Keuzestress: zoveel kost de perfecte Ford Fiesta

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Fords populaire stadsauto, de Fiesta.

  • Bervoets Wim
  • 12 mei 2018

Koetswerk

Heel wat constructeurs bieden hun B-segmenter alleen nog maar als vijfdeurs aan. De Volkswagen Polo bijvoorbeeld, of de Seat Ibiza. Ford laat je nog steeds kiezen tussen de klassieke driedeurs en een vijfdeurs. Wij raden die laatste aan: niet alleen is de kofferruimte met 292 liter exact even groot, de toegang tot de achterbank is veel makkelijker én je betaalt bovendien amper € 500 meer voor de vijfdeurs. Niet twijfelen dus.

Motor

Ford heeft zijn motoraanbod perfect afgestemd op het formaat van de Fiesta. Je kan steeds kiezen uit drie motoren: een atmosferische 1.1 benzinemotor (met 70 en 85 pk), een 1.0 Ecoboost turbobenzine (met 100, 125 en 140 pk) en een 1.5 TDCi (met 85 en 120 pk). Alleen de Vignale biedt het atmosferische blok niet aan. De beschikbare vermogens hangen af van de uitrustingsversie.

De 1.5 TDCi is een diesel op maat van de Fiesta, maar zal maar voor een heel klein deel van de Fiesta-klanten de meest interessante optie zijn. We raden de benzinemotor aan dus, en dan bij voorkeur Fords beroemde Ecoboost driecilinder. De 140 pk-versie is alleen beschikbaar in combinatie met de ST-Line- en Vignale-uitvoeringen. De 125 pk-versie heeft een iets hogere topsnelheid en accelereert een paar tienden sneller, maar legt gelijkaardige verbruik- en uitstootcijfers neer. Met de 100 pk-versie bespaar je € 1.000 in de aankoopprijs tegenover de 125 pk-versie, en die driecilinder bewees tijdens onze test zijn verdienste al.

Versnellingsbak

De 1.1 heeft een manuele vijfversnellingsbak, alleen de 100 pk-versie van de 1.0 Ecoboost is voor € 1.300 extra ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak met zes verzetten. Alle andere motoren hebben standaard een manuele zesversnellingsbak. Dat is ook degene die onze voorkeur geniet: de automaat heeft zijn verdienste, maar mist wat reactiesnelheid en intelligentie wanneer je hem onder druk zet.

Uitrusting

Het standaard uitrustingsniveau van de Fiesta heet Trend, en beschikt onder meer over een rijstrookwaarschuwing, automatische koplampen en een snelheidsbegrenzer. De uitvoering Business Class (€ 1.700 extra op de 1.1, € 1.500 extra op de andere motoren) voegt er onder meer een manuele klimaatregeling, parkeersensoren achteraan, en een radio met Bluetoothverbinding, Android Auto en Apple CarPlay aan toe, in combinatie met een 6,5 duim groot touchscreen.

Titanium (€ 700 extra bovenop Business Class) kleedt de Fiesta wat luxueuzer aan en biedt beter steunende zetels. De ST-Line-uitvoering (€ 1.000 extra bovenop Titanium) maakt de Fiesta sportiever, met stevigere remmen, aangepaste ophanging en een sportievere aankleding. Vignale tot slot (€ 2.500 extra bovenop Titanium) kiest de kaart van de luxe.

Ford plaatst heel wat items op de optielijst, maar houdt de prijzen van die opties al bij al binnen de perken. Wij zouden kiezen voor enkele items die de dagelijkse ritten aangenamer maken, zoals een snelheidsregelaar (€ 150), elektrische ruiten achteraan (€ 200), een achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan (€ 500), meer verstelmogelijkheden voor de passagierszetel (€ 75), en een navigatiesysteem met digitale radio en verbeterde geluidsinstallatie (€ 900).

Uniek: voor € 100 (op de driedeurs) of € 150 (op de vijfdeurs) biedt Ford ook deurbeschermers aan, smalle rubberen stroken die zich bij het openen van de deuren vliegensvlug over de deurrand plooien om ze tijdens een moment van onoplettendheid te beschermen tegen muren of andere auto’s. Een handige optie, bijvoorbeeld wanneer je enthousiaste kinderen op de achterbank hebt.

Onze keuze

Fiesta (5-deurs) 1.0 Ecoboost 100 Titanium 6M, met metaalkleur, snelheidsregelaar, elektrische ruiten, achteruitrijcamera, uitgebreider verstelbare passagierszetel en navigatie: € 21.625

Tweedehands? Bekijk ook onze Ford Fiesta-zoekertjes

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km