Testen

BMW 420d Cabriolet vs Mercedes C 220d Cabriolet: dubbelagenten

Mercedes maakt voor het eerst een cabrioletversie van zijn C-Klasse. De uitgelezen rivaal voor de BMW 4-Reeks Cabriolet dus. Maar welke coupé/cabriolet speelt de rol van dubbelagent het best?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 september 2016
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A6 allroad
    BMW

      Hoewel cabriolets elk jaar minder aftrek vinden, blijven de premiummerken trouw op post. De cabrioletfamilie bij Mercedes telt zelfs een nieuw lid. Voor de eerste keer in zijn lange carrière haalt de C-Klasse het dak eraf.

      Daardoor zijn er heel wat dakloze Mercedessen. Haal even diep adem: als je de Smart ForTwo Cabriolet en de roadsterversie van de AMG GT niet meetelt, omdat ze nog moeten worden voorgesteld op het salon van Parijs, heb je de keuze tussen de C, E, SLC, SL, S,…

      Lichte sfeer

      Net als de andere vierzitscabrio’s van Mercedes krijgt de nieuwe telg van de familie een stoffen dak. Met zijn wegklapbaar stalen dak lijkt de BMW 4-Reeks de beste dubbelagent om de zomer én de winter aan te kunnen. Maar voor een betaalbare prijs (€ 250) hoeft de C-Klasse Cabriolet met een geïsoleerde kap geen schrik te hebben voor negatieve temperaturen. ’s Winters zou de thermische isolatie even efficiënt moeten zijn als dat van het stalen dak van de 4-Reeks Cabriolet.

      Dat is alvast het geval wat geluidsisolatie betreft. Het metalen dak van de Beier heeft wel als voordeel dat het een grote achterruit en relatief fijne C-stijlen herbergt. Daardoor baadt het interieur in het licht en is het zicht rondom uitstekend. Dat is het enige verwijt dat je de soepele kap van de C-Klasse kunt maken: zijn “schietgat” achteraan verstoort het zicht schuin naar achteren bij manoeuvres.

      Goocheltruc

      De C-Klasse Cabriolet kan zich wel al rijdend van zijn dak ontdoen. Het duurt 20 seconden om naar zomermodus te switchen zonder stil te staan, tot 50 km/u. Om de BMW zijn goocheltruc te laten uitvoeren met het complexere stalen dak van de 4-Reeks Cabriolet, moet je stilstaan. Nu ja, je kan het dak al rijdend wegklappen tot 18 km/u. Misschien dus beter even aan de kant gaan staan voor je 20 seconden aan claxons moet aanhoren.

      Maar als je stilstaat, kan je de ingenieuze techniek van deze goocheltruc wel bewonderen. Om de achterkant van de 4-Reeks niet op te zadelen met een massieve afdekking, koos BMW voor een stalen dak uit drie delen die boven elkaar komen te liggen. Daardoor ziet de Beier er slanker uit dan de coupé-cabriolets met twee dakpanelen.

      Mercedes-afwerking

      Aan boord biedt de C-Klasse Cabriolet een moderner, meer technologisch en beter afgewerkt dashboard. Het interieur van de 4-Reeks oogt klassieker, en zelfs bijna “verouderd”, maar bewaart de klassieke kenmerken van een sportwagen: een versnellingspook, zelfs voor de automaat, die perfect in de hand ligt op de middenconsole en een lagere rijhouding.

      Met zijn soepele kap houdt de C-Klasse meer kofferruimte over als cabriolet (285 l). Met zijn panelen opgevouwen in de koffer houdt de 4-Reeks slechts 220 l over. Met het dak op zijn plaats stijgt het volume tot 370 l voor de BMW en 360 l voor de Mercedes. Maar de vorm van de koffer van de C-Klasse is makkelijker bruikbaar.

      In de wind

      Op de achterbank is de 4-Reeks Cabriolet meer uitnodigend: de passagiers zitten er minder benauwd. Rij je dakloos met passagiers, dan is de C-Klasse Cabriolet toch comfortabeler. Het ingenieuze Aircap-systeem combineert een lamel boven de voorruit en een windscherm achter de achterpassagiers om het interieur beter te beschermen tegen windgeluiden.

      Ze breken uiteraard een beetje de lijn, maar aan boord zie je ze in elk geval niet. Installeer je het klassieke windscherm van de 4-Reeks Cabriolet (dat de achterste plaatsen opoffert), dan is het interieur eveneens even goed beschermd. In beide gevallen kan je profiteren van de zetelverwarming en nekverwarming vooraan om mooie winterdagen met de haren in de wind te trotseren.

      8 of 9

      Onderweg valt de C-Klasse Cabriolet op door zijn uitstekende verhouding tussen rijcomfort en dynamiek. Zijn vooras, aangestuurd door een verbazend direct stuur, is voldoende snedig. Met een iets minder vergevingsgezinde demping is de 4-Reeks Cabriolet nog iets dynamischer, al lijkt zijn stijfheid de duimen te moeten leggen tegenover de Mercedes op slecht wegdek.

      De viercilinder diesel van de 420d is ook iets explosiever dan die van de C 220d. Maar vooral de ZF-achttrapsautomaat van de BMW is aangenamer in gebruik dan de 9G-Tronic van Mercedes, die af en toe onaangename schokken doorlaat.

      Besluit

      De C-Klasse heeft zijn entree in de kleine wereld van de cabriolets niet gemist. Hij zet de traditie van de vierzitscabrio’s bij Mercedes perfect verder, met zijn comfort en perfecte afwerking. Met zijn soepele kap beschik je bovendien over praktische aspecten die dagelijks bruikbaar zijn. De BMW 4-Reeks Cabriolet is iets minder stijf en iets minder verzorgd afgewerkt. Maar zijn wegklapbaar stalen dak uit drie delen zorgt voor een licht interieur en een elegante lijn. Zijn interieur is ook iets meer uitnodigend wanneer je met vier passagiers rondrijdt met het dak op zijn plaats.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km