Alfa Romeo keerde terug onder de schijnwerpers met de Giulia, waarvan zijn sportieve topversie met het klavertje vier en zijn explosieve, samen met Ferrari ontwikkelde biturbo-V6 al sinds 2016 als vaandeldrager dient voor het Italiaanse merk. Hij komt dus stilaan aan het einde van zijn carrière. In afwachting van een nieuwe generatie Alfa Romeo's op het grote, geëlektrificeerde STLA Large-platform van Stellantis, heeft de Giulia Quadrifoglio echter nog niet zijn laatste noot gezongen. Het model krijgt niet enkel een update voor modeljaar 2024, maar krijgt ook (nog) een speciale reeks Super Sport (die ook aangeboden wordt op de SUV Stelvio Quadrifoglio). Het is een van de 275 exemplaren van dit speciale model (tegenover 175 voor de Stelvio) die Alfa Romeo ons liet ontdekken op het circuit van Spa-Francorchamps tijdens Spa Classic.
Design Alfa Romeo undefined
Zwarte achtergrond
Op esthetisch vlak krijgen alle Giulia Quadrifoglio's van modeljaar 2024 dezelfde uiterlijke vernieuwingen als de nieuwste facelift van de Giulia. Denk daarbij aan de adaptieve LED-matrixkoplampen met een specifieke lichtsignatuur die de uitstraling van de Italiaanse berline nog verder versterkt. De speciale reeks Super Sport, als eerbetoon aan de 6C 1500 Super Sport die in 1928 de Mille Miglia won, heeft ook een aantal unieke details. Let bijvoorbeeld op de zwarte achtergrond voor het iconische klavertje vier, of het gebruik van koolstofvezel op de grille en spiegelkappen, en optioneel zelfs op het dak. Achter de 19-inch lichtmetalen velgen met 5 'gaten' zien we ook nieuwe, zwart gelakte remklauwen. Als Super Sport is de Giulia Quadrifoglio maar in drie kleuren beschikbaar: Rosso Etna, Nero Vulcano of Bianco Alfa. Maar ook grijs, blauw en groen zijn mogelijk op de 'gewone' Giulia Quadrifoglio 2024.
In het interieur is er een 3D-afwerking in rode koolstofvezel te zien op het dashboard, de middentunnel en de deurpanelen van de Italiaanse berline. Op de speciale reeks zijn de voorste hoofdsteunen ook versierd met het 'Super Sport'-logo in rode stiksels, als herinnering aan de verzamelwaarde van deze versie.
Beleving Alfa Romeo undefined
Net als in de recent gemoderniseerde 'klassieke' Gliulia, erft de Quadrifoglio nu ook de nieuwe digitale cockpit van Alfa Romeo, op een TFT-scherm van 12,3 inch. Naast de bekende Evolved, Relax en Heritage-weergaves, krijgen de sportieve Quadrifoglio's ook een speciale presentatie met hun eigen 'Race'-modus.
Gedateerd infotainment
Je voelt je meteen goed aan boord van de Giulia Quadrifoglio, dankzij een uitstekende bestuurderspositie en bedieningen die perfect in de hand liggen. Vooral de zeer grote schakellepels achter het stuur voelen prettig aan.
Toch moeten we toegeven dat het infotainmentsysteem duidelijk verouderd is geworden. De essentiële functies zitten er wel op (Apple CarPlay en Android Auto, maar enkel met kabel) en de ergonomie is vrij eenvoudig dankzij de bediening op de middenconsole. Maar het centrale scherm is klein, de graphics ogen verouderd, de reacties zijn vrij traag en de functies zijn nogal basic voor een model met een basisprijs die flirt met 5 cijfers...
Alleen als berline
De Giulia Quadrifoglio is er enkel als berline, in tegenstelling tot enkele sportieve concurrenten die ook als break worden verkocht (zoals de BMW M3 Touring of de Audi RS 4 Avant). De nadruk ligt dan ook eerder op zijn sensuele lijnen dan op zijn praktische eigenschappen. De binnenruimte achterin is eerder matig en de koffer is ook niet erg moduleerbaar. Ben je op zoek naar een explosieve Italiaan die ook handig is voor dagelijks gebruik, is het dus een beter idee om voor de SUV Stelvio Quadrifoglio te kiezen.