Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Maranello werkt aan een unieke ‘geluidssignatuur’ voor zijn toekomstige elektrische modellen. En dat doet het niet als enige...
Na BMW, dat Hans Zimmer inschakelde, en Porsche dat zijn Taycan doet brullen, is het nu aan het merk met het steigerende paard als logo om zijn toekomstige elektrische auto’s een eigen stemgeluid te geven. Ferrari werkt dus aan een unieke ‘geluidssignatuur’ en zou een patent genomen hebben op een specifiek systeem voor zijn eerste elektrische model. En dat model zouden we moeten kunnen ontdekken in 2025.
Maar Maranello lijkt voor het geluid van zijn elektrische modellen niet zomaar een flauw afkooksel willen te maken van het geluid dat de V8 of V12 blokken van het merk produceren. Het wil eerder een nieuw geluid ontwikkelen, dat gebaseerd is op het geluid dat een elektromotor maakt. Want in tegenstelling tot wat je zou kunnen geloven, zijn elektromotoren niet geluidsloos. Het valt dus te bezien (of eerder beluisteren) waarmee Ferrari ons zal proberen te overtuigen.
Niet alleen Ferrari wil emotie losweken door met geluid te spelen. Vorig jaar stelde Dodge bijvoorbeeld een conceptversie voor van zijn elektrische Charger, die een geluid kan produceren dat oploopt tot 126 dB! Daarmee kan hij een Hellcat overstemmen… Ook Abarth waagde zich aan een geluid voor zijn 500e. De ‘Sound Generator’ van dat model brengt loepzuiver het legendarische geluid van de motoren van het merk met de schorpioen voort, volgens het merk zelf toch...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!