BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Vorige week onthulde Alfa Romeo zijn nieuwe Milano in de hoofdstad van Lombardije. Een presentatie die gevolgd werd door een stortvloed aan reacties op sociale media, en door een naamsverandering op 15 april. De Milano heet nu namelijk Junior, na een confrontatie met de Italiaanse overheid. Maar deze moeilijke bevalling zou niets af moeten doen aan de talloze kwaliteiten van de nieuwe kleine Alfa. In dat opzicht hebben we vijf details verzameld die ons aangenaam hebben verrast toen we het model konden ontdekken tijdens zijn officiële voorstelling.
De Alfa Romeo Junior heeft recht op twee verschillende grilles. De eerste, klassieke optie bestaat uit een fijn rooster met de de woorden Alfa Romeo voluit geschreven in het klassieke lettertype, een rechtstreekse verwijzing naar het roemrijke verleden van het merk. De tweede optie is veel moderner en bestaat uit een afgesloten paneel waar het merklogo is uitgesneden. In beide gevallen krijg je echter nog steeds de typische driehoekige vorm, die typisch is aan Alfa Romeo.
Voor het design van de kofferklep hebben de ontwerpers van Alfa Romeo gekozen voor een 'coda tronca', die verwijst naar de legendarische Giulia TZ uit de jaren 1960. Deze afgesneden achterkant is een stijltrek die ook op andere modellen van het merk te zien is, zoals de Spider Duetto of de Spider Veloce. Een uniek detail dat het model een eigen uitstraling geeft, en de Junior onderscheidt van zijn technisch gelijke neven, de Peugeot 2008 en de Jeep Avenger.
Zoals het hoort op een Alfa Romeo, krijgt de Junior de iconische Teledial-velgen die lijken op de draaischijven van oude telefoons. Een type velg dat de constructeur al decennia gebruikt, en dat nog geen enkele concurrent heeft durven kopiëren! Voor de Junior kozen de Italianen voor een nieuw recept, met drie of vier openingen die ook verwijzen naar het klaverblad dat het merk zo dierbaar is.
Aan boord kan je de Junior optioneel uitrusten met twee kuipzetels ontworpen door Sabelt, de Italiaanse specialist in kuipstoelen sinds de jaren 1970. Hoewel Sabelt begon met het maken van veiligheidsgordels (de naam Sabelt komt van safety belt), is het bedrijf zich vervolgens beginnen richten op veiligheidsharnassen en zetels voor de racerij. Intussen is het een van de leiders geworden in dit segment!
Nog een bijzonder detail: een lichtgevende Biscione (een slang met een drakenkop, het symbool van de stad Milaan en het embleem van Alfa Romeo) zit verstopt in het midden van de twee luchtroosters aan de uiteinden van het dashboard. Een heel leuk detail, vooral omdat de kleur van het reptiel verandert afhankelijk van de gekozen lichtsfeer aan boord.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.