Testen

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Volvo duwt zijn ecologische ambities steeds een beetje verder door met de komst van plug-inhybrides en ‘light’ hybrides in zijn gamma. Wij namen het stuur van de onlangs opgefriste S90 in de versie B4 Mild Hybrid, tegenwoordig het toegangskaartje van het gamma.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 februari 2021
  • Volvo
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare veiligheidsuitrusting
  • Interieursfeer
  • Kwaliteit van de materialen
  • Uitstekend comfort
  • Geen pluimgewicht
  • Gevoelloze besturing
  • Vorm en moduleerbaarheid koffer

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Naast de plug-inhybride S90 van 390 pk kan je tegenwoordig ook rekenen op de S90 B4. Voor wie daar nog aan zou twijfelen bewijst dit duo dat Volvo meer dan ooit toegewijd is aan de grote revolutie die de autosector vandaag doormaakt. De operatie begon met het droogweg schrappen van alle dieselmotoren. Vandaag gaat ze verder met de hybridisering en op termijn de elektrificatie van het gamma. Dat laatste is nu al begonnen met de SUV XC40.

‘Discrete’ hybridisering

Technisch gezien gebruikt de S90 B4 een benzineviercilinder van 1.969 cc met drukvoeding, die 197 pk en een koppel van 300 Nm ontwikkelt. Zijn kracht wordt aan de vooras doorgegeven via een achttrapsautomaat. Daar komt nog een alternator-starter bij die de motor ondersteunt om hem vloeiender te laten rijden en tegelijk het verbruik en de uitstoot aan de uitlaat te verminderen. De tandem werkt behoorlijk goed en helpt deze grote berline aan een normverbruik van zo’n 6 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 136 g/km.

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Het mildhybride systeem van Volvo recupereert energie bij het remmen om een batterij van 48V op te laden. De alternator-starter gebruikt die energie vervolgens om de verbrandingsmotor een duwtje in de rug te geven bij het hernemen. Voor de bestuurder maakt dit systeem de auto zachter, met hernemingen die krachtiger maar niet brutaler verlopen, een beetje alsof je wat meer koppel ter beschikking hebt bij lage toerentallen. En omdat de benzinemotor hulp krijgt, verbruikt hij uiteraard wat minder, waardoor het rijbereik van dezelfde tank benzine iets toeneemt.

Meer comfort dan sport

Liefhebbers van een sportieve rijstijl gaan beter ergens anders kijken. Onze S90 en zijn zeer tamme automatische versnellingsbak houden er namelijk niet van om te worden opgejaagd. Deze Volvo heeft ambities die mijlenver verwijderd zijn van die van zijn Duitse rivalen, met een heel sereen karakter dat van nature aanzet tot een ‘zen’ rijstijl.

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Zoals een echte Volvo schittert de S90 door zijn uitzonderlijke comfort. Dat dankt hij vooral aan de ophanging, die oneffenheden perfect verteert, zelfs met de 20-duimsvelgen. Ook de stoelen van de berline zijn van topniveau, met een foutloze ondersteuning en tegelijk een zacht gevoel voor zijn inzittenden. Een compromis dat de perfectie benadert.

Luxe, rust en sereniteit

Nog steeds in het interieur vinden we typische Volvo-stoelen, die zowel minimalistisch als functioneel zijn. Alles valt op natuurlijke wijze in de hand en lijkt op de juiste plaats te staan. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot verticaal aanraakscherm, een beetje zoals een tablet. Ook hier verloopt de bediening zeer eenvoudig en intuïtief. In de optiecatalogus vind je voor het infotainmentsysteem navigatie, Android Auto en Apple CarPlay, DAB-radio en, kers op de taart, een uitmuntend audiosysteem ontwikkeld in samenwerking met het Britse Bowers & Wilkins. Als we in deze perfecte wereld een minpunt zouden moeten aanduiden, dan is het de afwezigheid van fysieke knoppen voor de bediening van de airco en de ventilatie. Het audiosysteem beschikt daarentegen over zeer praktische fysieke sneltoetsen net onder het scherm.

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Aan de top qua veiligheid

Op het vlak van veiligheid stippen we de botswaarschuwing aan, die ’s nachts even goed werkt als overdag en die zelfs voetgangers en fietsers herkent, maar ook grote dieren. Deze Volvo S90 krijgt ook het Pilot Assist mee, dat goed is voor semizelfstandig rijden. Een laatste ingebouwde element is de efficiënte parkeerassistent dankzij een 360-gradencamera en een automatische parkeerfunctie. Praktisch gezien het formaat van dit gevaarte.

Hoeveel kost hij?

In België is de Volvo S90 verkrijgbaar vanaf 55.750 euro. Vervolgens kan je kiezen tussen de versies Inscription (55.750 euro) en R-Design (56.100 euro). Daarna is er nog een reeks opties die te maken hebben met comfort, uitrusting en ‘look’ voor deze Scandinavische berline. Zijn tarieven zijn vrij redelijk in vergelijking met bij de Duitse concurrentie, en dat terwijl Volvo duidelijk inzet op originaliteit en kwaliteit.

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Ons verdict

Door een resoluut andere weg in te slaan dan de concurrentie onderscheidt Volvo zich met uitgekiende en verleidelijke producten. Door zijn zen-interieur met warme materialen, zijn serene rijgedrag en zijn tegelijk sobere en elegante look die in niets is veranderd door de recente facelift vormt deze S90 B4 een mooi alternatief om ernstig in overweging te nemen wanneer je op zoek bent naar een berline die tegelijk ruim en comfortabel is.

Test: Volvo S90 B4 Mild Hybrid, Scandinavisch alternatief

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo S90 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo S90 zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km