Testen

Alfa Romeo Giulia Veloce: de burgerlijke sportieveling

Alfa Romeo haalt een historische benaming uit de vriezer voor een nieuwe sportieve variant van zijn Giulia. Die moet niet concurreren met de sensationele Quadrifoglio Verde, maar een compromis vormen tussen de klassieke en de sportieve versie.
  • Piette François
  • 22 februari 2017
  • Alfa Romeo
2,2
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Besturing
  • Geluiddemping
  • Indrukwekkende jtdm-motor
  • Leuk weggedrag
  • Stijl/algemene presentatie
  • Enkele uitrustingslacunes
  • Esp niet uitschakelbaar
  • Hoofdruimte achteraan
  • Te vlakke benzinemotor
  • Teleurstellende remmen

Het recept is eenvoudig maar subtiel: een vleugje sportiviteit om de extra investering te verantwoorden, maar niet teveel om er een karikaturale auto van te maken. Alle technische en esthetische evoluties werden dus met die gedachte in het achterhoofd doorgevoerd.

Kloppende hart

Alfa voorziet twee motoren: een benzine en een diesel. De eerste is een drukgevoede viercilinder van twee liter, met 280 pk en 400 Nm vanaf 1.750 tpm. De tweede is ook een viercilinder, maar een turbodiesel van 2,2 liter met 210 pk en 470 Nm vanaf 1.750 tpm.

Volop aandrijving!

Standaard zijn deze modellen voorzien van Q4-vierwielaandrijving. Die geeft de voorkeur aan de achterwielen en stuurt maximum 60% naar de voorwielen als de achterkant in de problemen geraakt. In alle gevallen is er alleen maar de achttrapsautomaat.

Sportkledij

Bumpers, raamomlijstingen, diffusor achteraan, dubbele uitlaat en specifieke 19-duimsvelgen: deze Alfa bekent kleur. Maar het blijft gelukkig subtiel, en niets ziet er door de sportieve ingrepen buiten proportie uit.

Hetzelfde binnenin

Ook in het interieur zet de sportieve toon zich voort, met meer omhullende zetels, een verwarmd sportstuur en aluminium inzetstukken doorheen het interieur. Het geheel ziet er harmonieus en goed afgewerkt uit. De Duitsers doen het wat dat laatste betreft natuurlijk beter, maar het verschil wordt kleiner. Vooraan is de ruimte voor de passagiers lovenswaardig, maar achteraan is het vooral qua hoofdruimte krapper. Alleen lastig voor grotere passagiers.

Uitstekend weggedrag

De kleine banen in de omgeving van Nice vormden het ideale testterrein voor het weggedrag van de Alfa. En het minste wat we kunnen zeggen, is dat hij niet ontgoochelde. Ondanks winterbanden in lenteweer verteerde de vooras heel wat terwijl hij aan de weg gekleefd bleef. Het precieze stuur lijkt van een sportwagen te komen. Voeg daar nog een perfecte balans aan toe, waardoor je zelfs wat met de achterwielaandrijving kunt spelen in de bochten, en een uitstekende schokdemping, die het comfortabel houdt maar het contact met de weg niet uit het oog verliest.

Alles perfect dus? Nee, want de Giulia mag dan wel het beste chassis in zijn categorie hebben, hij heeft niet de beste remmen. Zowel qua beet als qua uithoudingsvermogen ontgoochelden ze, temeer omdat de noodknipperlichten meteen aanschieten wanneer je wat doorduwt. En de sportiefste chauffeurs kunnen het ESP niet uitschakelen.

En de motoren?

We waren vooral enthousiast over de diesel. Merkwaardig voor een Alfa, maar dit nieuwe blok had heel wat punch vanaf de laagste toeren en liet zich niet afschrikken bij 4.000 tpm. Zijn klank is dan wel hoorbaar, maar blijft meestal bijzonder discreet.

Van de benzinemotor bleken we dan weer koele minnaars. Ondanks zijn extra vermogen leek hij ons niet krachtiger dan de diesel, vooral qua hernemingen. Hij reageert dus vlak, klinkt discreet en neutraal en stopt ermee bij 5.500 tpm. Jammer, van een Alfa-motor hadden we meer temperament verwacht.

Uitrusting

Standaard heeft deze Giulia Veloce al heel wat in de aanbieding. Geperforeerd leder, verwarmde elektrische zetels, xenonlichten, automatische klimaatregeling met twee zones,… Daar voegt Alfa nog de onvermijdelijke rijhulp aan toe, waaronder de noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, een (optionele) adaptieve snelheidsregelaar,… Wat we nog missen? Apple Car Play of Android Auto en filehulp. Maar dat is uiteindelijk niet de hoofdreden waarom je een Alfa Veloce koopt.

Prijs

De diesel staat vanaf € 44.480 in de catalogus, de benzine vanaf € 46.090. Een correcte verbruiksmeting konden we niet doen, maar in beide gevallen leken de gemiddelden ons relatief hoog. In het oog te houden dus…

Besluit

Deze Giulia Veloce is voor Alfa wat de S4 voor Audi is. Een krachtige versie met voldoende comfort en discretie voor dagelijks gebruik. Ondanks een indrukwekkendere stamboom dan het merk met de vier ringen koos de Italiaanse constructeur voor iets meer comfort dan sport. De Veloce is een auto met een sterk karakter, met zijn weggedrag en stijl als grootste troeven. En net als alle temperamentvolle Italianen ontsnapt hij aan de perfectie door enkele steekjes te laten vallen. Ondanks de onmisbare kwaliteiten van dit model zouden wij voor een bravere maar rijker uitgeruste versie kiezen. Maar dat zijn wij dan weer…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km