Top 5 van onze favoriete SUV coupés

Dit is zonder twijfel dé koetswerkvorm van het moment. SUV’s met een aflopende daklijn vind je tegenwoordig in alle smaken en kleuren. Maar welke kies je? Dit zijn de favoriete SUV coupés van de redactie, gerangschikt volgens aandrijving.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 07 augustus 2023
  • Divers

1. Dhybride SUV coupé: Honda HR-V e :HEV

Voor zijn nieuwste generatie kreeg de meest compacte in het SUV-gamma van Honda een meer charismatische look. Met een radiatorrooster in koetswerkkleur, maar ook met een aflopende daklijn. Daardoor krijgt hij een verleidelijkere SUV coupé-look, zonder daarbij al te ‘bling-bling’ over te komen. En vooral ook zonder aan praktische kwaliteiten in te boeten. 

Want daar houden we van bij de HR-V: zijn unieke ‘Magic Seats’ achterin (waarbij de de zitting kan opklappen zodat er plaats is voor hoge objecten) en de aandacht die besteed werd aan kleine ‘touches’ die het dagelijkse leven aangenamer maken (zoals verluchtingsmonden die de luchtstroom rond de inzittenden leiden eerder dan rechtstreeks in je gezicht te blazen).

En dan is er nog zijn hybride aandrijflijn, de e :HEV. Die is efficiënt en aangenaam, toch wanneer je er een soepele rijstijl op nahoudt.


2. De plug-in hybride SUV coupé: Mercedes GLC Coupé

Als we er maar één mochten kiezen uit onze lijst, dan zou het deze zijn. Waarom? Omdat de GLC Coupé met zijn uitstekende plug-in hybride aandrijflijn (met naar keuze een benzine- of dieselmotor) uitblinkt op zo goed als alle vlakken: hybride, elektrisch en met verbrandingsmotor! Voor zijn nieuwste generatie krijgt de GLC Coupé immers een batterijpakket met de gigantische capaciteit van 31,2 kWh! Ter vergelijking: dat is meer dan het dubbele van de opslagcapaciteit van de plug-in hybride SUV’s van andere Duitse concurrenten, die een capaciteit bieden van minder dan 15 kWh. 

In de praktijk zorgt het batterijpakket voor een volledig elektrisch rijbereik van tot wel 130 km! Daardoor rij je heel vaak 100 % elektrisch. Bovendien voorziet Mercedes de plug-in hybride GLC Coupé ook van een DC-snellader (tot 60 kW), wat zeldzaam is bij dit soort modellen. Dat zorgt ervoor dat je het aandeel elektrisch rijden ook op langere trajecten kan maximaliseren. Dat hebben we zelf kunnen vaststellen tijdens een reportage waarbij we meer dan 3.000 km aflegden met de ‘conventionele’ GLC, het model zonder aflopende daklijn.

Daarnaast is de GLC Coupé ook een zeer polyvalente SUV: bijzonder comfortabel (onder andere dankzij zijn luchtvering), sportief als je dat wil (dankzij vierwielsturing) en voorzien van een hoogstaande technologische uitrusting.

3. Delektrische SUV coupé: Volvo C40 Recharge en Audi Q8 e-tron Sportback

In de categorie van de elektrische SUV coupés laten we onze chauvinistische kant zien met twee ‘Made in Belgium’ exemplaren op een gedeelde eerste plaats van ons virtueel podium. We mogen immers trots zijn dat er in ons landje twee elektrische SUV coupés gebouwd worden die geëxporteerd worden over de hele wereld!

Bovendien is het moeilijk om er niet van te houden, rekening houdend met hun eerder verleidelijke looks en hun prestaties.

De elektrische SUV coupé van Volvo kreeg trouwens onlangs een technische update (waarbij de ‘Single Motor’ zijn voorwielaandrijving inwisselde voor achterwielaandrijving, wat ervoor zorgt dat Volvo voor het eerst in 25 jaar opnieuw een model in zijn catalogus heeft staan waarbij het motorvermogen aan de achteras wordt afgeleverd!). In zijn uitvoering met de grootste batterij geraak je met de C40 Recharge ook meer dan 500 km ver. 

De grote SUV Coupé met de vier ringen op de neus en kofferklep, een model dat in Vorst gebouwd wordt, zit sinds begin dit jaar ook in het nieuw. Naast zijn verandering van naam (met voortaan een ‘Q8’ voor de e-tron Sportback) en look, kreeg hij ook een reeks technische verbeteringen. Die zorgen ervoor dat de grens van de 600 km rijbereik in zicht komt. 


4. De SUV coupé met verbrandingsmotor: Porsche Cayenne Coupé S

De keuze is groot als je op zoek bent naar een SUV coupé met verbrandingsmotor. Maar als we niet op een cent zouden moeten kijken, zouden we de Cayenne Coupé in zijn 2023-versie wel zien zitten. Het moet gezegd dat de de aanpassingen die Porsche deed bij de ‘facelift’ van zijn grote SUV eerder zorgen voor een stevige vernieuwing dan een louter cosmetische update: een nieuw dashboard (met een specifiek scherm om de passagier vooraan bezig te houden), een nieuwe ophanging en nieuwe motoren. 

Hoewel je niet langer kan kiezen voor de eerder explosieve Turbo GT-uitvoering (die voortaan voorbehouden is aan niet-Europese markten), nemen we genoegen met de Cayenne Coupé S, die zijn V6 inwisselt voor een V8. Daarmee stijgt het vermogen met 34 pk (474 pk) en het koppel met 50 Nm (600 Nm), terwijl de CO2-uitstoot en het verbruik meer binnen de perken blijven. Ja hoor, de ingenieur die tijdens de voorstelling uitleg kwam geven, bevestigde dat de upgrade naar een V8 verband hield met de jacht op emissies in Europa, waarbij 4.0 V8 biturbo beter geschikt was om meer vermogen te leveren en tegelijkertijd minder uit te stoten dan de V6 die hij vervangt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!


5. De ‘hyper’-SUV coupé: Lotus Eletre

We sluiten ons shoppinglijstje af met een ‘hyper-SUV’ met aflopende daklijn. We hadden ook kunnen kiezen voor de Ferrari Purosangue als nummer één. Maar enerzijds is de Purosangue eerder een ‘crossover’, de omschrijving SUV is te vulgair voor een Ferrari, en anderzijds heeft de redactie ook nog niet de kans gehad om het model te testen. En dus houden we ons oordeel nog in beraad. De Eletre, de hyper-SUV van Lotus, die hebben we daarentegen wel kunnen ontdekken onlangs. En hoewel hij totaal anders is dan de modellen die Lotus tot nu toe bouwde, moeten we toegeven dat hij op alle vlakken uitblinkt. Onder andere wat prestaties betreft, in de heftige ‘R’-versie met een totaalvermogen van 675 kW (905 pk) en een koppel van 985 Nm! Daarmee wordt hij vanuit stilstand naar de 100 km/u gekatapulteerd in minder dan 3 seconden. Voor een beest van meer dan 5 meter waarin je het hele gezin kan vervoeren, is dat meer dan correct...


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km