Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 april 2024
  • Sector

Het nieuws komt van de Financial Times, dat schrijft dat ingevoerde elektrische wagens uit China de lastige gewoonte hebben om zich op te stapelen in de grote Europese havens, waardoor die stilaan veranderen in enorme parkeerterreinen. Waarom? Simpelweg ombat de constructeurs en distributeurs te maken hebben met een terugval in de verkoop en met logistieke problemen, onder meer door een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. Sommige constructeurs gaan zelfs zo ver dat ze afleverslots reserveren zonder stil te staan bij het transport tussen de haven en de invoerders of de dealers.

In de haven van Antwerpen-Brugge legt het artikel uit dat "autoverdelers de parkings van de haven steeds meer gebruiken als depots. In plaats van auto's te stockeren bij de dealers, halen ze ze op bij de autoterminal van de haven". Verder wordt er gezegd dat "alle grote autohavens" met soortgelijke problemen te maken hebben. De auto-industrie legt van haar kant uit dat de Chinese constructeurs hun wagens niet zo snel als verhoopt kunnen verkopen in Europa, wat grotendeels heeft bijgedragen aan de opstopping in de grote Europese havens.

Logistieke hoofdbrekens

Sommige elektrische wagens van Chinese merken staan al tot 18 maanden stil in de Europese havens, waardoor de havenautoriteiten aan invoerders een bewijs van verder transport zijn beginnen vragen. Bij de Chinese constructeurs heeft Cui Dongshu, secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, verklaard dat "het binnenlandse transport op de Europese markten moeilijk is geworden voor Chinese elektrische automerken". Heel wat Chinese groepen proberen vanuit het niets een aanwezigheid op te zetten in Europa, waardoor ze geconfronteerd worden met grote logistieke uitdagingen. Als nieuwkomers op de markt hebben ze het moeilijk om transportbedrijven te vinden die voorrang kunnen geven aan hun producten. Deze bedrijven geven liever de voorkeur aan vaste klanten zoals Tesla.

Tenslotte heeft deze situatie ook grote gevolgen voor de schepen die de auto's in de Europese havens moeten lossen. United European Car Carriers, een bedrijf gespecialiseerd in het vervoer van nieuwe auto's per schip, vertelt dat het regelmatig te maken heeft met "veel frustrerende ervaringen", waarbij de schepen vertraging oplopen in de Italiaanse haven van Livorno en de Griekse haven van Piraeus door de stampvolle terminals. Problemen die nog verergerd worden door de omleiding van schepen naar de Atlantische Oceaan door de aanvallen in de Rode Zee, waardoor de reistijden van de betrokken schepen aanzienlijk langer zijn geworden...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Port of Antwerp Bruges.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km