Testen

Test: Volvo XC60, Scandinavische wellness

Hoewel hij niet meer zo jong is, is de XC60 nog altijd even ‘zen’. Deze Zweedse SUV cultiveert het gevoel van een Scandinavische wellness, en dat met een stevige dosis elektrificatie in het geval van de plug-in hybrides, die onlangs een update kregen.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 02 augustus 2023
  • Volvo
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Sfeer binnenin en algemeen comfort
  • Up-to-date Google infotainmentsysteem
  • Interessant rijbereik voor de plug-in hybrides
  • Niet meer van de jongste…
  • Ergonomie van het centrale scherm
  • Stuurbekrachtiging mocht meer feedback geven

Volvo XC60 Ext 01

De huidige XC60 werd in 2017 voorgesteld en is dus niet meer zo jong… Maar doorheen de jaren werd hij verder verfijnd om beter weerwerk te bieden tegen de dreiging van stevige concurrenten, zoals de Audi Q5, BMW X3 of Mercedes GLC. Verder zien we ook de Land Rover Discovery Sport, Jaguar F-Pace en Mazda CX-60 als concurrenten voor de Zweed. En net als die modellen blijft ook de Volvo verkrijgbaar als plug-in hybride.

Volvo XC60 Ext



De rust zelve binnenin

Terwijl het koetswerkdesign eerder klassiek is, weet deze Volvo vooral te verleiden met zijn schoonheid binnenin. Het is aangenaam toeven aan boord, waar je een typisch Scandinavisch en puur gelijnd meubilair vindt. De materialen en natuurlijke stoffen (of in elk geval natuurlijk ogend…) zijn aangenaam om te zien en om aan te raken. De algemene look van het interieur is origineler en gezelliger dan dat van zijn Duitse concurrenten. Je ervaart hier een zeker zen-gevoel. En je ademt ook gezonder: je kan kiezen voor een betere luchtfilter die tot 95% van de fijnstofdeeltjes (PM 2,5) uit het interieur houdt. Het systeem monitort zelfs het fijnstof- en pollen-niveau buiten het voertuig.

Volvo XC60 Int



Google ingebouwd

Achter het stuur vind je in plaats van de klassieke tellers standaard een multifunctioneel scherm met een diameter van 12,3 duim, waarop navigatiekaarten in het groot getoond kunnen worden. Er is ook een verticaal geplaatst centraal aanraakscherm dat eruitziet als een tablet. Daarmee bedien je de navigatie en het infotainmentsysteem, dat op Android Automotive draait (maar ook compatibel is met Apple CarPlay): dat zorgt voor Google Maps-kaarten die constant up-to-date zijn. De routebegeleiding is bijzonder efficiënt en de kaartenresolutie is een lust voor het oog.

Je kan ook rechtstreeks uit de Google Play Store apps downloaden op het scherm, zonder dat je daarvoor je telefoon moet koppelen, maar wel inloggen op je Google account. Het enige minpunt wat de connectiviteit betreft: de ergonomie van het centrale scherm laat te wensen over (menustructuur). Gelukkig doet de stemassistent van Google uitstekend zijn werk...



Als in een fauteuil

Zoals steeds bij Volvo zijn de zetels erg aangenaam en comfortabel. Echte fauteuils die een zegen zijn tijdens lange ritten. En de achterbank is praktisch even zacht als de zetels vooraan, wat zeker niet bij alle merken het geval is. Maar zoals steeds in dit segment is de middelste plaats achterin eerder smal. Om wat licht meer te brengen in het interieur kan je ook kiezen voor een panoramisch open dak.

Volvo XC60 In

Het koffervolume zit in de middenmoot van het segment, zonder meer. Maar we waarderen wel dat de plug-in hybride varianten praktisch hetzelfde koffervolume bieden als de versies met verbrandingsmotor (want de batterij is grotendeels ingebouwd in de middentunnel, niet onder de koffervloer).



Benzine of diesel

Het gamma van verbrandingsmotoren in de XC60 bestaat uit één benzine (een 2 liter met 197 pk en voorwielaandrijving) en één diesel (een 2 liter met ook 197 pk, naar keuze met voor- of vierwielaandrijving). Beide zijn voorzien van 48V micro-hybride techniek die de verbrandingsmotor een beperkte elektrische boost geeft om het verbruik wat te temperen. Beide motoren doen hun werk goed, maar missen wat karakter.

Volvo XC60 Ext

Plug-in hybrides up-to-date

De XC60 bestaat ook in twee benzine/elektrische plug-in hybride uitvoeringen (T6 en T8), die respectievelijk een totaalvermogen bieden van 350 en… 455 pk! Beide zijn bijzonder snel (0-100 km/u in 5,7 of 4,9 seconden) en standaard uitgerust met vierwielaandrijving. In elektrische modus zijn deze versies van de XC60 achterwielaangedreven: de elektromotor is op de achteras geplaatst. En hij levert genoeg vermogen (145 pk, tegen… 87 pk voor de update in 2021), zodat de SUV vlot mee kan met het verkeer.

Volvo XC60 Ext

Ook de batterij kreeg eind 2021 een update, waarbij de brutocapaciteit steeg van 11,6 kWh naar 18,8 kWh (14,7 netto), wat ervoor zorgt dat het rijbereik in 100% elektrische modus er sterk op vooruit gaat en de CO2-uitstoot daalt. Volgens Volvo kunnen de plug-in hybride versies van de XC60 nu tussen de 67 en 78 kilometer afleggen door enkel gebruik te maken van hun elektromotor. Reken in de praktijk op zo’n 60 km, wat al niet slecht is. En reken op minimaal 2u30 om het batterijpakket volledig op te laden (de boordlader kan 6,4 kW aan). 



Een geruststellende SUV

Wat de dynamische kwaliteiten betreft, biedt de XC60 een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging, vooral wanneer je kiest voor de optionele luchtvering. Deze SUV biedt een neutraal en aangenaam rijgedrag, maar de besturing is soms wat te licht en artificieel naar onze smaak. Maar zoals het een goede Volvo betaamt, is ook de XC60 voorzien van talloze veiligheidssnufjes en rijhulpmiddelen allerhande, waaronder een semiautomatische piloot (Pilot Assist) die vrij efficiënt zijn werk doet.

Volvo XC60 Ext

De prijs van de Volvo XC60

De prijs van de basisversie met benzinemotor start aan € 55.300, de diesel aan € 57.500 en de plug-in hybride T6 aan € 65.950. Welke versie je ook kiest, de verhouding prijs/uitrusting is interessant in het segment, maar de restwaarde is wat lager dan die van de Duitse premium-concurrenten. De garantie is ook wat mager, met een minimale wettelijke garantieduur (2 jaar). Optioneel kan je natuurlijk kiezen voor een garantieverlenging. En net zoals de meeste van zijn concurrenten geldt er voor de batterijen standaard een langere garantietermijn (8 jaar of 160.000 km).

Volvo XC60 Ext

Ons verdict

Doorheen de jaren wisten we deze XC60 altijd al te appreciëren omwille van zijn bijzondere en typisch Scandinavische karakter en het heilzame gevoel dat hij biedt in het dagdagelijkse gebruik. Ook qua prestaties staat hij er, en ook de verhouding prijs/uitrusting is aantrekkelijk. Een interessant alternatief voor de ‘premium’ concurrenten van de Duitse autobouwers dus.

Volvo XC60 Ext

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo XC60? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo XC60-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km