Het circuit dat voor de gelegenheid voorzien was, maakte enkele stevige remmanoeuvres nodig. Je zou denken dat zijn gewicht van 2.295 kg deze berline parten zouden spelen, maar dat blijkt niet het geval. Ronde na ronde blijft het rempedaal consistent.

Eenmaal in de bochten kan je met de uitstekende besturing precies op de apex mikken. Of je nu een bocht in- of uitrijdt, er is geen greintje onderstuur of overstuur te bespeuren. Deze GTS verroert geen millimeter! De elektronica grijpt op het perfecte moment in om alles onder controle te houden. Je voelt nauwelijks de inmenging van de systemen, wat deze uitstap op het circuit duivels "gemakkelijk" en leuk maakt!

Als alle hulpsystemen uitgeschakeld zijn, kan deze beauty echter ook dansen. Maar dat is niet zijn favoriete discipline. Ondanks een krachtigere motor achteraan, moet je hem met harde hand dwingen om hem te laten driften. Laten we het er maar op houden dat hij weet hoe hij plezier moet maken, maar liever zijn efficiënte kant toont.

Aan het stuur voel je gelukkig niet dat je met een machine van meer dan 2 ton onderweg bent, maar de banden voelen dat wel. Ze hebben te lijden onder het overgewicht. We snappen waarom Porsche besloot het Sport Turismo-koetswerk tegelijkertijd met de GTS-uitvoering op de markt te brengen... in de kofferbak is plaats genoeg voor reservebanden!

Een beetje paradoxaal...

Verrassing: de GTS heeft de beste actieradius van alle Taycan-modellen! Hoe kan één van de meest sportieve en krachtige versies een rijbereik van 504 km per batterijlading claimen? De 93.4 kWh batterij is niet groter dan die in de andere versies, dus alles hangt in realiteit af van de voorste motor. Porsche heeft de programmering van de elektromotor vooraan herbekeken, zodat hij bij normaal rijden minder vaak draait. En het merk doet dat voor het volledige Taycan-gamma! Hoewel de GTS momenteel dus de grootste actieradius heeft, zijn ook de andere modellen vernieuwd, waaronder enkele voertuigen die al aan klanten geleverd zijn. Alle Taycan-modellen rijden dus voortaan verder, maar hun nieuwe cijfer is nog niet gehomologeerd.

Adembenemend!

Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt, kunnen we niets dan positiefs vertellen over de Taycan GTS, en wanneer het tijd is om via de kassa te passeren, wordt duidelijk waarom. De prijzen van de Taycan GTS en Sport Turismo GTS beginnen respectievelijk bij €134.249 en €138.352. Dat is veel geld waar je bovendien meer dan €40.000 aan opties bij moet tellen om auto's te krijgen zoals die waarmee wij konden rijden... Met zo'n prijzen is deze Taycan GTS op meer dan één manier adembenemend...

Ons verdict

Wanneer we de sleutels terug inleveren, kunnen we deze Taycan GTS niet veel verwijten. Stil en comfortabel in het dagelijks leven, toont hij zich ook op het circuit van een indrukwekkende efficiëntie. Een echt sportieve GT. Wij zouden hem kiezen in break-uitvoering, alleen al om meer bagage te kunnen vervoeren (en sets banden voor uitstapjes op het circuit). Maar de astronomische prijzen zijn natuurlijk eerder ontmoedigend...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben je op zoek naar een Porsche? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km