Testen

Test: Volvo C40 Recharge (2023), vorm of functie?

Ook de coupéversie van de Volvo XC40 krijgt een groter elektrisch rijbereik dankzij een vernieuwde aandrijflijn. Maar is de mooiere lijn van de C40 de offers waard op vlak van praktisch gemak?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 30 augustus 2023
  • Elektrisch
  • Volvo
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Groter bruikbaar rijbereik
  • Algemeen comfortniveau
  • Meer moderne look dan XC40
  • Gebrek aan instelmogelijkheden
  • Niet goedkoop
  • Zichtbaarheid naar achter

De Volvo C40 werd gelanceerd in 2021 als coupébroertje van de populaire XC40, en wordt net als die laatste in Gent gebouwd. Het verschil zit hem echter niet enkel in de carrosserie: in tegenstelling tot de XC40, kan je de C40 enkel met een volledig elektrische aandrijflijn krijgen. En om die elektrische C40 Recharge nog wat aanlokkelijker te maken, heeft Volvo hem voor modeljaar 2023 uitgerust met een nieuwe, meer efficiënte aandrijflijn die meer dan 500 km rijbereik belooft. Halen we dat ook in de praktijk?

Moderner dan de XC40

De neus van de C40 is identiek aan die van de XC40, maar al vanaf de A-stijl beginnen de verschillen, met een schuinere voorruit die uitmondt in een lager dak, dat blijft buigen tot aan de afgeronde achterklep. De C40 krijgt bovendien een meer moderne lichtsignatuur achteraan, waarmee hij beter aansluit bij de recentere EX30 en EX90. De gladdere look is ook daadwerkelijk wat gunstiger voor de stroomlijn, maar het verschil in actieradius blijft beperkt tot zo’n 10 kilometer.

Beperkt zicht

Met een lengte van 4,44 m, een breedte van 1,87 m en een hoogte van 1,59 meter is de Volvo C40 vooral iets lager dan de XC40. Het model is vrij compact, maar ook niet te klein. En dat merk je aan boord, want naast voldoende ruimte voorin (al is de zitpositie nogal hoog) is er ook op de achterbank voldoende ruimte voor volwassenen. Je zit er ook vrij comfortabel, behalve op de middelste zitplaats, waar je naast een minder comfortabele vorm ook te maken hebt met een middentunnel tussen de benen. 



De lagere daklijn brengt echter ook wat compromissen met zich mee. De koffer is met zijn volume van 413 liter iets kleiner (er is ook een frunk onder de 'motorkap'), en ook achteraan is er wat minder hoofdruimte beschikbaar. Deze twee zaken kunnen we echter nog door de vingers zien, want in beide gevallen blijft er nog voldoende ruimte over. Maar het zicht naar achteren is ronduit slecht door de flinterdunne achterruit, wat de dode hoek gevoelig vergroot. Wel handig: een startknop is er niet. De C40 Recharge schakelt zichzelf in zodra je gaat zitten en de transmissie in ‘D’ of ‘R’ zet, en schakelt zichzelf ook weer uit als je ‘P’ kiest en uitstapt.



Hallo Google

Sinds kort rust Volvo al zijn nieuwe modellen uit met een infotainmentsysteem van Google, dat het oude Sensus-systeem vervangt maar er in eerste opzicht quasi identiek uitziet. Pas als je in de menu’s van het verticale aanraakscherm duikt, merk je dat de mogelijkheden flink zijn toegenomen dankzij de samenwerking met de techgigant. Google Maps zit ingebouwd en je kan ook je favoriete apps downloaden, zoals Spotify, Waze of Chargemap. Je smartphone koppelen is dus niet per se nodig, maar Android Auto en Apple CarPlay (met kabel) zijn wel nog aanwezig.

Single of Twin

Onderweg ligt de nadruk bij de Volvo C40 Recharge duidelijk op comfort. De elektromotor is zo afgesteld dat je steelds zacht vertrekt, met een vermogenscurve die varieert naarmate de snelheid, ook met een constante druk op het gaspedaal. Echt uit zijn startblokken schieten doet de Single Motor dus niet, al heeft hij met zijn 252 pk meer dan voldoende pit om vlot te hernemen eenmaal je rijdt. Met de Twin Motor is dat wel anders, die laat zijn 408 pk duidelijk merken en schiet in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u – 2,5 seconden sneller dan de Single Motor. 

Comfort voorop

In de bochten merk je in beide gevallen echter wel nog wat koetswerkrol, een gevoel dat nog wat wordt versterkt door de hoge zitpositie en een licht gebrek aan zijdelingse steun van de zetels als je het tempo opvoert. Ook het stuur zelf mist gevoel en is niet zo direct, met bovendien een nogal gladde afwerking. Beter hou je je rechtervoet dus in toom, waarvoor de C40 je beloont met een soepele ophanging en een goede geluidsisolatie.

Tot 581 km in theorie

Het grote aandachtspunt van deze update is natuurlijk het verbruik, en daarmee het rijbereik met de vernieuwe elektrische aandrijflijn. De Extended Range-versies van de C40 halen hun stroom voortaan uit een batterij van 82 kWh (78 kWh netto), waarmee er een rijbereik van 581 km mogelijk zou moeten zijn volgens de WLTP-cyclus in het gunstigste geval (Single Motor Extended Range). De Twin Motor haalt 548 km, de Single Motor met een batterij van 69 kWh (67 kWh netto) haalt 487 km.

In de praktijk zijn de cijfers echter wat minder rooskleurig. Wij haalden met een Single Motor Extended Range een gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km, wat zou neerkomen op een rijbereik van slechts 411 km. Dat was echter inclusief een groot stuk snelweg, met iets meer stadsverkeer kan je wel rekenen op 450 km. Geen slechte score, maar tegelijkertijd ook ver verwijderd van wat Volvo belooft. 



Iets té minimalistisch

Verder hebben we ons licht gestoord aan het gebrek aan instelmogelijkheden, in het bijzonder voor de aandrijflijn. Het regeneratief remmen kan je enkel aan, uit of op de automatische stand zetten, die anticipeert op voorliggers maar daarbij ook wat te hard afremt. Een tussenstand is er niet, en ook naar een eco- of een sportmodus is het tevergeefs zoeken. Enkel de klimaatcontrole kan in een zuinigere stand worden gesteld, maar daarvoor moet je in de menu’s graven. Ook het bestuurdersdisplay is amper te configureren. Een gevolg van het Scandinavische minimalisme, maar een extra knopje of twee zou welkom zijn.

Prijs Volvo C40 Recharge 2023

Goedkoop is een elektrische premium SUV nooit, ook als het om een compact model gaat als de Volvo C40 Recharge. Met zijn vanafprijs van 52.150 euro (Single Motor Core) is hij precies 1.500 euro duurder dan een equivalente XC40. Het is wel een van de weinige SUV-coupés in zijn segment, als dat iets waard is voor jou. Vergeleken met zijn concurrenten is het nog steeds een redelijk goede koop, enkel de ruimere Tesla Model Y doet beter (47.970 euro). De Ioniq 5 (54.499 euro) en de BMW iX1 (60.860 euro) zijn beduidend duurder. Voor de beter uitgeruste Plus betaal je minstens 55.700 euro, de complete Ultimate kost minimaal 60.250 euro, al krijg je daarvoor ook direct de Extended Range-batterij. Op de andere uitvoeringen is dat een (aan te raden) meerkost van 1.900 euro, de Twin Motor kost nog eens 4.050 euro extra.

Ons verdict

De Volvo C40 Recharge heeft voor 2023 een van zijn belangrijkste pijnpunten aangepakt: zijn stroomverbruik, waarmee niet enkel het rijbereik er flink op vooruit gaat, maar waarmee ook de gebruikskosten worden gedrukt. Onderweg blijft het een echte allemansvriend, met veel comfort, maar de ruimte en het praktische gemak worden beperkt door de lagere daklijn. Daarnaast zijn er maar weinig instelmogelijkheden voor het rijgedrag en de displays aan boord. Maar dat neemt niet weg dat Volvo een geslaagd en aantrekkelijk totaalpakket heeft gemaakt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km