Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 april 2024
  • Sector

Lynk & Co maakt deel uit van de gigantische Chinese Geely-groep en is in de eerste plaats een automerk. De constructeur verkoopt momenteel slechts één model in Europa, de SUV 01. Dat is een plug-inhybride model die op hetzelfde platform rust als de Volvo XC40 T5. Maar in tegenstelling tot zijn Zweedse neef, heeft de Lynk & Co 01 een batterij van 17,6 kWh waarmee hij tot 75 km volledig elektrisch kan afleggen. Hij ontwikkelt ook 192 kW (261 pk) om in 8 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. En als je je afvraagt waar Lynk & Co vandaan komt: de 01 wordt effectief geproduceerd in China, waar het merk ook een veel groter gamma heeft.



Groot gamma, maar niet in Europa

In China biedt Lynk & Co zijn klanten veel meer modellen dan in Europa. Naast de SUV 01 is er bijvoorbeeld ook een meer compacte SUV, de 02. Er is ook de compacte berline 03, de SUV-coupé 05, een derde SUV die als 06 EM-P door het leven gaat, een tweede en grotere berline 07 EM-P en nog een vierde SUV met 7 zitplaatsen, de 09. Het nieuwste model van de constructeur is de SUV 08, die wel eens de volgende zou kunnen zijn die de oversteek naar Europa maakt, waar de aanpak van Lynk & Co op zijn minst bijzonder te noemen is…



Abonnementsformule

Hoewel je de Lynk & Co ook gewoon kan kopen vanaf 46.000 euro, kiest het grote merendeel van de klanten er niet voor om hem te kopen, maar om er een abonnement op te nemen! Inderdaad, in Europa is Lynk & Co de Netflix of Spotify van de autowereld, waarbij je je kan abonneren op een auto voor 600 euro per maand. Een prijs waarbij je nog een eerste inschrijvingskost van 200 euro moet optellen. Maar voor dat bedrag krijg je werkelijk alles: de auto, het onderhoud en de verzekering voor 15.000 km per jaar, ofwel 1.250 km per maand. Daarboven kost elke extra kilometer je 0,20 euro. En net als bij de meeste streamingdiensten, kan je stoppen wanneer je wil! Het is ook mogelijk om een meer traditioneel leasecontract of langetermijnhuur af te sluiten vanaf 851 euro per maand, en je kan zelfs je SUV onderverhuren.

Lynk & Co 01 SUV delen

Alle eigenaars of abonnees van een Lynk & Co kunnen namelijk hun auto ‘delen’ voor een zelf te bepalen bedrag. Om gebruik te maken van een 01, moet de ‘huurder’ een verzoek indienen met de gebruikstijd en -datum op de app van de constructeur. Wordt de aanvraag aanvaard, hoeft de klant van die dag alleen maar een paar foto’s te sturen van de staat van de wagen alvorens achter het stuur te kruipen. Je smartphone wordt daarbij gebruikt als sleutel tijdens de duur van de leenperiode. Voor abonnees, leaserijders of langetermijnhuurders tellen de gereden kilometers niet mee voor de 15.000 km per jaar en wordt de verhuurprijs afgetrokken van het maandbedrag. Als je je auto genoeg weet te verhuren, kan je zelfs je abonnement volledig afbetalen en zo gratis rijden voor de rest van de maand! Geen slechte deal.

Meer dan een autoconstructeur

In tegenstelling tot traditionele constructeurs en automerken, heeft Lynk & Co geen dealers of gewone concessies. Het bedrijf maakt in plaats daarvan gebruik van ‘clubs’ als contactpunten, waar je andere Lynk & Co-klanten kan ontmoeten, maar ook kan werken, een koffie drinken, of zelfs concerten kan bijwonen en eigen evenementen organiseren! Lynk & Co is dus meer dan zomaar een typische speler in de autowereld. Naast een constructeur is het ook een soort dienstverlener, toch in Europa.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km