Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Stellantis heeft enkele technische details van het nieuwe STLA Large-platform onthuld, waarvan Alfa Romeo en Maserati gebruik zullen maken voor hun elektrische topmodellen. Peugeot, DS en Lancia komen in ieder geval tot 2026 echter niet in aanmerking.
Stellantis bevestigde reeds in de zomer van 2021 dat zijn elektrificatiestrategie op grote schaal gebaseerd zou worden op vier nieuwe platforms met de naam STLA. Drie van die platforms zijn voorbehouden voor personenwagens en zijn ingedeeld volgens hun grootte: STLA Small, STLA Medium en STLA Large. Het vierde platform (STLA Frame) is bedoeld voor pick-ups of grote terreinwagens.
Nu het eerste model op het middelgrote platform STLA Medium is voorgesteld, met name de Peugeot e-3008, bevestigt Stellantis nu enkele technische kenmerken van het grotere platform STLA Large.
Het STLA Large-platform is vooral bedoeld voor grotere modellen (D- en E-segment) en wordt eerst gelanceerd op de Noord-Amerikaanse markt met modellen van Dodge en Jeep (met bijvoorbeeld de Wagoneer S). Het platform is gemaakt voor wagens met een lengte van 4,76 tot 5,13 m en met een breedte van 1,90 tot 2,03 m.
Stellantis bevestigt dat er acht nieuwe modellen op deze basis van vijf merken op de planning staan tussen 2024 en 2026. Naast Dodge en Jeep weten we al dat het om Chrysler, Alfa Romeo en Maserati gaat met de eerste modellen op het STLA Large-platform in de komende twee jaar. De andere merken van de groep, zoals Peugeot, Lancia, DS, Opel of Citroën, zullen er op korte termijn dus geen gebruik van maken.
Stellantis heeft daarnaast heel wat technische kenmerken gedeeld van dit multi-energieplatform. Hoewel het dient als ruggengraat voor de elektrificatie van de grotere modellen van Stellantis, is STLA Large nog steeds ontwikkeld voor verbrandingsmotoren en hybrides. Voor volledig elektrische merken ondersteunt het 400- en 800 volt-oplossingen. We weten ook dat de EDM-aandrijfmodules (met de motor, omvormer en overbrenging in één unit) op de voor- of de achteras geplaatst kunnen worden, of natuurlijk allebei.
Er worden verschillende batterijpakketten voorzien voor het STLA Large-platform, met capaciteiten van 85 tot 118 kWh. Stellantis bevestigt dat het daarmee op een autonomie van 800 km mikt. We weten ook dat de 800 volt-configuratie laadsnelheden tot 4,5 kWh per minuut mogelijk moet maken. Nog een pittig prestatiefeitje: de topmodellen op dit platform moeten in staat zijn om in "ongeveer" 2 seconden naar 100 km/u te sprinten!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!