Sinds ze in het begin van de jaren '80 verschenen in het interieur van onze auto's, hebben de airbags die de bestuurder moeten beschermen tijdens een ongeval altijd een plaats gekregen in het midden van het stuurwiel. De ideale positie om de airbag zo snel en effectief mogelijk te ontplooien. Maar met de komst van een waar arsenaal aan technologie in de nieuwste auto's, die heel wat nieuwe manipulaties vereist door de bestuurder, denken verschillende toeleveranciers en autoconstructeurs erover na om de indeling van het instrumentenpaneel te herzien om het gebruik van deze nieuwe technologie intuïtiever te maken.
In deze context overweegt het Duitse ZF, de grootste leverancier ter wereld van transmissies en onderstelssytemen, om de airbag te verplaatsen naar de achterkant van het stuurwiel, meer specifiek naar de bovenkant van de stuurkolom. Waarom? Simpelweg om het midden van het stuur vrij te maken voor meer knoppen of zelfs aanraakschermen die de bestuurder van allerlei extra informatie kunnen voorzien.
Even efficiënt?
Zorgt deze nieuwe locatie voor de airbag niet voor een tragere activering en ontplooiing? Volgens de ingenieurs van ZF alleszins niet, aangezien de airbag nu tussen het hart en de bovenste rand van het stuurwiel wordt geplaatst, waardoor hij net zo effectief zou moeten werken. Het valt nog te bezien of deze nieuwe mogelijkheid de interesse zal wekken van de constructeurs en hun interieurdesigners...