Testen

Test: Volvo XC90, tijdloos praktisch

Is de XC90 nog steeds de moeite waard, nu de volledig elektrische EX90 binnenkort op de markt komt? Het antwoord achter het stuur van de T8 plug-inhybride.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 oktober 2023
  • Volvo
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 7 echte zitplaatsen
  • Modulariteit
  • Tijdloos Scandinavisch design
  • Comfort
  • Duur
  • Verbruik benzinemotor
  • Enkel nog met viercilinder benzinemotoren...

Wist je dat de Volvo XC90 binnenkort aan zijn negende productiejaar begint? En we moeten zeggen dat de grote Scandinavische SUV nauwelijks rimpels heeft gekregen. Toegegeven, ondanks zijn lengte van 4,95 m, zijn breedte van 2,01 m en zijn hoogte van 1,78 m kijken er niet veel mensen naar om, maar het is toch moeilijk om te geloven dat hij binnenkort 10 kaarsjes uitblaast! Toch als hij op dat moment nog wordt verkocht. Hij kreeg een zeer lichte facelift voor modeljaar 2023, maar de XC90 wordt helaas niet vernieuwd voor een derde generatie. Hij wordt namelijk vervangen door de volledig elektrische EX90, waarmee hij een tijdje samenleeft alvorens het gamma te verlaten.



Google redt de XC90!

Aan boord beginnen de jaren echter een beetje te tellen. Ondanks het feit dat het model alweer in 2015 werd gelanceerd, is de bestuurderspost van de XC90 uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 12 inch, dat optioneel wordt bijgestaan door een head-up display. Beide schermen zijn echter niet heel erg personaliseerbaar, wat een eerste hint is naar de leeftijd van de Zweedse SUV. Maar wat hem echt verraadt, is zijn centrale en verticale aanraakscherm van ‘amper’ 9 inch, met een infotainmentsysteem dat niet het meest recente of aantrekkelijke is van de markt. Het reageert wel nog vlot genoeg en is redelijk gemakkelijk in gebruik, ondanks de soms kleine knoppen. Nog een teken van zijn leeftijd: Apple CarPlay is enkel bruikbaar met een kabel.



Desondanks blijft het infotainmentsysteem van de XC90 nog steeds erg capabel dankzij de recente toevoeging van Google! Daarmee krijg je niet enkel de beste stemassistent op de markt, maar kan je ook genieten van ingebouwde apps als Spotify of YouTube, die je via de Google Play Store kan downloaden. En ook het beste navigatiesysteem in de vorm van Google Maps is beschikbaar. De XC90 is daarmee een van de weinige auto’s waarin we het niet nodig vonden om onze smartphone aan te sluiten. OK Google, goed gedaan. Maar rijden in de XC90 is meer dan enkel een handig infotainmentsysteem. Je geniet ook van een kwaliteitsvolle afwerking en materiaalkeuze, met bovendien zeer comfortabele zetels.

Modulair en 7 echte zitplaatsen

Dankzij zijn wielbasis van 2,98 m is er aan plaats geen gebrek aan boord van de XC90, en dat geldt voor elke plek aan boord. De passagiers op de tweede zitrij genieten zelfs van 3 individueel kantelbare en verschuifbare zetels. En hoewel de middelste plek wat smaller is dan de rest, compenseert hij dat met een geïntegreerd kinderzitje. Vergeet niet dat de XC90 standaard is uitgerust met 7 volwaardige zitplaatsen! Zijn koffer biedt 680 liter opbergruimte als 5-zitter tot 1.856 liter met alle zetels neergeklapt. Zit je met 7 aan boord, dan kan je nog rekenen op iets meer dan 300 liter aan kofferruimte. Volumes die met ‘slechts’ 40 liter worden ingeperkt bij de plug-inhybride XC90. Een uitstekende gezinswagen, dus!



Viercilinder benzine als milde of plug-inhybride

Volvo is onlangs helemaal gestopt met de verkoop van dieselauto’s, de XC90 is dan ook nog maar beschikbaar met twee motorisaties. De eerste is een mild hybride 2 liter-viercilinder benzinemotor die 184 kW (250 pk) en 350 Nm ontwikkelt. Voldoende vermogen om de 2.105 kg zware Zweedse SUV in 7,7 seconden naar 100 km/u te stuwen, terwijl hij een gemiddeld verbruik kan voorleggen van 8,7 tot 9,6 l/100 km.

De tweede variant heeft ook een 2 liter-viercilinder benzinemotor, maar deze keer als plug-inhybride. Een aandrijflijn die gecombineerd een piekvermogen van 335 kW (455 pk) en 709 Nm ontwikkelt, waarmee de XC90 in amper 5,4 seconden aan 100 km/u staat, ondanks de 192 kg die de batterij toevoegt. Een unit van 18,8 kWh waarvan je 14,7 kWh kan gebruiken, om volgens Volvo zo’n 66 km volledig elektrisch te kunnen rijden. Daarmee zit de Zweedse constructeur niet ver van de werkelijkheid, want wij haalden 61 km alvorens we zonder stroom vielen. Niet slecht. Daarna steeg het verbruik tot 7,7 l/100 km op een gemengd parcours, waarbij we wel zacht met het gaspedaal zijn omgesprongen. Om de batterij weer vol te laden heb je een dikke 3 uur nodig met de boordlader van 6,4 kW.

Aangenaam ontspannen

Ben je op zoek naar het beste vervoer om zo snel mogelijk een bergpas te beklimmen, dan zal je niet snel bij de Volvo XC90 uitkomen. Wil je daarentegen comfortabel en rustig de kilometers aaneenrijgen in een rechte lijn, dan is de Scandinavische SUV een uitstekende keuze. Eenmaal in beweging gomt zijn luchtvering alle imperfecties en hobbels weg van het wegdek, waardoor alle inzittenden een ontspannen rit beleven in een goed gedempt interieur. Zelfs de bestuurder kan genieten van een geslaagde rijondersteuning op niveau 2, hoewel je nog niet autonoom van rijstrook kan wisselen via de pinkers, zoals bij sommige concurrenten al het geval is. Ons PHEV-testmodel is zelfs nog iets comfortabeler. Te beginnen met zijn volledig elektrische rijmodus, waarmee je in alle stilte voortbeweegt, maar ook dankzij de mogelijkheid om met één pedaal te rijden, wat erg aangenaam is in de stad.

De XC90 is dus een comfortabele kolos waarmee het vooral erg aangenaam rijzen is, maar het is ook geen stakker als je eens gehaast bent achter het stuur. Zijn lichte besturing is niet erg scherp of communicatief, maar zijn voortrein houdt het wel vol in de bochten. De koetswerkbewegingen zijn ook vrij goed onder controle voor een SUV van meer dan 2 ton. Zelfs als je het tempo opvoert, belandt de XC90 niet bij de eerste bocht in de gracht. Maar heb je de keuze, dan vertrek je beter een paar minuten vroeger om het beste uit de rit te halen.



Prijs Volvo XC90

In België is de Volvo XC90 te koop vanaf 79.240 euro met de B5-benzinemotor. De plug-inhybride T8 is dan weer beschikbaar vanaf 91.440 euro. Ons testmodel was uitgerust met die plug-inhybride aandrijflijn, met het hoogste ‘Ultimate’-uitrustingsniveau en nog enkele opties, wat een totaalprijs van 114.760 euro oplevert! Dat is duur, zeer duur, en dat ongeacht de motorisatie die je kiest. Dat gezegd zijnde, is het nog steeds goedkoper dan de Volvo EX90...

Ons verdict

Is de Volvo XC90 nog steeds interessant, ondanks de komst van de volledig elektrische EX90 waarmee hij een tijdje moet samenleven? Jazeker! De Zweedse SUV is een uitstekende premium gezinswagen met een tijdloze look voor wie op zoek is naar comfort, praktisch gemak en modulariteit, met technologie van Google aan boord. Het is ook een uitstekend alternatief voor zij die niet willen wachten op de EX90 (die uitgesteld is tot later in 2024), maar ook voor zij die nog niet willen overschakelen op volledig elektrisch rijden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo XC90? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo XC90-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km