Testen

Audi TTS: strakke efficiëntie

Jammer voor de harde sportievelingen, maar op de RS-versie van de TT moet je nog wat wachten. In afwachting is er alvast deze TTS als voorlopige topversie met 310 paarden. 

  • Piette François
  • 05 augustus 2015
  • Audi
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en sfeer
  • Doeltreffend en veilig weggedrag
  • Interessant verbruik
  • Prestaties
  • Achterste plaatsen niet bruikbaar
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Gefilterde prestaties
  • Stevige prijs

Met een prijs van 51.160 euro rekent de TTS zijn status van vlaggenschip van het TT-gamma stevig door. Dat is toch een dikke 12.000 euro meer dan de TT 2.0 TFSI die al sterk vooruitgaat met zijn 230 paarden. Dat brengt de TTS ook op het niveau van de Porsche Boxster qua basisprijs. De Audi kan geen aanspraak maken op het prestigieuze logo of de muzikaliteit van de zes cilinders in de Boxster, maar hij schudt andere troeven uit zijn mouw.

310 pk

Laten we beginnen met wat hem bijzonder maakt: de motor. De 2.0 TFSI wordt overgenomen uit de S3 en wint nog 10 pk. Dat brengt het totaal op 310 pk bij 5.800 tot 6.200 tr/min. Het koppel bedraagt 380 Nm vanaf 1.800 tr/min. De Boxster met zijn 2.7 flat six wordt overtroffen. Op het vlak van prestaties legt ons testmodel met manuele versnellingsbak 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden. Als je kiest voor de S-Tronic-bak, win je 0,3 seconde op deze oefening.

Krachtig, maar niet gewelddadig

Op de weg onderscheidt deze motor zich door zijn beschikbaarheid en enthousiasme voorbij 2.500 tr/min. Hij laat zijn hese stem horen, ook via de luidsprekers. Een krachtig geluid dat in het interieur lijkt op een vijfcilinder. De duw in de rug is dan weer niet artificieel. Hij is lineair in de acceleraties en verplicht je op de snelheidsmeter te letten, anders kan het jou duur te staan komen.

De handgeschakelde versnellingsbak van ons testexemplaar zit de TTS als gegoten. Niet dat je hem zo vaak moet gebruiken gezien de altijd beschikbare motor, maar de versnellingen vergrendelen goed en de pedalen zetten aan om de tip-hieltechniek te gebruiken. De aandrijving zorgt dus voor leuke sensaties en presteert goed … maar betovert liefhebbers van verfijnde mechaniek niet.   

Kleeft aan de weg

De TTS wordt standaard geleverd met Quattro-transmissie en kleeft aan de weg. Zijn fenomenale grip en krachtige remmen zetten de bestuurder aan om steeds later te remmen en vroeger te accelereren. Hij is ideaal om bochten te nemen aan een hoog ritme, zo snedig is de voortrein. De nauwkeurige besturing, perfecte grip en doeltreffende schokdemping dragen bij tot de perfecte doeltreffendheid. Audi had ook het goede idee om de TTS te leveren met adaptieve schokdemping.

Vermijd evenwel de sportmodus, die te hard is voor de meeste Belgische wegen. Wie de achterkant wil laten uitbreken, zal stevig moeten manoeuvreren. In slechtere omstandigheden heeft de TTS zijn uitstekende vierwielaandrijving.

Voor elke dag?

De TTS is een schoolvoorbeeld van een dagelijks bruikbare sportwagen. Onder de grote kofferklep vind je een mooie laadruimte, terwijl de kleine achterbank kan neerklappen. Maar zelfs kinderen hebben moeite om daar te zitten. De passagiers voorin hebben wel genoeg plaats, een aanvaardbaar comfort (voor een dergelijke sportwagen) en een goede mechanische geluiddemping. We betreuren alleen enkele windgeluiden. Misschien waren die specifiek voor onze testwagen?

Het spectaculaire multimediasysteem vraagt een zekere aanpassingstijd. De instrumenten en het multimediasysteem zijn gegroepeerd in een groot scherm achter het stuur. De passagier kan dus helemaal niet helpen. Via het multifunctionele stuurwiel en de centrale draaiknop kan de bestuurder de parameters aanpassen. God weet hoeveel parameters er zijn trouwens.

Budget

Zoals gezegd, heeft de TTS een stevige prijs. En de opties zijn ook nog duur. Gelukkig is de basisuitrusting niet belachelijk: xenonlichten, sportzetels in Alcantara met verwarming, elektronische klimaatregeling, … Wie een goed uitgeruste auto wil, moet ook nog parkeersensoren, een snelheidsregelaar of de GPS Plus toevoegen. Kortom, de rekening stijgt snel met 5.000 tot 8.000 euro. Gelukkig blijft het verbruik bescheiden, met een gemiddelde van 8,8 l/100 km bij een soepele maar dynamische rijstijl.

Conclusie

Laten we er geen doekjes om winden: voor ons voldoet een 2.0 TFSI met 230 pk voor een gevoelig lagere prijs dan deze TTS. De TTS voegt spierkracht toe en plakt de auto aan de weg met zijn standaard Quattro-vierwielaandrijving (optioneel bij de TT TFSI 230). Door de lineaire motor en de globale doeltreffendheid van het chassis zijn de prestaties niet radicaal anders. Voor wie is de TTS dan bestemd? Voor liefhebbers van gespierde prestaties die de veiligheid van vierwielaandrijving willen en houden van een exclusieve badge.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km