Testen

Test: Volvo EX30, elektrisch in IKEA-stijl

Volvo lanceert zijn compacte elektrische SUV, die een verzorgd design combineert met een interessante packaging en enkele slimme snufjes om zijn prijs te drukken. Een bestseller in wording!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 maart 2024
  • Volvo
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke look
  • Rijgedrag, comfort
  • Explosieve prestaties
  • Handig compact formaat
  • Uitrustingsmissers
  • Ergonomie (alles via touchscreen)
  • Binnenruimte achterin, kleine koffer
  • Verbruik in de praktijk

Samen met de grote EX90 breidt Volvo zijn gamma van elektrische SUV’s uit met een compact model, de EX30. In tegenstelling tot de XC40 Recharge en C40 Recharge (die sinds kort EX40 en EC40 worden genoemd), die nog op een gemengd platform staan, zijn deze twee nieuwelingen gebaseerd op een architectuur die exclusief ontworpen is voor elektrische mobiliteit. De EX90 deelt zijn forse basis met de Polestar 3 en Lotus Eletre, maar de EX30 staat op een compacter elektrisch platform dat ook door diverse andere merken binnen de Chinese Geely-groep wordt ingezet. 

Het gaat hier om het SEA-platform dat reeds wordt gebruikt door de Zeekr X en Smart #1. Net als die twee wordt de Volvo EX30 geproduceerd in China. Maar gezien de hoge verkoopverwachtingen in Europa (en de waarschijnlijke aanstaande invoerheffingen op Chinese modellen die naar Europa komen), heeft Volvo al aangekondigd dat het zijn EX30 ook in zijn Belgische fabriek in Gent wilt produceren vanaf 2025.



Alles van een grote

Op esthetisch vlak neemt de EX30 de nieuwe designtaal over van Volvo, die we voor het eerst zagen op het topmodel EX90. Vooral aan de neus, met zijn gladde grille die geflankeerd wordt door pixelkoplampen in de vorm van de hamer van Thor. Maar ook aan de achterzijde, waar de schouderlijn de lichtblokken in twee verticale delen splitst. De EX30 heeft ook zeer uitgesproken wielkasten en kleine glasoppervlakken, wat hem een stoere look geeft. Qua design is het ook mogelijk om te kiezen voor een opvallende gele lakkleur (Moss Yellow). Maar de rest van het kleurenaanbod is een pak conservatiever (lichtblauw, grijs, wit en zwart). Voor de liefhebbers komt er binnenkort ook een EX30 Cross Country met een nog meer avontuurlijke uitstraling.

Compact formaat

Met een lengte van slechts 4,23 m zit de EX30 aan een vergelijkbaar formaat van de oude ‘coupé’ C30 (4,25 m), die midden de jaren 2010 uit het gamma werd gehaald. Daarmee is de EX30 21 cm korter dan de EX40 en is hij dus nog meer geschikt voor in de stad. Hij draait praktisch om zijn eigen as! Toch is de binnenruimte nog redelijk praktisch voor dit formaat. De zitruimte achterin is voldoende voor middelgrote volwassenen (al is het middelste zitje nogal smal). Maar de zitpositie is niet erg comfortabel door de hoge vloer en de lage bank. Kies je voor de topversie Ultra, dan krijg je direct ook een groot glazen panoramadak dat voor extra ruimtegevoel zorgt.

Gezien het compacte formaat blijft de kofferruimte echter matig. Je krijgt 318 liter, maar 61 liter daarvan zit onder de dubbele bodem (904 liter met de achterbank neergeklapt). Een leuk detail is een opschrift dat meteen duidelijk maakt wat er aan boord past... en wat niet.

Op praktisch vlak is er ook nog een kleine laadruimte onder de motorkap. Maar het is echt maar een klein vakje (7 liter), waardoor je je laadkabel netjes moet oprollen om hem er in te kunnen opbergen.

Uitgekleed tot in het extreme

Aan boord sprint het extreme minimalisme van het interieur meteen in het oog. Een mix tussen (zeer) strak Scandinavisch design, de keuze om alles via het aanraakscherm te bedienen à la Tesla en... maximale besparingsmaatregelen! Het geheel ziet er wel vrij goed uit. Maar sommige details gaan al snel frustreren in gebruik. Het totale gebrek aan instrumentenpaneel of head-up display (zelfs niet in optie) verplicht je om je blik af te wenden naar de tablet op het dashboard om je snelheid te kennen. Je moet ook via het centrale scherm gaan om je spiegels in te stellen, je lichten aan te steken, de zetelverwarming te activeren, het handschoenenkastje te openen, de temperatuur aan boord te regelen, enzovoort. Gelukkig reageert het verticale aanraakscherm van 12,3 inch snel, met ook een efficiënte algemene werking dankzij Android Automotive.

Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de toetsen op het stuur, waarmee je onder meer het audiosysteem en de cruise control bedient. Die touchknoppen hebben een wel zeer trage reactietijd.

Te veel bespaard?

Het uitgeklede kantje van de EX30 merk je niet enkel aan zijn bedieningen. Overal heeft Volvo maximaal ingezet op kleine besparingen om de productiekost van de EX30 zoveel mogelijk te drukken, zelfs tot aan de schakelaars voor de ruiten of het audiosysteem. Hoewel de soundbar onder de voorruit overtuigend klinkt als je vooraan zit, is het rendement een pak minder op de achterbank. Een echt handschoenenkastje is er ook niet, enkel een klein luikje onder het scherm. Gelukkig is er voldoende opbergruimte aan boord, maar het is dus niet altijd mogelijk om je spullen uit het zicht te leggen van buitenstaanders.



Nog besparingsmaatregelen die gaan storen in gebruik: er is geen echte sleutel meer om de EX30 vanop afstand te openen of te ontgrendelen, enkel een ‘kaart’ voor keyless entry of je smartphone. Enkel de bestuurdersdeur is bovendien uitgerust met een aanraakgevoelige zone om de auto op slot te doen.

Compleet aanbod

Op mechanisch vlak brengt de EX30 een vrij ruim aanbod met zich mee. De instapversie Single Motor heeft, zoals zijn naam al aangeeft, een enkele elektromotor op de achteras. Die ontwikkelt al 200 kW (272 pk) en 373 Nm koppel. Daarbij kan je kiezen voor de goedkopere LFP-batterij van 51 kWh (334 km WLTP-autonomie), of upgraden naar de krachtigere NMC-batterij met 69 kWh in het geval van de Single Motor Extended Range (476 km WLTP). In beide gevallen zijn de prestaties al meer dan voldoende: een topsnelheid van 180 km/u en een 0-100 km/u in 5,7 seconden, of 5,3 seconden als Extended Range (die slechts 10 kilo zwaarder is en waarvan de batterij sneller zijn energie aan de elektromotor afgeeft).

Voor sportievere chauffeurs is het ook mogelijk om de EX30 als Twin Motor Extended Range te bestellen, zoals ons testmodel. Dan krijg je de ‘grote’ NMC-batterij (450 km WLTP), maar ook een extra elektromotor van 115 pk (156 kW) die de voorwielen aandrijft. Het geheel ontwikkelt 315 kW (428 pk). Maar in alle eerlijkheid is dit te veel voor deze wagen (en nochtans zijn we niet vies van een beetje plezier). Je wordt in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u gekatapulteerd! Ofwel quasi even snel als een Porsche 911 GT3... Is dat echt nodig in een compacte SUV met vage bedieningen en een onderstel dat nog heel wat koetswerkbewegingen toelaat? Bovendien is het met deze versie in de praktijk moeilijk om onder de 25 kWh/100 km te geraken op de snelweg, wat de effectieve actieradius doet krimpen tot zo’n 250 km.

Overtuigend in gebruik

Naast de kleine gebreken die we hem kunnen verwijten, moeten we wel toegeven dat de EX30 aangenaam is in gebruik. Naast zijn interessante formaat is de EX30 ook fijn om mee te rijden. Hij kan een goed compromis tussen comfort en dynamiek voorleggen. Je beschikt ook over tal van moderne rijhulpsystemen. Maar de bestuurdersmonitoring die kijkt of je wel oplet tijdens het rijden, is wat te nerveus. Het is zelfs wat paradoxaal, aangezien het systeem niet twijfelt om je eraan te herinneren om voor je te kijken... wanneer je gewoon je snelheid wilt aflezen op het centrale aanraakscherm!

Prijs Volvo EX30 2024

De EX30 Single Motor is verkrijgbaar in België vanaf 38.990 euro als Core. Het is de enige versie die in aanmerking komt voor de premie van 5.000 euro voor elektrische modellen in Vlaanderen. De Single Motor Extended Range begint dan weer bij 44.260 euro. In beide gevallen kan je nog upgraden naar de middelste Plus-uitvoering voor zo’n 3.000 euro. De Single Motor Extended Range is ook verkrijgbaar als complete Ultra voor 50.960 euro. Voor de liefhebbers van straffe prestaties (in een rechte lijn) wordt de topversie Twin Motor Extended Range aangeboden als Plus (50.510 euro) of als Ultra (53.660 euro).

Ons verdict

Als je eenmaal gewend bent aan zijn ergonomie van alles via het aanraakscherm te bedienen, en aan zijn kleine uitrustingsmissers, weet de Volvo EX30 wel te overtuigen. Hij heeft een interessant formaat en biedt knappe prestaties voor het geld. En dat alles met een design dat wat ons betreft een schot in de roos is.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo ? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km